H2
H1
عملکرد بازاریابی
بازارگرایی
توسعه خدمات جدید
شکل ۱-۱٫ مدل مفهومی پژوهش
روش تحقیق
معمولاً روش های تحقیق براساس دو ملاک: ۱) روش تحقیق با توجه به هدف و ۲) روش تحقیق برحسب روش اجرا، طبقه بندی می شود. تحقیق حاضر بر اساس هدف، کاربردی است که پیامد آن به دست آوردن نتایج کاربردی در زمینه بررسی رابطه بین توسعه خدمات جدید، گرایش بازار و عملکرد بازاریابی در صنعت هتلداری در هتل های پارسیان می باشد.
از نقطه نظر ویژگی های موضوع، پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی است که به دنبال جمع آوری اطلاعات واقعی و مفصل از پدیده مورد نظر است. پیش فرض اصلی این روش از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد که با به کارگیری دقیق روش های علمی می توان از طریق مطالعه یک نمونه، به تعمیم نتایج آن به یک جامعه بزرگ تر نایل شد (کومار، ۱۳۷۴، ص.۴۸ ).
روش و ابزار گردآوری اطلاعات
در مورد روش جمع آوری اطلاعات در این پژوهش می توان گفت که در مورد مبانی نظری پژوهش از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای استفاده شد. بدین ترتیب که با مراجعه به مراجع، کتب مربوطه، کتابخانه ها، اینترنت، نشریات، پایان نامه های مرتبط و …. اطلاعات مورد نظر جمع آوری شده است. سپس پرسشنامه ای طراحی و از طریق آن نظرات مدیران کل و مدیران گروه و کارکنان ارشد جمع آوری شد.
ابزار سنجش، وسایلی اند که محقق به کمک آن ها قادر است اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری و ثبت و کمی نماید. نوع ابزار سنجش عبارتند از:
پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و … (خاکی ، ۱۳۸۲، ص ۱۴۵ ) که در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از « پرسشنامه» استفاده شد.
قلمرو پژوهش
۱-۱۰-۱٫ قلمرو مکانی
این پژوهش در سطح مدیران کل و مدیران گروه و کارکنان ارشد هتل های پارسیان استان تهران صورت پذیرفت.
۱-۱۰-۲٫ قلمرو زمانی
از نظر زمانی، دوره مورد بررسی و گردآوری اطلاعات ، شش ماهه از زمستان سال ۱۳۹۳ تا پایان تابستان ۱۳۹۴ در نظر گرفته و انجام شد.
جامعه آماری
جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران کل و مدیران گروه و کارکنان ارشد هتل های پارسیان استان تهران تشکیل داده است.
نمونه آماری
با توجه به محدود بودن جامعه آماری که از تعداد ۱۷۹ نفر است، حداقل حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه گردید.
از این فرمول زمانی استفاده می شود که واریانس جامعه آماری معلوم باشد.
N = تعداد کل جامعه ۱۷۹ نفر
(البته می توان با توجه به اطلاعات و داده های موجود واریانس مورد نظر را نیز محاسبه نمود) میزان خطای تخمین یا خطای برآورد (): ۵%
خطای حدی یا حداکثر خطای ممکن یا دقت لازم در آمارگیری (d): 5 %
بعد از مشخص کردن ویژگی های مورد نظر ما در جامعه تعداد نمونه ۱۲۵ نفر می رسد که به روش خوشه ای و سپس تصادفی ساده انتخاب شده اند.
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جهت تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
آمار توصیفی
با استفاده مناسب از روش ها یا آمار توصیفی می توان دقیقا ویژگی های یک دسته از اطاعات را بیان کرد. آمار توصیفی همیشه برای تعیین و بیان ویژگی های اطلاعاات پژوهش ها به کار برده می شوند.
در این پژوهش ویژگی های جمعیت شناختی(مانند سن، جنسیت، میزان تحصیلات و سابقه کار) با بهره گرفتن از آمار توصیفی شرح داده می شوند.
آمار استنباطی
برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های آماری آزمون کولموگرف اسمیرنوف ، تحلیل مسیر، ضریب همبستگی پیرسون و همچنین از ترسیم مسیر برای نمایش خطی اثرات متغیرها بر یکدیگر با بهره گیری از نرمافزارهای SPSS و لیزرل استفاده خواهد شد.
ساختار پژوهش
مراحلی که در این پژوهش انجام گرفته است در شکل (۱-۲) آورده شده است.
مبانی نظری پژوهش
کلیات پژوهش
نتیجه گیری و پیشنهادات
تجزیه و تحلیل داده ها
روش شناسی پژوهش
شکل ۱-۲٫ ساختار پژوهش
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش
الف- تعاریف مفهومی
۱-۱۵-۱- بازارگرایی