تقویت نقش جهانگردی به عنوان یک عامل حیاطی در بازرگانی جهان
تأکید بر اثرات فرهنگی و اجتماعی جهانگردی بر زندگی ملل
حمایت از منافع، حقوق جهانگردی و سازمانهای جهانگردی
آگاهی و نظارت دائم در زمینه های حفاظت محیط زیست و بهبود روش زندگی
۲-۱۸-۲٫ برنامه های عمومی کار سازمان جهانی جهانگردی
همکاری برای توسعه
آمار و تحقیقات بر روی بازار
ارتباط و اسناد
آموزش
محیط زیست و برنامه ریزی
کیفیت خدمات جهانگردی
ساختار تشکیلاتی سازمان جهانی جهانگردی
۲-۱۸-۳٫ ارکان سازمان جهانی جهانگردی
مجمع عمومی: بالاترین رکن سازمان است و جلسات آن سالانه تشکیل می شود
شورای اجرایی: مسئول بررسی فعالیتها و بودجه و سایر موضوعات مهم سازمان میباشد که جلسات آن سالی دوبار تشکیل می شود.
کمسیون های منطقه ای: کشورهای عضو توسط مجمع عمومی به شش منطقه آفریقا، آمریکا، شرق آسیا و اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه و جنوب آسیا تقسیم شده اند، اجلاس این کمسیونها به صورت سالیانه برگزار میگردد.
۲-۱۹٫ آشنایی اجمالی با جاذبههای گردشگری استان ایلام
استان ایلام با مساحتی حدود ۱۹۰۸۶ کیلومتر مربع، در غرب کشور، بین ۳۱ درجه و ۵۸ دقیقه تا ۳۴ درجه و ۱۵ دقیقه عرض شمالی نسبت به استوا و ۴۵ درجه و ۴۴ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۱۰ دقیقه طول شرقی نسبت به نصفالنهار گرینویچ قرار دارد. این استان یک منطقه کوهستانی و مرتفع است که در غرب و جنوبغربی کشور در میان رشته کوههای کبیرکوه از سلسله جبال زاگرس قرار دارد. از شمال به استان کرمانشاه، از جنوب به قسمتی از خوزستان و کشور عراق، از شرق به استان لرستان و از غرب به کشور عراق محدود است. استان ایلام حدود ۴۲۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. کوههای ایلام از جمله ناهمواریهای سلسله جبال زاگرس است. در حاشیه غربی این رشتهکوه و به صورت چینهای موازی در جهت شمال غربی، جنوب شرقی امتداد یافته است. این چینها از جمله رسوبات دوران اول تا چهارم زمینشناسی است. نواحی شمال و شمال شرقی استان کوهستانی و دارای ارتفاعات مهمی است. مناطق غرب و جنوب غربی آن از زمینهای پست و کم ارتفاع و تپه ماهور، تشکیل شده است. آب و هوای استان ایلام به سبب تأثیرپذیری از عوامل گوناگونی چون عرض جغرافیایی (زاویه تابش آفتاب)، ارتفاع، امتداد رشته کوههای زاگرس، فاصله از بیابانهای عراق و عربستان و بادهای محلی و ناحیهای از تنوع زیاد برخوردار است. استان ایلام دارای سه منطقه آب و هوایی (آب و هوای سرد کوهستانی، آب و هوای معتدل کوهستانی، آب و هوای صحرایی و نیمهصحرایی “گرم و خشک” است.
ادبیات غنی و ویژگیهای مردم شناسی استان:
تمدن و فرهنگ اصیل مردمان این دیار، آئینها، مراسمات، سنتها و شیوه های خاص معیشت باعث گردید که از جهت مردم شناختی فرهنگ و زندگی، قابلیت های گستردهای از دو نوع فرهنگ وارداتی و فرهنگ بومی و قومی در تضاد بوده و در کنار این فرهنگ مرتبط با فرهنگ ایلی وعشیرهای مراسماتی مانند: چمر، مراسم گل درو، مراسمات و جشنها مانند سوروساتهای محلی، نذر و نیازها آداب لباس پوشیدن زنان و مردان و پوشاک و محل زندگی مردمان ایلی وعشیره ای و تهیه صنایع دستی شکل زیبائی از فرهنگ زندگی در این گوشه از کشور را ترسیم نماید که در نوع خود جذاب و دارای ویژگیهای منحصر بفردی است و برای هر تازه وارد ارزشمند و دیدنی است.
جستاری در باب کردی ایلامی
کردی ایلامی که گاه آن را «فیلی» نیز نامیده اند، در بیشتر مناطق استان ایلام رایج است. واژه فیلی در بین مردم ایلام معروفیت بسیار دارد.
گویش فیلی دارای لهجههای گوناگونی است که مهمترین آنها عبارتند از :
ملکشاهی: در شهرستانهای ملکشاهی، ایلام و مهران
خزلی: در بخشهای از شهرستان شیروان چرداول
آبدانانی: در شهرستانهای آبدانان و بخشهایی از شهرستانهای دهلران و دره شهر
ایلامی: در شهرستانهای ایلام، مهران، شیروان چرداول
ویژگیها و پتانسیلهای استان در بخش صنعت گردشگری و جذب توریسم:
الف: بخش میراث فرهنگی:
وجود شهر تاریخی سراب کلان سیروان، شهر تاریخی دوره ساسانی دره شهر، تپه علی کش دهلران، چغا آهوان مهران، سنگ نوشته گل گل ملکشاهی، آتشکده کوشک قیفر ملکشاهی، سنگ نوشته های تنگ ارغوان، سنگ نوشته والیان پشتکوه در بانروشان، قلعه سام در شیروان، قلعه اسماعیل خان در ایلام، قلعه شیاخ در زرین آباد، پل تاریخی گاومیشان دره شهر، پل چم نشت، قلعه والی ایلام، قلعه اشرف دره شهر، قلعه میر غلام دره شهر، قلعه هزار درب آبدانان، پشت قلعه آبدانان و دهها اثر ارزنده فرهنگی تاریخی دیگر باعث شده تا استان ایلام به یکی از مستعد ترین استانهای کشور جهت تورهای تاریخی و جذب گردشگر داخلی و خارجی چهرهی واقعی و تاریخی استان را به دیگران معرفی نمایند.
ب: بخش آثار طبیعی و اکوتوریسم:
مجموعه آثار طبیعی شامل روستای تاریخی قلعه جوق، غار تارگه و دریاچه سد چم گردان ملکشاهی، چشمه قیر روان، چشمههای آبگرم و غار خفاش دهلران، جنگلهای تفریحی ارغوان، تجریان، مله پنجاو، رنو و آبزا در ایلام. کبوترلان زرین آباد، چل سین شیروان و دریاچه دوقلوی سیاه گاو آبدانان و آبشارهای چمچه زرد، آبطاف و چم آو، گردشگاه ییلاقی خوران، منطقه حفاظت شده بانکول و شکارگاه مانشت نمونههایی زیبا از آثار طبیعی و بکر استان است.
علاوه بر این اکثر شهرستانهای استان ایلام پوشیده از جنگلهای انبوه بلوط، بنه و پسته وحشی میباشند.
ج: ویژگیهای مرزی بین المللی و ژئو پلتیکی:
علاوه بر ویژگیهای طبیعی و تاریخی استان، بحث گردشگر زیارتی استان ایلام می تواند نقش تأثیر گذاری را ایفا کند. وجود ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و اهمیت این مرز به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، دست به دست هم داده تا استان ایلام و مرز مهران به عنوان یکی از امنترین و اصلی ترین مرز تردد زوار عتبات عالیات شناخته شده و نیز موقعیت ویژه اقتصادی را برای تجار و بازرگانان دو کشور فراهم سازد. استفاده از این موقعیت استراتژیک می تواند اقتصاد استان را متحول و به توسعه آن کمتر شایانی نماید.
۲-۲۰٫ چارچوب نظری پژوهش:
پژوهشگر پس از مطالعه و پژوهش کامل حول پیشینه پژوهش و نظرسنجی از استاد راهنما و مشاور پنج متغیری که بیشترین تأثیر را با توجه به شرایط بومی بر توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام دارند شناسایی و در ادامه از طریق تکنیک دلفی مورد قضاوت خبرگان قرار میدهد تا در نهایت مدل مفهومی پژوهش در فصل بعدی ارائه شود.
در این پژوهش متغیر تقویت بخش خصوصی برگرفته از نظر (وای گی، ۲۰۱۱)، متغیر تقویت مسایل فرهنگی و آموزشی برگرفته از نظرات (داس ویل و راجر، ۲۰۰۹)، متغیر توسعه امکانات زیر ساخت (زمانی، ۱۳۸۳)، متغیر افزایش سطح تصمیم گیری مدیریت (شجاعی و نوری، ۱۳۹۱)، و متغیر افزایش بازاریابی و تبلیغات برگرفته از نظر (کتابچی، ۱۳۹۲)، میباشند که در ادامه پژوهش از آنها استفاده می شود.
شکل ۲-۱۱٫ چارچوب نظری پژوهش
۲-۲۱٫ مرور ادبیات و سوابق مربوطه
بدین منظور برای دستیابی به یک چهارچوب مفهومی در راستای رسیدن به هدف کلی پژوهش، ابتدا مفاهیم، فلسفه، ویژگیها و مراحل صنعت گردشگری و اهمیت آن در سازمانهای داخلی مطالعه گردید، در ادامه با اشاره به صنعت گردشگری در استان ایلام، فعالیت های سازمانی، قوت ها، عوامل تاثیر گذار بر توسعه و راهکارهای پیش روی این صنعت، به بررسی پیشینه صنعت گردشگری در دیگر کشورهای دنیا و استفاده از منابع وآخرین دستاوردهای علمی مرتبط، انجام مطالعات تطبیقی و بررسی تحقیقات انجام شده در راستای موضوع، تلاش شد تا دیدگاه روشن صنعت گردشگری ارائه گردد.
۲-۲۱-۱٫ پیشینه داخلی
حسام و همکاران،۱۳۹۱ در پژوهشی تحت عنوان «تحلیل عوامل موثر بر بازاریابی جهانگردی در جزیره ابوموسی» ، بیان می کنند که در امر بازاریابی جهانگردی، پیش بینی سمت و سوی آتی و نیروهای موثر در شکل دادن آینده آن و نقش و اهمیت این نیروها هم برای اهل صنعت و کسب و کار و هم برای دانشمندان و محققان جهانگردی از اهمیت و جذابیت بسیاری برخوردار است. جزیره ابوموسی با داشتن فرصت های بسیار مناسب برای جذب گردشگران از تمام نقاط دنیا و ایران، اما با این وجود، مساله توریسم در این جزیره تاکنون جایگاه واقعی خود را نیافته است. این پژوهش بر آن است با بهره گرفتن از روش توصیفی تحلیلی و با انتخاب اثرگذارترین شاخص ها در پیرامون بازاریابی گردشگری و ارزش گذاری آنها از طریق نظرخواهی از کارشناسان گردشگری و با ورود این ارزش ها در مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی نسبت به تعیین عوامل موثر در بازاریابی برای گردشگری جزیره ابوموسی و رتبه بندی آنها اقدام نماید.
قاسمی، ۱۳۹۰ در پژوهش «گردشگری به عنوان یک سیستم: نمونه مشهد» در پیآن است تا دریچه ای نو، برای پژوهشگران و مدیران و دست اندرکاران گردشگری کشور ایجاد کند و ضمن پرهیز از بخشی نگری گردشگری، بتواند با ایجاد مدیریت یکپارچه در راستا پویایی گردشگری شهر و منطقه، انطباقی بین عرضه و تقاضا ایجاد نماید. همچنین پژوهش از مبانی نطری بر پایه نظریه سیستمی است و روش تحقیق به کار گرفته شده توصیفی- تحلیلی از کل به جزء میباشد.
مهرداد مدهوشی،۱۳۸۲ در مقالهای با عنوان «ارزیابی موانع توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان» درپی بررسی موانع توسعه گردشگری استان لرستان است و آنها را در چهار مورد تعدد مراکز تصمیمگیری، ضعف بازاریابی، ضعف امکانات زیربنایی و فقدان فرهنگ پذیرش گردشگری معرفی میکند.
شناسایی و بررسی مؤلفه های مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ...