جدول شماره۴-۲-۴-۲-میزان تاثیرات مستقیم،غیرمستقیم و کل متغیرهای مستقل بر وابسته
بنابراین به طور کلی می توان گفت:
با توجه به یافتههای بدستآمده از تحلیل، تمامی فرضیه های تحقیق مبنی بر اینکه متغیرهای مدت مواجهه و میزان استفاده، واقعی تلقی کردن محتوای این شبکه ، مشارکت و فعال بودن کاربران در آن و همچنین پایگاه اقتصادی و شغل کاربران ، با هویت اجتماعی کاربران رابطه دارد؛ تایید می شود. در این میان متغیر واقعیت پنداری، مشارکت کاربران در تولید محتوا و پایگاه اقتصادی به صورت مستقیم، متغیرهای مدت مواجهه و میزان استفاده کاربان از کلوب هم به صورت مستقیم هم غیرمستقیم بر هویت اجتماعی کاربران تاثیر میگذارند.
در پیش بینی هویت اجتماعی کاربران کلوب، میزان استفاده از این شبکه اجتماعی بر هویت اجتماعی کاربرانش با بیشترین یعنی نزدیک به ۳۲% سهیم می باشد که از این میزان نزدیک به ۲۰درصد آن با تاثیر مستقیم بر هویت اجتماعی می باشد.
لذا دور از ذهن نیست که پس از میزان استفاده، مدت مواجهه با ۲۷درصد تاثیر(۲۱.۵درصد اثر مستقیم و۰.۰۵۹درصد اثرغیرمستقیم) در رتبه بعد قرارگیرد.
اینکه کاربران کلوب تا چه حد محتواهای ارائه شده در این شبکه را واقعی تلقی می کنند خود متغیری است که به طور مستقیم (بالای ۱۵درصد ) بر هویت اجتماعی کاربران موثر است .
البته ناگفته نماند که میزان مشارکت وفعال بودن کاربران در کلوب نیز بر هویت اجتماعی ایشان با بیش از ۱۱درصد اثر مستقیم توانسته در پیش بینی هویت اجتماعی کاربران موثر باشد.نکته جالب توجه این است که شغل کاربران (که معیاری برای پایگاه اقتصادی ایشان می باشد) نیز برهویت ایشان بیش از ۱۲درصد اثر مستقیم دارد.
لازم است در مورد جهت بتا ها[۱۲۵] توضیحی ارائه دهیم:
تمامی بتاهای بدست آمده مثبت می باشد به این معنی که:
هرچه میزان استفاده و مدت مواجهه کاربران در کلوب بیشتر باشد هویت اجتماعی سنتی ایشان تضعیف و به سمت بازتابی شدن می رود.
همچنین هرچه مشارکت کاربران (فعال بودن ایشان) در کلوب بیشتر باشد هویت اجتماعی سنتی ایشان تضعیف شده به سمت بازتابی شدن می رود.
اینکه کاربران تا چه اندازه محتواهای ارائه شده در کلوب را واقعی تصور می کنند در نوع هویت اجتماعی ایشان موثر است به این معنی که کاربران کلوب هر چه بیشتر محتواهای ارائه شده در این شبکه را واقعی تلقی کنند
این احتمال وجود دارد که هویت اجتماعی سنتی ایشان تضعیف شود وشکل بازتابی بگیرد.
اگر شغل افراد را « پایگاه اقتصادی » اعلام شده کاربر در کلوب بدانیم با توجه به جهت بتاها در می یابیم هرچه پایگاه اقتصادی اعلام شده کاربران بالاتر باشد و از شغل بهتری برخوردار باشد؛ امکان اینکه هویت اجتماعی سنتی ایشان تضعیف و به سمت بازتابی شدن برود وجود دارد.
۵- فصل پنجم
۵-۱-بحث و نتیجه گیری
۵-۲- ارائه پیشنهاد های اجرایی
۵-۳-ارائه پیشنهادهای پژوهشی
۵- بحث و نتیجه گیری:
-خلاصه پژوهش
پژوهش حاضر با عنوان«بررسی تاثیر شبکه اجتماعی کلوب بر هویت اجتماعی کاربران» در سال ۹۴-۱۳۹۳ در پنج فصل انجام شده است. که به اختصار در مورد هر فصل توضیحی ارائه می دهیم:
در فصل اول پژوهش، ابتدا به بیان مقدمه ای در زمینه موضوع و سپس به بیان مساله پژوهش و ضرورت انجام آن پرداختیم.
با توجه به اینکه پیشرفت در فناوری اطلاعات راه وروش انسان را در ثبت و ضبط تاریخ تغییر داده و افراد را با منابع هویت یابی متکثری روبه رو کرده است .اینترنت و تبع آن شبکه های اجتماعی باعث گونه ای از بازتولید هویت کاربران شده اند. نگاهی به آمار بازدیدکنندگان تارنماهای شبکه های اجتماعی اینترنتی بیانگر آن است که روز به روز، تعداد کاربران این شبکه ها در حال افزایش است . برخی آمارها حکایت از آن دارد که فیس بوک در رتبه اول میان تمام پایگاه های اینترنتی جهانی است (رماچندران[۱۲۶]،۲۰۱۰) این در حالی است که گزارش شش ماهه دوم سال ۲۰۱۳ مشهور به« نقشه جهان از شبکه های اجتماعی»[۱۲۷] نشان داد سایت کلوب برای چندمین بار متوالی توانسته کاربران بیشتری را حتی نسبت به فیس بوک در ایران به خود جذب کند (فرا،۲۶۴۷)
بنابراین با توجه به امکانات و قابلیت های این شبکه ها وتاثیراتی که می تواند بر جنبه های هویتی کاربران در جوامع گوناگون و نیز ایران داشته باشد هدف اصلی این تحقیق را بررسی تاثیر شبکه اجتماعی کلوب بر هویت اجتماعی کاربران وابعاد چهار گانه آن (هویت ملی ،قومی، دینی وشخصی) بنا نهادیم.
در فصل دوم پژوهش:
با توجه به نیاز هر تحقیق علمی به آگاهی و مرور تحقیقات پیشین ابتدا تحقیقات داخلی وخارجی را که تا حدودی نزدیک به موضوع مطرح شده بود(به لحاظ اینکه تا کنون هیچ پژوهشی با عنوان دقیق پژوهش حاضر وجود ندارد) مطالعه و مورد کنکاش قرار گرفت و درنهایت با ارزیابی کلی از آن ها دانستیم شبکه های اجتماعی و به طور کلی اینترنت، فضایی تعاملی را برای بیان هویت ها به وجود آورده است و در این رهگذر نیز آثار مثبت و منفی زیادی راممکن است دامنگیر کاربران کند. قدر مسلم پیش زمینه ها و شرایط خاصی که در کاربران وجود دارد نظیر سطح سواد رسانه ای آن ها، انگیزه و هدف استفاده و نوع مصرف ایشان و… از شبکه های اجتماعی در نهایت می تواند سبب تقویت هویت کاربران یا قرائتی نو از هویت و یا تضعیف هویت ایشان شود.
در ادامه به مروری بر نظریات مرتبط که در راستای اهداف پژوهش هست پرداخته و به این منظور برای سازماندهی اطلاعات و حرکت در مسیر عوامل اصلی موثر بر مساله، به نظریات جامعه شناسی و ارتباطات رجوع کردیم و در نهایت با تاکید بر نظریات ساخت یابی آنتونی گیدنز ،کاشت یا پرورش جرج گربنر و استفاده و رضامندی الیهو کاتز، چارچوبی نظری تدوین شد.سپس با بهره گیری از این نظریه ها ۸ فرضیه کلان مطرح شد که هرکدام به ۴فرضیه خرد تقسیم و مورد بررسی قرار گرفت.و در نهایت با طرح فرضیات به ارائه مدلی مفهومی پرداختیم.
فصل سوم پژوهش: (روش تحقیق)
پژوهش حاضر از نوع نظری کاربردی مقطعی هست وشیوه گرد آوری اطلاعات آن، میدانی می باشد و از روش اسنادی(کتابخانه ای) و پیمایش بهره گرفته و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه آنلاین (محقق ساخته )می باشد که از دو قسمت پرسش های مربوط به متغیر مستقل و سوالات مربوط به سنجش هویت اجتماعی به عنوان متغیر وابسته تشکیل شده است. جهت تامین اعتبار طیف های بکار رفته در سنجش متغیرها از اعتبار محتوایی و صوری استفاده شد و روایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ بدست آمد.
جامعه آماری پژوهش اعضای کلوب در نظر گرفته شد که به کمک فرمول کوکران نمونه ای قابل تعمیم از
طریق روش تصادفی ساده با حجم ۳۸۵ کاربر(۱۸۲زن و ۲۰۳ مرد) انتخاب وپرسشنامه بین ایشان توزیع شد.
در فصل چهارم:
به تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزارspssپرداختیم و داده ها را در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت؛ در بخش توصیفی از پارامترهای توصیفی شامل:فراوانی، درصد فراوانی،درصد فراوانی تراکمی، میانگین استفاده شده است و در بخش استنباطی از t-test، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل چند متغیره (رگرسیون های چند گانه ) استفاده گردید و سعی شد تا با انجام تحلیل مسیر مشخص شود که کدامیک از متغیرهای مستقل مستقیما و کدامیک غیر مستقیم بر هویت اجتماعی کاربران و ابعاد چهار گانه آن موثر بوده اند. با مشخص شدن نوع تاثیر متغیرهای مستقل به ارائه مدل علی اقدام کردیم.
در ادامه سعی شده ، که هریک از متغیرهای مستقل را در غالب نظریات جامعه شناسی، ارتباطات و فرضیات تحقیق مورد بحث قرار داده و به نتیجه گیری بپردازیم.
بحث و نتیجه گیری:
با توجه به یافته های بدست آمده بر مبنای آزمون های مذکور می توان فرضیه های پژوهش را به بحث گذاشت.
الف - فرضیه کلان:
بین میزان فعال بودن کاربران درکلوب و هویت اجتماعی ایشان رابطه وجود دارد. با اطمینان ۹۹% وsig<0.05 فرضیه تایید شد.
فرضیه های خرد:
بین میزان فعال بودن کاربران در کلوب و هویت ملی ایشان رابطه وجود دارد. با اطمینان ۹۹% وsig<0.05 فرضیه تایید شد.
بین میزان فعال بودن کاربران در کلوب و هویت قومی ایشان رابطه وجود دارد. با اطمینان ۹۹% وsig<0.05 فرضیه تایید شد.
بین میزان فعال بودن کاربران در کلوب و هویت دینی ایشان رابطه وجود دارد. با اطمینان ۹۹% وsig<0.05 فرضیه تایید شد.
بین میزان فعال بودن کاربران در کلوب و هویت شخصی ایشان رابطه وجود دارد. با اطمینان ۹۹% وsig<0.05 فرضیه تایید شد.
طبق نظریه ساخت یابی گیدنز می توان چنین استنباط کرد که هرچه افراد در مواجهه با کلوب فعالیت و مشارکت بیشتری داشته باشند و هر چه این فعالیت بازتابانه تر باشد؛ در تولید معنا سهیم می باشند ولذا بیشتر احتمال می رود که هویت اجتماعی آنها متاثر از این فضای بازتابی باشد اما هرچه افراد در مواجهه با کلوب، فعالیت و مشارکت کمتری داشته باشند ( هرچه این فعالیت غیر بازتابانه باشد) در بازتولید معنا سهیم می باشند بنابراین اثر کمتری از کلوب گرفته وبیشتر احتمال می رود که هویت اجتماعی ایشان سنتی باقی بماند.
با توجه به اینکه فرضیه ما مبنی بر رابطه میان مشارکت کاربران و هویت اجتماعی ایشان تایید شد و با در نظر گرفتن جهت رابطه (مثبت ) و یافته های تحلیل مسیر متوجه می شویم که مشارکت کاربران به طور مستقیم (۰.۱۱۸) برهویت اجتماعی ایشان تاثیر می گذارد.
فرضیات خرد نیز در مورد رابطه مشارکت و فعال بودن کاربران با هویت ملی، قومی، هویت دینی وشخصی با توجه به سطح معناداریsig<0.05 تایید شدند و یافته هایی که از تحلیل مسیر بدست آمد. حاکی از آن بودکه مشارکت وفعال بودن کاربران به طور مستقیم بر تمامی ابعاد موردبررسی هویت اجتماعی کاربران تاثیر دارد . اگر چه جهت رابطه در هویت قومی معکوس می باشد.