شکل ۲۰-۴- نمودار ساختار سازمانی دپارتمان فروش شرکت کاشی الوند
نمودار سازمان شکل ۲۰-۴- حاکی از ساختار سازمانی سنتی است که مدیران ارشد با لایه های چند گانه متشکل از مدیران میانی از مشتریان و کارکنان عملیاتی، فاصله دارند. ارتباطات معمولا یک طرفه بوده و از طریق یک کانال به پایین جریان می یابد. نظارت و کنترل بر سه بخش توسط مدیر بازرگانی، با مشغله زیادی برای وی همراه خواهد بود، لازم است مدیر بازاریابی منفک از مدیر بازرگانی در ساختار سازمانی تعریف شود و با نظارت بر دو بخش صادرات و واحدهای بازاریابی داخلی به کنترل و تاثیر گذاری بر آمیخته بازاریابی از چنین پایگاهی بپردازد.
۶-۴- تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها
یکی از نیازمندی های انجام برنامه ریزی های بلندمدت و استراتژیک شناخت وقوف کامل نسبت به مسایل، تنگناها و نقاط قوت و ضعف هر سازمان می باشدکه این امر محقق نخواهد شد مگر با استفاده ایده ونظرات تمام افرادی که به نحوی با مسایل مربوط به سازمان در ارتباط هستند. بنابراین دخیل کردن تجارب مدیران، مهندسان و کارکنان یا به کارگیری فنونی چون مصاحبه، پرسش نامه، طوفان مغزی و غیره می تواند مفید باشد. از طرفی آشنایی با فرصت های و تهدید های محیط خارجی و تقابل توام این دو بخش با هم از اهمیت زیادی برخوردار است و موجب حضور مناسب و کشف موقعیت برتر در بازارهای رقابتی می شود. به منظور شناسایی وضعیت محیط فعالیت شرکت، اطلاعات مفیدی در ارتباط با عمکرد صنعت کاشی و سرامیک از طریق مراجعه به تحقیقات انجام شده توسط مراجع معتبری چون انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران، وزارت صنایع و همچنین نشریه گزیده دنیای سرامیک بدست آمد.
بنابراین به منظور پاسخ گویی به سوال دوم پژوهش حاضر، ابتدا موارد بنیانی کسب و کار آن عواملی که بر پیروزی عملیات شرکت تاثیر به سزا دارند، شناخته شده و تهدیدهای احتمالی نسبت به آن ها مشخص گردیدند. سپس تعدادی از مدیران و کارکنان انتخاب شده و با بررسی دیدگاه آن ها از طریق مصاحبه و برگزاری جلسه طوفان مغزی به شناسایی مهم ترین نقاط قوت و فرصت ها وهمچنین نقاط ضعف و تهدیدها در شرکت پرداخته شد. نتایج بدست آمده در جدول ۱۳-۴ خلاصه شده است
جدول ۱۱-۴- تجزیه و تحلیل فرصت ها و تهدیدها
جدول شماره ۱- تعیین عوامل و روند های مهم محیطی، خروجی از تحلیل PESTEL
نمره
از نظر میزان ذخایر طبیعی وضعیت ایران مناسب و بالاتر از متوسط جهانی می باشد، اما میزان برداشت سالیانه از این منابع ممکن است در آینده باعث ایجاد چالش هایی در این زمینه گردد.
از سوی دیگر وجود منابع زیاد نفت و گاز در کشور، یک مزیت رقابتی مهم برای صنایع معدنی مرتبط با صنعت کاشی و سرامیک محسوب می شود
۵۰
عوامل با
اهمیت زیاد
با توجه به سیاست های اقتصادی دولت، پیش بینی می شود تورم طی سال های آتی افزایش یابد
-۳۷٫۵
به طور کلی صنایع کاشی وسرامیک جزء صنایع انرژی بر محسوب می شوند و قانون هدفمند کردن یارانه ها تاثیر نامناسبی روی این صنایع خواهد گذاشت. که با تصویب این قانون، این مزیت با چالش زیادی روبرو خواهد شد و این تاثیر، خود را بر روی میزان قیمت تمام شده محصولات نشان خواهد داد
۳۷٫۵
کشورهای توسعه یافته: جمعیت در حال پیر شدن می باشد
کشورهای درحال توسعه (از جمله ایران): جمعیت در حال جوان تر شدن است
۳۰
تعداد افراد تحصیل کرده و سطح کیفی تحصیلات آنها، روند افزایشی خود را حفظ خواهد نمود. این موضوع از طرفی باعث افزایش پتانسیل نیروی کار متخصص می گردد و از طرف دیگر باعث افزایش رقابت برای کسب موقعیت های شغلی در صنایع مختلف می گردد.
۳۰
آیا نگرش مصرف کننده هابا گذشت زمان تاثیر روی میزان مصرف کاشی وسرامیک دارد
۳۰