۳-۴) جامعه و نمونه آماری
جامعه عبارت است از گروه یا طبقه ای از افراد، اشیاء، متغیرها، مفاهیم یا پدیده ها که حداقل در یک ویژگی مشترک باشند.(بیابانگرد، ۱۳۸۲، ص۵۲)جامعه آماری این تحقیق، مصرف کنندگان کالا با برندهای مختلف محصولات لوازم خانگی استان گیلان می باشند.در موارد بسیاری کمبود نیروی انسانی لازم، وقت و هزینه های مالی، اجازه مطالعه کل جامعه را نمی دهد . روش معمول در چنین مواردی این است که نمونه ای از جامعه انتخاب شود . نمونه، بخش کوچکی از جامعه است که معرف کل جامعه فرض می شود . نکته مهم در این تعریف، معرف بودن است. نتایج نمونه ای را که معرف جامعه نباشد نمی توان به جامعه تعمیم داد (بیابانگرد، ۱۳۸۲، ص۵۲) . نمونه گیری فرایندی است که طی آن تعدادی از واحد ها به گونه ای برگزیده می شوند که معرف جامعه بزرگ تر که از آن انتخاب شده اند ، باشند (خاکی، ۱۳۹۰، ص۲۵۱).در تحقیق حاضر برای برآورد نمونه از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس استفاده شده است.اندازه جامعه آماری، بزرگ در نظر گرفته شده که از فرمول کوکران حجم نمونه به شرح زیر به دست می آید :
N =حجم نمونه
Z2α/۲ = اندازه متغیر مورد بررسی مطابق توزیع نرمال با سطح عدم اطمینان ۰۵/۰
S2X = واریانس متغیر وابسته در جامعه آماری
Ɛ۲ = میزان خطای نمونه گیری
با توجه به فرمول فوق ، نمونه گیری در سطح اطمینان ۹۵ درصد و با احتساب ۵ درصد خطا انجام شده است. بر این اساس ۳۸۴ پرسشنامه به طور مستقیم و حضوری در سطح شهر های استان گیلان بین مصرف کنندگان لوازم خانگی توزیع گردیده که تمام ۳۸۴ پرسشنامه جمع آوری گردید. از آن جا که انحراف معیار جامعه نامعلوم می باشد باید S2X برآورد شود. در این تحقیق یک نمونه مقدماتی از جامعه آماری به جهت تعیین و برآورد انحراف معیار و به کار بردن آن به عنوان برآورد S2X استفاده شده است.
۳-۵) روش و ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات
در این تحقیق از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. پرسشنامه عبارت است از مجموعه ای از پرسش ها که به صورت باز یا بسته (دارای مقیاس) طراحی شده اند تا وضعیت نگرش افراد نسبت یک واقعیت از طریق آن ارزیابی شود (خاکی،۱۳۹۰،ص ۲۲۷)از طیف لیکرت ۵ تایی از خیلی کم تا خیلی زیاد به صورت زیر استفاده شده است :
جدول( ۳-۱) صفات کیفی و ارزش های عددی گزینه های پرسشنامه
طیف کلی | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد |
ارزش عددی | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
این پرسشنامه حاصل مطالعات کتابخانه ای و کمک و راهنمایی های صاحب نظران می باشد. پرسشنامه در دو بخش سوالات رفتاری و مشخصه ای تهیه گردیده است . بخش اول شامل سوالات مربوط به سن، جنس، سطح تحصیلات افراد و بخش دوم نیز شامل ۲۰ عدد سوال بسته می باشد که مربوط به متغیرهای تحقیق است و با مقیاس لیکرت درجه بندی شده است سهم هر کدام از متغیر ها و ابعاد آن به شکل جدول (۳-۲) می باشد که به شرح زیر است :
جدول( ۳-۲ ) تعداد سازه ها و سوالات مربوط به هر متغیر
ردیف | متغیر | ابعاد | سازه | شماره سوالات پرسشنامه | جمع سوالات |
۱ | ارزش ویژه برند | قصد خرید | P1 , P2 , P3 | ۵ | |
ترجیح خرید |