تحقیقات همبستگی برحسب هدف به سه دسته تقسیم میشود :
۱) مطالعه همبستگی دو متغیری
۲) تحلیل رگرسیون[۱۱۸]
۳) تحلیل ماتریس همبستگی یا کواریانس
در مطالعات همبستگی دو متغیری ، هدف بررسی رابطه دو به دو متغیرهای موجود در تحقیق است . در تحلیل رگرسیون هدف پیشبینی تغییرات یک یا چند متغیر وابسته (ملاک) با توجه به تغییرات متغیرهای مستقل (پیشبینی) است . در بعضی از بررسی ها از مجموعه همبستگیهای دو متغیری ، متغیرهای مورد بررسی در جدولی به نام ماتریس همبستگی یا کوواریانس استفاده میشود . از جمله تحقیقاتی که در آنها ماتریس همبستگی یا کوواریانس تحلیل میشود ، تحلیل عاملی[۱۱۹] و مدل معادلات ساختاری[۱۲۰] است ( بازرگان ، سرمد و حجازی ، ۱۳۸۰: ۹۱ ) .
از آنجا که در این پژوهش به آزمودن کارایی نظریه های علمی در حوزه های رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی پرداخته و دانش کاربردی را در مورد کیفیت رابطه و تأثیرپذیری میان این دو متغیر را توسعه می دهد ، از نظر هدف ، تحقیق کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات ، این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد .
به عبارت دیگر ، برای بررسی توزیع ویژگی های جامعه آماری روش تحقیق پیمایشی به کار می رود و ماهیت شرایط موجود ، رابطه میان رویداد های وضعیت موجود بررسی می شود . در بخش تحقیق همبستگی نیز ، رابطه میان متغیر ها برای هدف تحقیق تحلیل می گردد .
روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق به دو صورت خواهد بود . روش های آماری توصیفی و روش های آماری استنباطی ؛ و هدف از آن تعمیم نتیجه به کل جامعه می باشد . تاکید بر آمار استنباطی است ، اما برای ارائه یک شمای کلی از داده ها ، خلاصه کردن آن از آمار توصیفی نیز استفاده می شود . بخش های عمده مورد استفاده در آمار توصیفی با بهره گرفتن از جداول فراوانی و نمودارهای مختلف خواهد بود . در قسمت دوم یعنی آمار استنباطی با بهره گرفتن از روش های آماری نتایج نمونه گیری به کل جامعه تعمیم داده خواهد شد . در این بخش با بهره گرفتن از روش های آماری پارامتری و ناپارامتری به آمار استنباطی خواهیم پرداخت .
برای سنجش رهبری اخلاقی از پرسش نامه براون و همکارانش و برای سنجش تعهد سازمانی از پرسشنامه استاندارد مییر و آلن استفاده خواهد شد. با توجه به نوع و روش پژوهش از آزمون همبستگی اسپیرمن جهت بررسی وجود رابطه بین دو متغیر و آزمون فریدمن جهت بررسی اولویت بندی ابعاد متغیر ها و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است . در بررسی تاثیر متغیر های پژوهش و متغیر های جمعیت شناختی از آزمون تحلیل واریانس ANOVA و آزمون t مستقل و نیز جهت بررسی سطح رهبری اخلاقی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان ستادی بانک ملی در شهر تهران از آزمون دو جمله ای استفاده خواهد شد .
۳-۲- متغیرهای تحقیق
در این تحقیق ، “رهبری اخلاقی” به عنوان متغیر مستقل مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد ، که شامل دو بعد فرد اخلاقی و مدیر اخلاقی می باشد . متغیر وابسته نیز ” تعهدسازمانی ” است که شامل سه بعد عاطفی ، مستمر و هنجاری است .
ارزیابی اعضاء سازمان از هر کدام از این ابعاد ( با طراحی سئوالات مناسب ) بر اساس مقیاس لیکرت ، نمره هر کدام از این ابعاد و نهایتاً نمره هرکدام از این متغیرها را مشخص خواهد نمود .
۳-۳- روش های جمع آوری اطلاعات
روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق به دو صورت خواهد بود. روش های آماری توصیفی و روش های آماری استنباطی . در آمار استنباطی با بهره گرفتن از روش های آماری نتایج نمونه گیری به کل جامعه تعمیم داده خواهد شد . در این بخش با بهره گرفتن از روش های آماری پارامتری و ناپارامتری به آمار استنباطی خواهیم پرداخت . همچنین از نرم افزاری SPSS جهت تحلیل اطلاعات بدست آمده استفاده خواهد شد .
مهمترین روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است :
-
- مطالعات کتابخانهای
در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع ، از منابع کتابخانهای ، مقالات ، کتاب های مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات (internet) استفاده شده است .
-
- تحقیقات میدانی
در این قسمت به منظور جمع آوری دادهها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از ۲ نوع پرسشنامه استفاده گردیده است :
ابعاد رهبری اخلاقی | گویه های هر بعد در پرسشنامه |
فرد اخلاقی | ۱-۳-۴-۵-۶-۱۰ |
مدیر اخلاقی | ۲-۷-۸-۹ |
الف) پرسشنامه مربوط به رهبری اخلاقی را کارکنان پاسخ گفته اند . پرسشنامه رهبری اخلاقی مدیران توسط براون و همکاران (۲۰۰۵) طراحی شده است . پرسشنامه دو بعد فرد اخلاقی ( ۶ گویه ) ، مدیر اخلاقی ( ۴ گویه ) را می سنجد.
ابعاد تعهد سازمانی | گویه های هر بعد در پرسشنامه |
عاطفی | ۱-۲-۳-۴-۵-۶ |
مستمر |