چون فرایند نوآوری اغلب طولانی و نامطمئن است، سازمان‌ها باید بر اهمیت و ارزش نوآوری به‌عنوان اولویت­های سازمان تأکید کنند و مکانیسم­های رسمی را برای اندازه‌گیری رفتارها و نتایج نوآوری ارائه دهند .نوآوری در سازمان به‌عنوان منبع مهم مزیت رقابتی است و ازاین‌رو مطالعه آن در جهت موفقیت سازمان امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    •  

 

 

 

            1. ضرورت عملکرد نوآوری

           

           

       

       

 

نوآوری فرایند کسب اندیشه‌ای خلاق و تبدیل آن به محصول، خدمت و یا یک روش عملیاتی مفید باهدف ارتقاء عملکرد سازمانی می‌باشد. امروزه با توجه به محیط رقابتی، سازمان‌ها در معرض تحول و دگرگونی بوده و موفقیت نهایی و حتی گاهی بقای سازمان‌ها به میزان توانایی برنامه­ ریزان در ایجاد نوآوری و به‌کارگیری افکار و ایده‌های نو بستگی دارد. با در نظر گرفتن نقش اساسی و تأثیرگذار فرهنگ‌سازمانی و با توجه به اینکه گسترش فرهنگ مناسب میان مدیریت و کارکنان موجب تحکیم تعهد سازمانی، ارتقاء رفتار سازمانی، بهبود عملکرد و افزایش بهره­وری می‌شود. لذا با نهادینه کردن فرهنگ نوآوری در سازمان، یک نظام حمایتی برای پرورش نوآوری به وجود می‌آید (امیری و قاسمی، ۱۳۸۸).

 

    •  

 

 

 

            1. شاخص‌های عملکرد نوآوری

           

           

       

       

 

در “کتاب مدیریت توسعه تکنولوژی جدید” سوده و شرمن[۱۰۴](۱۹۹۴) بیان‌شده است که باوجود فشار رقابتی حاکم بر بازار، اندازه‌گیری عملکرد نوآوری از اهمیت خاصی برخوردار است و محققین و کاربران، نیازمند شاخص‌های مناسبی برای مطالعه عملکرد نوآوری هستند و در تحقیقات انجام‌شده ارتباط مثبت بین عملکرد نوآوری و عملکرد سازمان اثبات‌شده است (کزازی و شول، ۱۳۹۲).
پژوهش‌های فراوانی در رابطه با سنجش عملکرد نوآورانه وجود دارد (پراجوگو سوهال[۱۰۵]، ۲۰۰۳ ؛ یوآن هونگ[۱۰۶] و همکاران، ۲۰۱۰) نتایج حاصل از پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که به‌صورت ویژه، به موضوع نوآوری توجه می‌کنند، سهم بازار و سود خود را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند.
عملکرد نوآورانه اغلب با بررسی تعداد دستاوردهای آشکار، گزارش‌های ثبت‌شده و پروژه‌های جدید که سازمان در روال کاری خود بر عهده می‌گیرد، تعیین می‌شود. هم­چنین مقایسه کیفیت و کارکرد محصولات جدید و فرآیندهای نو با رقبا نیز نشان‌دهنده نوآورانه عمل­کردن سازمان است. شهرت وجهه در بازار نیز ازجمله عوامل تعیین‌کننده دراین‌باره است (مرادی و همکاران، ۱۳۹۲).
شاخص‌های عملکرد نوآوری به سه گروه؛ نوآوری در محصول ، نوآوری در فرایند و نوآوری سازمانی تقسیم می­شوند. در زیر برخی از شاخص‌های این سه گروه ارائه‌شده است (جیمِنِز[۱۰۷] و همکاران،۲۰۰۸).
نوآوری در فرایند
نوآوری در فرایند عبارت است از روش‌های جدید تولید کالاها و خدمات. موضوع این است که محصولات موجود چگونه تولید می‌شوند؟ برخی نوآوری‌های محصولات به نوآوری‌های در فرایند تبدیل می‌شوند. این تبدیل تنها به محصولات سرمایه‌ای مربوط می‌شود و نه محصولاتی که بی‌واسطه مصرف می‌شوند (محصولات یا کالاهای مصرفی). به‌عنوان‌مثال یک روبات صنعتی زمانی که تولید می‌شود به‌عنوان یک کالا است اما زمانی که در فرایند تولید بکار می‌رود یک نوآوری فرایند محسوب می‌شود(پور جعفری مقدم، ۱۳۸۹).
شکل۲-۸ شاخص­ های عملکرد نوآوری (جیمِنِز و همکاران،۲۰۰۸(
نوآوری سازمانی
نوآوری سازمانی به استفاده از روش‌های جدید در فرآیندها و فعالیت‌های مدیریتی سازمان اطلاق می‌شود نظیر نوآوری در انجام فعالیت‌های بازاریابی، طراحی ساختار سازمان،تأمین مالی و تخصیصی منابع و غیره (زهرا و همکاران، ۲۰۰۰).

 

      •  

     

     

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...