حمل‌ونقل

 

معابر

 

۴۵۹۶.۱۹

 

۵۷۶.۶۳

 

 

 

حمل‌ونقل و انبارداری

 

۸۰.۴۴

 

 

 

غذا

 

استخر پرورش ماهی

 

۴

 

۴

 

 

 

منبع: مهندسین مشاور نقش‌جهان- پارس، ۱۳۹۰ : ۴۷
میانگین سرانه­های پیشنهادی در کشور ما که از سوی وزارت کشور عنوان‌شده است عبارت است از:
سرانه کاربری مسکونی در ایران ۴۰ مترمربع
سرانه راه و شبکه معابر ۲۵ مترمربع
سرانه کاربری صنعتی در کشور ما بر اساس تقسیم‌بندی صنایع به سبک، کارگاهی، متوسط و بزرگ تعیین‌شده و به ترتیب ۵/۰ ،۳۰ ،۶۰ و۱۰۰ مترمربع برای هر شاغل است
پایان نامه - مقاله - پروژه
سرانه کاربری تجاری در کشور ما بین ۲-۴ مترمربع
سرانه کاربری آموزشی ۷.۲۵ مترمربع برای هر نفر
سرانه کاربری درمانی- بهداشتی ۶۲/۱مترمربع برای هر نفر
سرانه کاربری اداری- انتظامی ۵/۵ مترمربع برای هر نفر (سازمان شهرداری­ های کشور ۱۳۸۱: ۲۰-۲۸).
بر اساس ارقام به‌دست‌آمده از طرح بازنگری تفصیلی شهرستان اصفهان در سال ۱۳۹۰ میانگین سرانه کاربری­های مختلف در این شهرستان عبارت است از:
سرانه کاربری مسکونی ۳۴.۸۵ مترمربع
سرانه کاربری راه و شبکه معابر ۲۱.۱۳ مترمربع
سرانه کاربری صنعتی ۲.۶۴مترمربع
سرانه کاربری تجاری ۱.۵۹ مترمربع
سرانه کاربری آموزشی ۲.۹۳ مترمربع
سرانه کاربری درمانی – بهداشتی ۰.۵۰ مترمربع
سرانه کاربری اداری – انتظامی ۱.۱۲ مترمربع(شهرداری اصفهان،۱۳۹۰ : ۱۴-۱۷).
بر اساس سرانه­های مطرح‌شده، نقشه شماره ۴ نحوه استفاده از زمین را در بخش­های مختلف شهرستان اصفهان نمایش می­دهد.
نقشه شماره ۴: کاربری اراضی شهرستان اصفهان
فصل چهارم: تجزیه‌وتحلیل یافته­ ها
فصل چهارم:
تجزیه‌وتحلیل یافته­ ها
مقدمه:
به‌طور مسلم توسعه روزافزون و افسارگسیخته و بدون برنامه­ ریزی اواخر قرن دوازدهم­/­ هجدهم و اوایل قرن چهاردهم­/­ بیستم پیامدهای بوم‌شناختی بیشتری بر­ جوامع تحمیل کرد، که خود باعث ارتقای آگاهی عمومی شد و جوامع خواستار توسعه برنامه­ ریزی گشتند و پایدار شدند. بنابراین ازآنجاکه توسعه بدون برنامه­ ریزی میسر و پایدار نخواهد بود، هرقدر برنامه­ ریزی توسعه مبتنی بر واقعیات عینی­تر و بالقوه طبیعی باشد، حصول اهداف تعیین‌شده آن امکان‌پذیرتر می­گردد (ساسانپور،۱۳۹۰: ۲۸۵). در حقیقت ارزیابی درصد ارائه اهمیت و دامنه آثار زیست‌محیطی، با شناخت کلیه ابعاد زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه است، پس اگر از ابتدا ملاحظات زیست‌محیطی در الگو­ها و برنامه ­های توسعه موردنظر قرار گیرند و تلفیقی بین سیاست­های زیست‌محیطی از طریق ارزیابی با برنامه­ ریزی و طرح­های توسعه برقرار باشد، از بروز آثار زیان‌بار و نا­مطلوب جلوگیری خواهد شد و بدون تردید هرگونه سرمایه‌گذاری در حفظ محیط‌زیست و منابع زمینی در دراز­مدت مقرون‌به‌صرفه خواهد بود (شریعت و منوری، ۱۳۷۵: ۷-۸).
ارزیابی اثرات زیست‌محیطی[۵۸] عبارت است از یک جریان مطالعه مستند که به‌منظور پیش‌بینی زیست‌محیطی یک پروژه توسعه­ای به‌کاربرده می­ شود. این‌چنین ارزیابی بر مشکلات، تجاوزات و فشار­های واردشده بر منابع طبیعی که قابلیت استمرار پروژه­ای را تحت تأثیر قرار می­دهد، متمرکزشده و همچنین چگونگی آسیب‌رسانی احتمالی، پروژه بر مردم یا معاش آن‌ها و سایر عرصه ­های توسعه را در بوته آزمایش قرار می­دهد و با شناخت مشکلات، این روش به مشخص کردن توصیه­های لازم برای کاهش معضلات و تشریح آلترناتیو­ها[۵۹] که به‌پیش برد متناسب پروژه محیط‌زیست آن خواهد انجامید می ­پردازد(ساجدی الماسی،۱۳۸۷ : ۱۰۴ ). با پایدار شدن آثار زیان‌بار فعالیت­های بشری، جهت ایجاد سازگاری و تعادل بین فعالیت­ها و محیط‌زیست، ابزارها و روش­های مختلفی ابداع و مورداستفاده قرارگرفته است. ارزیابی اثرات زیست‌محیطی ازجمله روش­های بسیار کارآمدی است که با شناسایی محیط‌زیست و درک اهمیت آن، آثار بخش­ها یا فعالیت­های مختلف یک طرح بر اجزای محیط را بررسی و ارزیابی می­ کند و درنهایت با توجه به نتایج حاصل از آن راهکارهایی را برای ایجاد سازگاری بیشتر بیان می­دارد.­ انجام ارزیابی اثرات زیست‌محیطی با تصویب قانون سیاست ملی محیط‌زیست آمریکا (NEPA ) به‌صورت مدون در جهان آغاز گردید (جعفری، لطفی جلال آبادی، ۱۳۸۳: ۴۶ ).
روش­های ارزیابی پیامد­های زیست‌محیطی و بوم‌شناختی توسعه:
با تدوین روش­های ارزیابی در ایالت متحده آمریکا، تکامل آن به‌تدریج از دهه ۱۳۵۰/۱۹۷۰ آغاز شد و تاکنون کارشناسان کشورهای دیگر روش­های مختلفی را در این زمینه ارائه کرده ­اند. هدف از به‌کارگیری روش­ها یا متدلوژی ارزیابی، تجزیه‌وتحلیل یا تفسیر آسان­تر نتایج حاصل از پیامد آثار توسعه بر محیط‌زیست است تا متخصصان، برنامه­ ریزان شهری و تصمیم‌گیرندگان بتوانند در مورد رد یا قبول نظریات به‌راحتی اظهارنظر یا تصمیم‌گیری نمایند. لیکن باوجود تلاش­ های بسیار و بحث و بررسی­هایی که در نشست­ها و کنفرانس­های متعدد بین‌المللی صورت گرفته، هنوز روش واحدی که موردقبول همه کارشناسان باشد اتخاذ نشده است. ازاین‌رو، هنوز انواع روش­های مختلف تجزیه‌وتحلیل در ارزیابی طرح­های گوناگون به کار می­رود. علت اصلی چنین ناهماهنگی در اتخاذ یک روش واحد، نوع طرح­ها، اندازه و پیچیدگی آن‌ها و محل جغرافیایی و تنوع محیطی است که روش­ها در آن‌ها اجرا می‌گردند (ساسانپور،۱۳۹۰ : ۲۸۸-۲۸۹ ).
بررسی سابقه انتخاب روش­های ارزیابی نشان می­دهد که در ابتدا پنج روش اصلی مورداستفاده کارشناسان ارزیابی بوده است. این روش­ها عبارت‌اند از:
روش کارشناسی یا تخصصی ویژه[۶۰]
صورت ریزها یا چک لیست­ها[۶۱]
ماتریس­ها[۶۲]
شبکه­ ها[۶۳]
روی­هم گذاری صفحات[۶۴]
لیکن در فرایند پیشرفت متدلوژی ارزیابی روش­های پیچیده­تر و علمی­تری مورد ارزیابی و موردتوجه قرارگرفته است که اکثراً با بهره گرفتن از کامپیوتر طراحی ‌شده‌اند. روش­های زیر جدیدترین روش­های اعلام‌شده‌اند:
مدل شبیه‌سازی[۶۵]
سیستم دیاگرام­ها یا نمودارهای سیستم[۶۶]
روش­های تجزیه‌وتحلیل هزینه - منفعت[۶۷]
شاخص­ های زیست‌محیطی[۶۸]
روش الکترا[۶۹]
مدل­های کارگاهی[۷۰]
ارزشیابی زیست‌محیطی[۷۱]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...