جمع
۳۸۵
۱۰۰
نمودار ۶-۴- توزیع پاسخ دهندگان بر اساس مدت سکونت
تحلیل آمار توصیفی
۵۵ درصد پاسخ دهندگان را افراد ۱۵ تا ۲۹ سال تشکیل میدهند و این خود بیانگر این است که جامعه مشهد را جامعه جوانی تشکیل میدهد که اکثر آن ها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، به نظر میرسد جامعه جوان بیش از دیگر سنین نسبت به اثرات توسعه بر محیطشان توجه نشان دهند.
۵۷ درصد پاسخ دهندگان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و انتظار میرود تحصیلات دانشگاهی داشتن آن ها باعث میشود با آگاهی بیشتری نسبت به موضوع توسعه گردشگری واکنش نشان دهند.
۵۹ درصد پاسخدهندگان را افرادی تشکیل میدهند که در خانوادههایی با بیش از ۲۰ سال سابقه سکونت در منطقه زندگی میکنند و این باعث احساس تعلق و هویت مکانی میشود و در نتیجه نسبت به توسعه منطقه توجه بیشتری کرده و حساسیت بیشتری خواهند داشت و برای جهتدهی مناسب این توسعه مشارکت بیشتری را از آن ها انتظار میرود.
۲-۴- آزمون آلفای کرونباخ جهت سنجش پایایی پرسشنامه
در این پژوهش برای سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ابتدا به منظور آزمون پرسشنامه، تعداد ۴۰ پرسشنامه توزیع شد و نتایج حاصل از این مرحله، پایایی پرسشنامه را تأیید کرد. ضریب آلفای کرونباخ مقدار ۸۷/۰ به دست آمد. با توجه به این مقدار، این ضریب از سطح حداقل (۷/۰) بالاتر میباشد که نشان دهنده پایایی ابزار اندازهگیری (پرسشنامه) میباشد.
جدول زیر ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه را نشان میدهد.
جدول ۷-۴- سنجش پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ
پرسشنامه اولیه
پرسشنامه نهایی
ضریب آلفای کرونباخ
.۸۷
.۸۳
ضریب آلفای کرونباخ عوامل دینداری
.۹۲
.۹۱
ضریب آلفای کرونباخ اثرات گردشگری
.۷۲
.۷۲
۳-۴- آزمون همبستگی
برای بررسی رابطه بین دینداری افراد جامعه میزبان و ادراک آنان از اثرات فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری از روش رگرسیون با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS استفاده شده است. ابتدا هنگام ورود دادهها در نرم افزار برای تمامی گویهها برای پاسخ «کاملاً مخالفم» عدد ۱، برای «مخالفم» عدد ۲، «نظری ندارم» عدد ۳، «موافقم» عدد ۴ و برای پاسخ «کاملاً موافقم» عدد ۵ در نظر گرفته شده است. در صورتی که عدد معناداری (Sig.) از.۰۵ کمتر بود، این رابطه معنادار و در صورتی که عدد معناداری (Sig.) از.۰۵ بیشتر بود، رابطه معناداری بین دینداری و ادراک افراد از اثرات وجود نداشت. برای بررسی نگرش افراد جامعه میزبان به اثرات اجتماعی و فرهنگی توسعه گردشگری نیز از در صورتی که عدد معناداری (Sig.) از.۰۵ کمتر بود و میانگین پاسخها از ۳ بیشتر (و در نتیجه حد پایین و بالا در T استیودنت نیز مثبت بود) نتیجه گرفته شد که دیدگاه پاسخ دهنده مثبت و در صورتی که عدد معناداری (Sig.) از.۰۵ کمتر بود ولی عدد میانگین پاسخها از ۳ کمتر (و در نتیجه حد پایین و بالا در T استیودنت نیز منفی بود) نتیجه گرفته شد که دیدگاه پاسخ دهنده منفی و در صورتی که عدد معناداری (Sig.) از.۰۵ بیشتر بود، میانگین پاسخها مساوی ۳ بود (و در نتیجه حد پایین و بالا در T استیودنت به لحاظ علامت غیر هم جهت بودند) نتیجه گرفته شد که اثرات فرهنگی و اجتماعی را هم مثبت و منفی درک کردهاند.
۴-۴- سؤالات و فرضیههای پژوهش
سؤال اصلی پژوهش
آیا رابطهای بین دینداری اسلامی مردم محلی شهر مشهد با نگرش آنان نسبت به اثرات فرهنگی اجتماعی گردشگری وجود دارد؟
سؤالات فرعی پژوهش
آیا رابطهای بین دینداری اسلامی مردم محلی شهر مشهد با نگرش آنان نسبت به اثرات اجتماعی گردشگری وجود دارد؟
آیا رابطهای بین دینداری اسلامی مردم محلی شهر مشهد با نگرش آنان نسبت به اثرات فرهنگی گردشگری وجود دارد؟
فرضیه اصلی پژوهش
دینداری اسلامی افراد جامعه میزبان اثر معناداری بر ادراک آنان از پیامدهای فرهنگی اجتماعی توسعه گردشگری دارد.
فرضیههای فرعی پژوهش
دینداری اسلامی در افراد جامعه میزبان اثر معناداری بر ادراک آنان از پیامدهای اجتماعی توسعه گردشگری دارد.