۴.۰۷
۱۱۸.۱۸
.۵۷۸۸۶
.۲۳۵
.۶۶۱
-۲.۳۳۳
۱.۲۷۹
مدیریت ریسک اعتباری مشتریان غیرانفرادی(حقوقی)…CRM…Xit
۱۱
۳.۳۴
۱۴۲.۶۶
.۳۹۲۵۶
.۶۷۳
.۶۶۱
-۱.۵۳۵
۱.۲۷۹
تعداد قابل قبول(N) (listwise)
۱۱
توضیح : مفهوم اعداد همانند جداول فوق
۴-۳-جامعه آماری و حجم نمونه و روش نمونه گیری
۴-۳-۱-جامعه آماری
جامعه عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقمند هستیم یافته های پژوهش را به آنها تعمیم دهیم. اولین قدم در نمونه گیری، تعریف جامعه مورد نظر است(دلاور،۱۳۸۲)، به بیان دیگر: جامعه آماری در حقیقت شامل عناصری است که موضوع یک پژوهش معین در آن مصداق پیدا می کند و مایلیم درباره آن استنباط کنیم(هومن،۱۳۷۳،۶۷).
بنابراین جامعه آماری این پژوهش، مدیریت شعب بانک ملت استان سمنان می باشد.
۴-۳-۲-حجم نمونه
نمونه عبارت است از زیرمجموعه ای از جمعیتی که پژوهشگر مایل است نتایج را بدان ها تعمیم دهد. به طور کلی روش نمونه گیری طبقه ای در مطالعه هایی که محقق قصد مقایسه زیرگروه های مختلفی را داشته باشد، مناسب است. بطور خلاصه، در روش نمونه گیری طبقه ای محقق مطمئن است که نمونه انتخاب شده براساس ویژگی ها و عواملی که اساس آن طبقه بندی بوده اند، نماینده واقعی جامعه موردنظر است(دلاور، ۱۳۸۲).
در این تحقیق با توجه به وسعت جامعه که منجر به صرف هزینه و وقت بسیار و کاهش دقت مطالعه
می شود و به منظور اطمینان از اینکه نمونه مورد مطالعه معرف جامعه آماری است و شاخص های محاسبه شده از اعتبارات لازم برای استنباط آماری و برآورد پارامترهای جامعه برخوردار هستند، و از آنجا که انتخاب نمونه با اندازه کافی به منظور جمع آوری اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار است، با نظر مشاور آماری با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است.
شیوه نمونه گیری: برای انتخاب نمونه درتحقیق حاضر ازآنجایی که قلمرومکانی و همچنین جامعه آماری تحقیق حاضر به صورت یک مطالعه موردی در مدیریت شعب بانک ملت استان سمنان و براساس یک سری زمانی بین سال های ۱۳۹۱-۱۳۸۱، می باشد. بنابراین ازداده های مربوط به تحقیق از طریق سامانه متمرکز اطلاعات مربوط به تسهیلات مدیریت شعب بانک ملت استان سمنان استخراج می شود. به عنوان نمونه آماری در تحقیق حاضر گنجانده می شود. ودر مرحله بعد مورد داده های فوق جهت تجزیه و تحلیل آماری جهت سنجش روابط متغیرهای تحقیق مورد استفاده قرار می گیرند.
۴-۴- نتایج آزمون های اولیه داده ها
در این قسمت، ویژگی های آماری متغیرهای تحقیق ارائه می گردد. این ویژگی ها شامل میانگین فراوانی و تعداد مشاهدات برای هر متغیر بکارفته در تحقیق حاضر می باشد.
همانگونه که مشاهده می شود، در هریک از متغیرهای تحقیق براساس آزمون تعیین نرمالیتی یا آزمون کلموگروف- اسمیرنف در بین متغیرهای موجود در این تحقیق، فرضیه نرمال بودن برقرار می باشد.
۴-۴-۱-توصیف آماری داده ها و ویژگیهای داده ها:
دراین قسمت به تشریح ویژگیهای جمعیت شناختی درمورد خصوصیات نمونه آماری داده های مربوط به مدیریت ریسک اعتباری و مطالبات معوق بانک ملت که به صورت یک مطالعه موردی در مدیریت شعب بانک ملت استان سمنان، می باشد، پرداخته میشود:
۴-۴-۲-آزمون تعیین نرمالیتی متغیرها- (آزمون کولموگروف- اسمیرنف)
فرضیه بررسی نرمال بودن توزیع داده ها درجامعه آماری تحقیق:
H0: داده ها نرمال هستند (داده ها از جامعه نرمال آمده اند).
H1: داده ها نرمال نیستند (داده ها از جامعه نرمال نیامده اند).
برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها در جامعه آماری از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده شد که نتایج حاصله در جدول ۴-۲ مشاهده میشود:
جدول ۴-۲ -آزمون کولموگروف اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها درجامعه آماری تحقیق
جدول ۴-۲ -۱- بررسی نرمال بودن (متغیرهای وابسته تحقیق-بخش مشتریان حقیقی)