- وجود تورها و آژانس های مختلف در این شهرها
- کیفیت پایین خدمات و تسهیلات گردشگری
- عدم آموزش نیروی انسانی شاغل در بخش گردشگری
- عدم آزاد سازی تسهیلات و خدمات گردشگری توسط بخش عمومی.
-کمبود امکانات وتجهیزات بهداشتی در مناطق اکوتوریستی
-عدم سرمایه گذاری مردم در بخش گردشگری منطقه به علت نبود سرمایه و عدم آگاهی
-کم کاری سازمانهای مربوطه برای ایجاد ظرفیتها جهت سرمایه گذاری
- نبود فهرستی از جاذبه های بالقوه و بالفعل گردشگری
- تشویق سازمانهای دست اندرکار در برنامه ریزی گردشگری جهت بالا بردن تسهیلات و خدمات
- تلاش در جهت خارج کردن مراکز خدمات گردشگری از تصرف ارگانها ی دولتی
- ایجاد امکانات تفریحی و آموزشی در جوار مناطق اکوتوریستی
- تهیه برنامه آموزشی جهت بالا بردن سطح فرهنگی جوامع محل در نحوه برخورد با گردشگران
- انجام فعالیتهای گسترده آگاهی رسانی
برای جذب گردشگر از طریق رسانه های جمعی
- وجود انگیزه در میان مردم منطقه برای توسعه گردشگری و جذب توریست
- ناتوانی و نبود اختیارات لازم برای بالا بردن استانداردهای تسهیلات و خدمات گردشگری
- ناهماهنگی بین سازمان های متولی گردشگری
- عدم نظارت دقیق به فعالیت واحدهای خدماتی، گردشگری
۴- ۸- ۲- تحلیل نقاط قوت،ضعف، فرصتها و تهدیدها
همانطور که در جدول بالا نشان داده شددر منطقه مطالعه شده تعداد ۱۷ نقطه قوت داخلیدر برابر ۱۵ نقطه ضعف و تعداد ۱۹ فرصت در برابر ۱۷ تهدید و شناسایی شده است.به این ترتیب در مجموع تعداد ۳۷ نقطه قوت و فرصت به عنوان مزیت ها و ۳۲ نقطه ضعف و تهدید به عنوان محدودیت ها و تنگناهای پیش روی این منطقه جهت گسترش گردشگری قابل شناسایی است.لذا در یک جمع بندی و تحلیل ساده میتوان گفت که همانطور که منطقه دارای پتانسیل زیاد برای توسعه گردشگری را داراست به همان اندازه نیز آستانه آسیب پذیری زیادی را داراست و نیازمند بازنگری و ارائه سیاستهای جدید و مناسب مورد نیاز منطقه در جهت رفع ضعفها و تهدیدها میباشد.
۴- ۸- ۳- نحوه درجه بندی عوامل داخلی و خارجی
۱-در ستون اول عوامل داخلی و خارجی تاثیر گذار یعنی نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدهای منطقه مورد مطالعه را نام میبریم.
۲-در ستون دوم(وزن) به هر یک از این عوامل و بر اساس اثر آنها بر موقعیت استراتژیک فعلی سیستم با بهره گرفتن از نظر پرسشگران وزنی از ۱ (مهمترین) تا صفر(بی اهمیت) میدهیم، هرچه قدر وزن بیشتر باشد تاثیرش بر منطقه بر موقعیت کنونی و آینده بیشتر خواهد بود.
۳-در ستون درجه بندی به هر عامل بر اساس اهمیت و موقعیت کنونی منطقه طبق نظر پرسش شوندگان امتیازی از ۵ (بسیارخوب) تا ۱ (ضعیف) میدهیم.
۴-در ستون امتیاز وزنی وزن را در درجه هر عامل ضرب میکنیم تا بدینوسیله امتیاز وزنی آن به دست آید.
۵-سرانجام امتیازات وزنی تمام عوامل خارجی و داخلی را با هم جمع میکنیم و امتیاز را محاسبه میکنیم امتیاز وزن کل نشان میدهد که منطقه چگونه به عوامل و نیروهای موجود و بالقوه در محیط خود پاسخ میدهد،همیشه متوسط امتیاز وزنی کل در یک سیستم عدد ۳ میباشد.
۶-در ستون آخر نیز با توجه به نتایج حاصل از ماتریس تحلیل SWOTاولویت بندی هر یک از اجزای SWOTبه تفکیک نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها پرداخته میشود و بیانگر الویت بندی و رتبه بندی هر یک از شاخص ها از دیدگاه پرسشگران است .
جدول (۴-۱۳): ماتریس ارزیابی عوامل داخلی ( IFEM) دریاچه ارومیه
عوامل استراتژیک داخلی
وزن
امتیازوضع موجود
(۵-۱)
امتیاز وزندار
رتبه
قوتها(S)
۰۵۵/۰
۵
۲۷/۰
۱
S1- تنوع آب و هوایی و چشم اندازهای طبیعی زیبا