۱۳۳
۱۵.۰
۵.۳
۱۵۰
۲۵.۰
۷.۰
- الگوی بار قطار بارگذاری نشده
این مدل بار که برای تحقیقات خاص مورد استفاده قرار میگیرد به صورت توزیع یکنواخت بار قائم با مقدار ۱۰ kN/m بر روی ریلها اعمال می شود.
- اثر خروج از مرکزیت بارهای قائم
اثر جا به جایی جانبی بارهای قائم توسط ضریب بار چرخ و در تمامی محورهای قطار اعمال می شود. این ضریب مقداری در گستره ۱-۱.۲۵ به خود میگیرد. اثر خروج از مرکزیت e در شکل (۳-۱۰) نشان داده شده است.
کلید:
(۱) توزیع بار یکنواخت و بارهای نقطهای روی هر ریل
(۲) (و در صورت لزوم )
(۳) فاصله عرضی بین بارهای چرخ
شکل (۳-۱۰) خروج از مرکزیت بارهای قائم [۹]
- عوامل مؤثر بر رفتار دینامیکی سازه
عوامل اصلی که بر رفتار دینامیکی پل تأثیر میگذارند عبارتاند از :
- سرعت ترافیک عبوری
- طول دهانه پل و طول اعضا
- جرم سازه
- فرکانس طبیعی سازه و شکل مودهای اصلی پل
- تعداد محورهای بارگذاری، بار هر محور و فاصله محورها از یکدیگر
- میرایی سازه
- نامنظمیهای عمودی مسیر حرکت قطار روی پل
- جرم با فنر/بدون فنر و سیستم تعلیق وسیله نقلیه
- الگوی تکیهگاههای موجود در طول دال عرشه
- معایب وسیله نقلیه
- خصوصیات دینامیکی مسیر (از جمله : ضخامت لایه بالاست، تراورسها و …)
- اصول کلی طراحی
در ابتدا تحلیل استاتیکی تحت اثر الگوی بار یا در صورت لزوم یا انجام می شود. سپس برای در نظر گرفتن اثر بار عبور قطار که ماهیت آن دینامیکی است، نتایج در ضریب دینامیکی ضرب می شود.
- تعیین نوع تحلیل لازم برای پل
با داشتن مشخصات دینامیکی سازهای پل و بارگذاری، با بهره گرفتن از فلوچارت شکل (۳-۱۱) کنترل میکنیم که آیا پل تحت بارگذاری مورد نظر به تحلیل دینامیکی نیاز دارد یا تحلیل استاتیکی کفایت می کند.
که در شکل (۳-۱۲)، V حداکثر سرعت ترافیک، L طول دهانه، اولین فرکانس طبیعی خمشی پل ، nT اولین فرکانس طبیعی پیچشی پل، v حداکثر سرعت اسمی ترافیک و طبق ضمیمه F مرجع [۶] میباشد.
از شکل (۳-۱۲) برای محاسبه محدوده اولین فرکانس طبیعی خمشی سازه بر اساس طول دهانه پل استفاده می شود.
شکل (۳-۱۱) فلوچارت تعیین نوع تحلیل (دینامیکی یا استاتیکی) [۹]
شکل (۳-۱۲) محدوده فرکانس طبیعی پل بر اساس طول دهانه [۹]
در شکل (۳-۱۲) حد بالای no توسط افزایش دینامیکی ناشی از نامنظمی مسیر و با رابطه no=94.76 L-0.748 و حد پایین no توسط معیار ضربه دینامیکی تعیین می شود که از روابط زیر به دست میآید:
[۹] (۳-۳۳)
[۹] (۳-۳۴)
که L طول دهانه برای پلهای با تکیهگاه ساده میباشد.