فرض زیربنایی این است که مهارت اجتماعی مطلوب و تعامل سازنده در نتیجه رفتارها و عواطفی نظیر عمل، پشتکار، علاقه و لذت رخ میدهد که منعکسکننده ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان میباشد. همان طور که میدانیم هر فردی دارای شخصیت منحصربهفردی است که مطابق با آن با محیط تعامل و ارتباط دارد. میتوان گفت شخصیت هم بیانگر آن دسته از خصوصیات فرد است که وی را از سایرین متمایز و منحصربه فرد میسازد و هم بیانگر آن دسته از خصوصیاتی است که در همه انسانها مشترک است (رأس، ۱۳۸۵). از اینرو شناخت ویژگیهای شخصیتی متفاوت دانش آموزان می تواند به بهبود عملکردها و بازخوردهای متناسب با آنان منجر شده و باعث بهبود مهارت های اجتماعی دانش آموزان و افزایش تعاملات آنان در
کلاسهای درس با توجه به ویژگیهای منحصربفرد خودشان شوند.
بنابرین اهمیت بررسی در زمینه ویژگیهای شخصیتی به عنوان عامل تاثیرگذار بر
مهارت های اجتماعی و تعامل رفتاری – عاطفی دانش آموزان نمود پیدا میکند. از آنجا که در زمینه تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر مهارت های اجتماعی و تعامل رفتاری – عاطفی دانش آموزان تحقیقی صورت نگرفته است، بنابرین پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی در مهارت های اجتماعی و تعامل رفتاری – عاطفی دانش آموزان بپردازد.
۱-۴- اهداف پژوهش
۱-۴-۱- اهداف اصلی
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی، مهارت های اجتماعی و تعامل رفتاری – عاطفی دانشآموزان مدارس راهنمایی شهر شیراز میباشد.
۱-۴-۲- اهداف فرعی
۱- مقایسه تعامل رفتاری – عاطفی دختران و پسران دانش آموز بر حسب پایه های تحصیلی آنان
۲- مقایسه مهارت های اجتماعی دختران و پسران دانش آموز بر حسب پایه های تحصیلی آنان
۱-۵- سوالات پژوهش
۱-۵-۱- سوالات اصلی این پژوهش عبارتند از:
۱- آیا بین ویژگیهای شخصیتی، مهارت اجتماعی و تعامل رفتاری – عاطفی دانشآموزان دوره راهنمایی رابطه وجود دارد؟
۲- آیا ویژگیهای شخصیتی میتوانند پیشبینی کننده مهارت اجتماعی دانشآموزان دوره راهنمایی باشند؟
۳- آیا ویژگیهای شخصیتی میتوانند پیشبینی کننده تعامل رفتاری – عاطفی دانشآموزان دوره راهنمایی باشند؟
۲-۵-۱- سوالات فرعی پژوهش حاضر نیز عبارتند از:
۱- آیا بین دانشآموزان دختر و پسر در سه پایه تحصیلی از لحاظ مهارت اجتماعی تفاوت وجود دارد؟
۲- آیا بین دانشآموزان دختر و پسر در سه پایه تحصیلی از لحاظ تعامل رفتاری – عاطفی تفاوت وجود دارد؟
۱-۶- تعاریف مفهومی متغیرها
۱-۶-۱- شخصیت
چارچوب پنج عامل بزرگ پیشنهاد می کند که انسان موجودی است که روش زندگی خود را درک می نماید و توانایی تجزیه و تحلیل کنشها و واکنشهای خود را دارد و تفاوتهای فردی بسیاری در شخصیت افراد وجود دارد که میتوان آن ها را به پنج عامل بزرگ رواننژندی، برونگرایی، توافقپذیری، وظیفهمداری و گشودگی در تجربه تقسیم بندی کرد (گاسلینگ، رینت فرو و سوان، ۲۰۰۳).
۱-۶-۲- تعامل رفتاری – عاطفی
تعامل رفتاری – عاطفی عبارت است از گرایش و تمایل به یادگیری، کار کردن با دیگران و عملکرد در یک نهاد علمی که در احساس دانش آموزان مبنی بر این که آن ها به مدرسه تعلق دارند و در مشارکتشان در فعالیتهای مدرسه، انعکاس مییابد (ویلمز، ۲۰۰۳). همچنین تعامل رفتاری – عاطفی شامل رفتارهای تجلییافته دانش آموزان و عواطف تجربه شده توسط آن ها است به هنگامی که آن ها تکالیف مدرسهشان را انجام می دهند (ویل برن، ۱۹۹۱).
۱-۶-۳- مهارت های اجتماعی
مهارت هایی است که فرد برای ارتباط مثبت با دیگران و پذیرفته شدن از سوی آن ها بدان نیازمند است. به عبارت دیگر مهارت های اجتماعی، رفتارهای اکتسابی جامعهپسندی است که فرد را قادر میسازد تا آنگونه با دیگران در تعامل باشد که واکنشهای مثبت آنان را فرا خوانده و از واکنشهای منفی آنان اجتناب کند و فرد را قادر میسازد تا با افراد دیگر رابطه برقرار کند (گرشام و الیوت، ۱۹۹۰).
۱-۷- تعاریف عملیاتی متغیرها
۱-۷-۱- شخصیت
این سازه در پژوهش حاضر توسط آزمون پنج عاملی شخصیت گلدبرگ (۱۹۹۹) شامل ابعاد برونگرایی، توافقپذیری، وظیفهمداری، رواننژندی و گشودگی مورد سنجش قرار میگیرد.
۱-۷-۲- تعامل رفتاری – عاطفی
تعامل رفتاری – عاطفی دانش آموز با پرسشنامه خودگزارشی تعامل که شامل دو بخش عاطفی و رفتاری میباشد مورد سنجش قرار میگیرد (بارنتی، ۲۰۰۵، به نقل از اسکینر و همکاران، ۲۰۰۹).
۱-۷-۳- مهارت های اجتماعی
مهارت های اجتماعی عبارت است از نمراتی که از طریق پاسخگویی به عبارات دو خرده مقیاس مهارت های اجتماعی مناسب و رابطه با همسالان در مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی ماتسون و همکاران[۴۶] (۱۹۸۳؛ به نقل از یوسفی و خیّر، ۱۳۸۱) به هر دانش آموز تعلق میگیرد.
فصل دوم
مبانی نظری و تحقیقات پیشین
۲-۱- مبانی نظری
۲-۱-۱– مبانی نظری شخصیت
یکی از مهمترین مباحث مطرح در روانشناسی، شخصیت است، چرا که محور اساسی بحث در زمینههایی مانند یادگیری، انگیزه، ادراک، تفکر، عواطف و احساسات، هوش و مواردی از این قبیل است (شاملو، ۱۳۸۴). مفهوم شخصیت از ابعاد مختلف قابل بررسی است. برخی از روان شناسان در مطالعه شخصیت بر ساختار شخصیت تمرکز نموده و به بررسی صفات شخصیت پرداخته و صفات را معادل شخصیت میدانند. برخی تنها به بررسی شخصیت در یک دوره محدود (نظیر) کودکی پرداختهاند و برخی تمامی گسترهی زندگی را مورد مطالعه قرار دادهاند (دلشاد، ۱۳۹۰).