۱-تست ۴٫۹ متر چابکی
۲- دوی سرعت ۲۰متر
۳-پرش سارجنت
۱-۸ تعریف واژه ها
۱-۸-۱ ثبات مرکزی
ناحیه مرکزی بدن به عنوان مجموعه کمری – لگنی –رانی تعریف شده است . مرکز بدن در واقع همان جایی است که مرکز ثقل بدن در ان واقع شده است و همانند جعبه ای است که عضلات شکمی در جلوی ان و عضلات سرینی و چند سر در عقب ان و عضله دیافراگم در بالا و عضلات لگن خاصره و کمربند لگنی در کف ان قرار دارد که شامل ۲۹ عضله تو در تو می باشد . یک مفهوم کلی و جهانی برای تعریف این که ناحیه مرکزی بدن چیست وجود ندارد . برگمارک ان را به دو دسته اصلی تقسیم کرده است عضلات کلی و موضعی که عضلات کلی شامل سرینی بزرگ و راست شکمی مایل خارجی و داخلی و خاصره ای می باشد . و عضلات موضعی یا عمقی که از داخل ستون مهره ها سرچشمه می گیرند .همانند چند سر و سوئز بزرگ و عرضی شکم و مربع کمری و دیا فراگم که این عضلات نزدیک به اهرم چرخاننده وبه طور عمودی هستند .
۱-۸-۲ آزمون مک گیل
این آزمون برای استقامت عضلات مرکزی بکاربرده شده است که به صورت فلکسور تنه و اکستنسور تنه و لترال تنه انجام می شود .
۱-۸-۳ توان انفجاری
بکارگیری حداکثر قدرت عضلات درگیر در کمترین زمان ممکن . در این پژوهش برای اندازه گیری توان از پرش عمودی سارجنت استفاده شده است .
۱-۸-۴ چابکی
توانایی افزایش و کاهش شتاب و تغییر مسیر سریعبا حفظ کنترل و بدون کاهش سرعت . در این پزوهش برای اندازه گیری چابکی از ۴٫۹ استفاده شده است .
۱-۸-۵ دوی سرعت
توانایی اجرای یک حرکت ویژه با سرعت بسیار زیاد
۱-۸-۶ درازونشست
توانایی عضلات برای تکرار یک حرکت معین و مشابه در مدت زمان یک دقیقه میباشد .
۱-۸-۷- پرتاب توپ مدیسنبال همراه با درازونشست
پرتاب توپ مدیسنبال از داخل سینه. فاصله فرداز میله پرتاب ۱٫۵ متر و ارتفاع پرتاب هم ۱٫۵ متر در نظر گرفته شد.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه ی تحقیق
۲-۱ مقدمه
استعدادیابی موضوعی است که در دنیای ورزش اهمیت ویژه ای دارد. شناسایی عوامل موفقیت راه را برای رسیدن به قله افتخار هموار می کند. این که مشخص شود چه ویژگیهایی ورزشکاران معمولی را از ورزشکاران نخبه متمایز می سازد کاری بس دشوار است که موضوع پرداختن به استعدادیابی را دشوار ساخته است. استعدادیابی ورزشی، از نظر دانشمندان علوم ورزشی، راهی منطقی، کوتاه و مقرون به صرفه برای حضور موفقیت آمیز ورزشکاران درصحنه های بین المللی است. این فرآ یند نیازمند شناسا یی و انتخاب افراد با استعدادی است که شرایط لازم جسمانی، مهارتی و رفتاری برای موفقیت در ورزش خاص را داشته باشند .تا آ نجایی که به ورزشکاران نخبه مربوط می شود ، کار و زمان مربی باید برای کسانی صرف شود که دارای توانایی های با لقوه باشند. در غیر این صورت، استعداد ،زمان و انرژی مربی تلف شده یا بهترین شکل آن این است که ورزشکار متوسطی بوجود خواهد آمد.
بنابراین هدف اصلی استعدادیابی، شناسایی و انتخاب ورزشکارانی است که بیشترین توانایی را برای رشته ورزشی خاص دارند.
استعداد یابی ورزشی و فرایندی است که توسط ان خرد سالان بر پایه آزمون های معینی به سمت ورزش هایی که شانس موفقیت بیش تری دارند . سوق داده می شوند .(نمازی زاده . مهدی و همکاران . ۱۳۸۲ )
۲-۲ تعریف استعدادیابی:
لغت نامه ( لاروس، وبستر و آمریکن هری تج ) استعداد را یک توانایی طبیعی ویژه می دانند که ظرفیت فرد را برای موفقیت در عملکرد آدمی تشکیل می دهد. بومپا (۲۰۰۰ ): استعدادیابی در ورزش یعنی کشف و به فعالیت رساندن توانا ییهای با لقوه مخصوص فرد و هدایت آنها در مسیر صحیح آن.
رینگر در تعریف کاربردی استعدادیابی اعتقاد دارد: استعدادیابی یعنی پیش بینی اجرا از طریق سنجش ویژگیهای جسمانی، روانی، اجتماعی و همچنین توانییهای تکنیکی.
استعداد یابی یعنی پیش بینی اجرا از طریق سنجش ویژگی های جسمانی . روانی .اجتماعی و همچنین توانایی های تکنیکی .
(چوبینه . سیروس .معیارهای استعداد یابی در ورزش ایران )
تعریف استعدادیابی
“استعداد” در فرهنگ های لغت به معنای “توانایی ویژه و طبیعی” و “ظرفیت دستیابی به موفقیت” تعریف شده است.
ریلی و ای. ام ویلیامز عقیده دارند استعدادیابی عبارت است از “فرایند شناسایی ورزشکاران فعلی که توان بالقوه ای برای نخبه شدن دارند".
۲-۳ آینده استعدادهای ورزشی:
شناسایی و رشد استعدادهای ورزشی به همان اندازهای که چالش برانگیز است، آیندهای نامعلوم خواهد داشت. همزمان با افزایش فرصت مشارکت، دامنه استعداد در بین گروه های سنی مختلف گسترش می یابد اما بدلیل واماندگی و خستگی مفرط تعداد ورزشکاران نوجوان مستعد با خطر کاهش مواجه است. شیوه های رشد وبهبود استعداد بیشتر به جای اینکه گروهی باشد، جنبه انفرادی و اختصا صی دارند.
رسیدن به نخبگی در ورزش از دیدگاه استعداد یابی . فقط به کشف افراد با استعداد در سنین پایین منجر نیست . بلکه هدایت . کنترل و ارزیابی پیوسته افراد نیز بسیار مهم است تا فرایند استعداد یابی به ثمر برسد .(رجبی . حمید .۱۳۸۴ . استعدا یابی در ورزش )
۲-۴ مزایای استعدادیابی:
- زمان مورد نیاز برای رسیدن به اوج عملکرد ورزشی به طور قابل توجهی کاهش می یا بد.
- از صرف حجم بالایی از کار وانرژی مربی جلوگیری می کند ، ورزشکارانی که دارای توانایی های بالاتری هستند کارایی برنامه های تمرینی مربی را بالا می برند .
- به سبب شناسایی صحیح افراد، تعداد ورزشکاران و عملکرد مفید ورزشقهرمانی افزایش می یابد.
- افراد به سمت رشته هایی هدایت می شوند که از نظر جسمانی ، فیزیولوژیکی ، روانی برای آنها مناسب ترند.
- اعتماد به نفس ورزشکار را بالا می برد ،چرا که اجراهایی ورزشکار نخبه در مقایسه با ورزشکاران هم سن انتخاب نشده به طور قابل توجهی بالاتر است.
- فرصت ایجاد ارتباط با اساتید ورزش، که می توانند در زمینه های تمرین و ارزشیابی منظم ورزشکاران کمک کنند، افزایش می یابد.
- بسیاری از ورزشکاران جوان فرصت افزایش توانایی خود، رشد و رسیدن به سطح ورزشکاری خوب را بدلیل بی اطلاعی از ویژگیهای خاص خود از دست می دهند وبه رشته ورزشی که می توانند در آ ن به شکوفایی برسند هدایت نمی شوند. استعدادیابی ورزشی از این امر جلوگیری می کند و ورزشکاران جوان را به سمت رشته ورزشی مناسب هدایت می کند.
اثر بخشی فرایند استعدادیابی در گرو پیوستگی و امیختگی و همراهی سه حلقه به هم پیوسته شناسایی افراد موثر .هدایت افراد موثر و حمایت افراد موثر است (یوسفی .بهرام و همکاران ۱۳۸۲ )
با توجه به تمایزی که بین استعداد یابی و پرورش استعداد ها وجود دارد می توان گفت که استعداد یابی گام اول برای پرورش استعداد هاست .(قراخانلو .رضا و همکاران ۱۳۸۶)
پیش از شناسایی ورزشکاران نخبه . استعدادبرتر را داریم که این استعدادبرترباید در مسیر تبدیل شدن به ورزشکار نخبه قرار گیرد بنابراین برای تبدیل شدن به یک نخبه ورزشی . بعد از شناسایی استعداد ورزشی برتر . پرورش استعداد را داریم که فرد به ورزشکار نخبه تبدیل شود قطعا عدم توجه به هر یک از فرایند های استعداد یابی و پرورش استعدادها مسیر ایجاد یک ورزشکار نخبه را دچار اختلال می کند .(اشرف گنجوی .فریده وهمکاران)
۲-۵ روش های استعدادیابی:
ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در رابطه با ارتباط پایداری مرکزی با عملکرد ورزشی بازیکنان والیبال شهرستان دامغان- ...