۱۳۳

 

۱۵.۰

 

۵.۳

 

 

 

 

 

۱۵۰

 

۲۵.۰

 

۷.۰

 

 

 

- الگوی بار قطار بارگذاری نشده
این مدل بار که برای تحقیقات خاص مورد استفاده قرار می­گیرد به صورت توزیع یکنواخت بار قائم با مقدار ۱۰ kN/m بر روی ریل­ها اعمال می­ شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
- اثر خروج از مرکزیت بارهای قائم
اثر جا به ­جایی جانبی بارهای قائم توسط ضریب بار چرخ و در تمامی محورهای قطار اعمال می­ شود. این ضریب مقداری در گستره ۱-۱.۲۵ به خود می­گیرد. اثر خروج از مرکزیت e در شکل (۳-۱۰) نشان داده شده است.
کلید:
(۱) توزیع بار یکنواخت و بارهای نقطه‌ای روی هر ریل
(۲) (و در صورت لزوم  )
(۳) فاصله عرضی بین بارهای چرخ
شکل (۳-۱۰) خروج از مرکزیت بارهای قائم [۹]
- عوامل مؤثر بر رفتار دینامیکی سازه
عوامل اصلی که بر رفتار دینامیکی پل تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از :

 

 

  • سرعت ترافیک عبوری

 

 

 

  • طول دهانه پل و طول اعضا

 

 

 

  • جرم سازه

 

 

 

  • فرکانس طبیعی سازه و شکل مودهای اصلی پل

 

 

 

  • تعداد محورهای بارگذاری، بار هر محور و فاصله محورها از یکدیگر

 

 

 

  • میرایی سازه

 

 

 

  • نامنظمی‌های عمودی مسیر حرکت قطار روی پل

 

 

 

  • جرم با فنر/بدون فنر و سیستم تعلیق وسیله نقلیه

 

 

 

  • الگوی تکیه‌گاه‌های موجود در طول دال عرشه

 

 

 

  • معایب وسیله نقلیه

 

 

 

  • خصوصیات دینامیکی مسیر (از جمله : ضخامت لایه بالاست، تراورس­ها و …)

 

 

- اصول کلی طراحی
در ابتدا تحلیل استاتیکی تحت اثر الگوی بار  یا در صورت لزوم  یا  انجام می­ شود. سپس برای در نظر گرفتن اثر بار عبور قطار که ماهیت آن دینامیکی است، نتایج در ضریب دینامیکی  ضرب می­ شود.
- تعیین نوع تحلیل لازم برای پل
با داشتن مشخصات دینامیکی سازه‌ای پل و بارگذاری، با بهره گرفتن از فلوچارت شکل (۳-۱۱) کنترل می‌کنیم که آیا پل تحت بارگذاری مورد نظر به تحلیل دینامیکی نیاز دارد یا تحلیل استاتیکی کفایت می­ کند.
که در شکل (۳-۱۲)، V حداکثر سرعت ترافیک، L طول دهانه،  اولین فرکانس طبیعی خمشی پل ، nT اولین فرکانس طبیعی پیچشی پل، v حداکثر سرعت اسمی ترافیک و  طبق ضمیمه F مرجع [۶] می‌باشد.
از شکل (۳-۱۲) برای محاسبه محدوده اولین فرکانس طبیعی خمشی سازه بر اساس طول دهانه پل استفاده می­ شود.
شکل (۳-۱۱) فلوچارت تعیین نوع تحلیل (دینامیکی یا استاتیکی) [۹]
شکل (۳-۱۲) محدوده فرکانس طبیعی پل بر اساس طول دهانه [۹]
در شکل (۳-۱۲) حد بالای no توسط افزایش دینامیکی ناشی از نامنظمی­ مسیر و با رابطه no=94.76 L-0.748 و حد پایین no توسط معیار ضربه دینامیکی تعیین می­ شود که از روابط زیر به دست می‌آید:
[۹] (۳-۳۳)
[۹] (۳-۳۴)
که L طول دهانه برای پل‌های با تکیه‌گاه ساده می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...