۹۸/۰
۹۵/۰
۹۷/۰
۴-۴-۲- آزمون مدل و فرضیه ها
یکی از قویترین و مناسبترین روشهای تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری، تجزیه و تحلیل چند متغیره است. زیرا ماهیت اینگونه موضوعات چند متغیره بوده و نمی توان آنها را با شیوه دو متغیری (که هر بار تنها یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می شود) حل نمود. از این رو در این تحقیق، پس از انجام تحلیل عاملی تأییدی و بررسی وضعیت هر یک از متغیرهای مکنون، در این قسمت با انجام آزمونهای مناسب به بررسی وضعیت فرضیه های تحقیق خواهیم پرداخت. به عبارت دیگر در این قسمت به آزمون مجموعه روابطی پرداخته می شود که در چارچوب نظری پژوهش تعریف گردیدند. این هدف در مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر، با طراحی مدل ساختاری، عملیاتی میگردد. بدین ترتیب میتوان تأثیر متغیرهای مورد مطالعه را مورد آزمون قرار داد. آزمون مدل و فرضیه ها در این مرحله با بهره گرفتن از نرمافزار LISREL 8.5 صورت میگیرد.
در این پژوهش نیز به منظور بررسی اثر نتغیر برونزای تحقیق (مسئولیت اجتماعی شرکت) بر متغیر درونزای تحقیق (تصویر قیمت) و اثرات متغیر برونزا و درونزای تحقیق (مسئولیت اجتماعی شرکت و تصویر قیمت) بر متغیر درونزای تحقیق (ارزش ویژه برند) و همچنین اثر این متغیر درونزا بر متغیرهای درونزای دیگر (رضایت، اعتماد، نگرش، وفاداری و قصد خرید) یک مدل فرضی براساس پیشینه تحقیق، طراحی شده که در فصل اول ارائه شده است. فرضیههای فصل اول نیز بیانگر روابط علی میان متغیرهای موجود در مدل است. در این تحقیق بررسی همزمان فرضیه ها در قالب مدل اولیه صورت میگیرد. برای ارزیابی مدل فرضی این پژوهش ابتدا به برآورد پارامترها با بهره گرفتن از روش بیشینه احتمال میپردازیم. پارامترهای برآورد شده شامل “ضرایب تأثیر”[۷۹] میباشد. در نهایت شاخصهای ارزشیابی برازندگی مدل و شکل مدل برازش شده گزارش شده است. مدل پژوهش جهت یادآوری دوباره در زیر عنوان شده است (نمودار ۴-۱۷). در ادامه مدل ساختاری تحقیق در حالت تخمین استاندارد و ضرایب معناداری مورد بحث قرار خواهد گرفت.
نمودار ۴-۱۷- مدل مطالعاتی پژوهش
نمودار ۴-۱۸ نشاندهنده مدل ساختاری، در حالت تخمین استاندارد، است که بر اساس چارچوب نظری پژوهش، روابط بین متغیرهای مسئولیت اجتماعی شرکت، تصویر قیمت، ارزش ویژه برند، رضایت، اعتماد، نگرش، وفاداری و قصد خرید را نمایان میسازد. این نمودار، ضرایب بتا را برای هر یک از مسیرهای مدل ساختاری نشان میدهد. رد یا تأیید هر یک از فرضیه ها منوط بر مقایسه ضریب بتای به دست آمده برای هر مسیر، در حالت تخمین استاندارد، با مقدار t محاسبه شده برای آن، در حالت ضرایب معناداری، است.
نمودار ۴-۱۸- مدل ساختاری در حالت تخمین استاندارد
نمودار ۴-۱۹ نیز نشاندهنده مدل ساختاری در حال ضرایب معناداری میباشد و مقادیر t محاسبه شده را برای هر یک از مسیرها مشخص میسازد.
نمودار ۴-۱۹- مدل ساختاری در حالت ضرایب معناداری
همانگونه که از نمودار های ۴-۱۸ و ۴-۱۹ نمایان است، شاخص های برازندگی مدل در دامنه قابل قبول قرار گرفته اند و کلیه روابط معنادار می باشد. شاخص های برازندگی مدل نهایی در جدول ۴-۱۳ ارائه شده است. با توجه به خروجی نرم افزار لیزرل مقدار ۲χ محاسبه شده برابر با ۶۴/۳۴۳ است که مقدار تقریباً کم و مناسبی می باشد. پایین بودن میزان این شاخص نشان دهنده تفاوت اندک میان مدل مفهومی پژوهش با داده های مشاهده شده تحقیق است. با توجه به نتایج به دست آمده و مقایسه آن با دامنه قابل قبول می توان اذعان نمود تمامی شاخص های برازندگی مدل فوق در دامنه قابل قبول قرار گرفته اند و لذا مدل مورد تأیید میباشد.
جدول ۴-۱۳- شاخص های برازندگی
شاخص تناسب
RMSEA
GFI
AGFI
NFI
NNFI
CFI
دامنه مقبول
نتیجه
۸۶/۲
۰۷۸/۰
۱