همانطور که مشخصه های برازندگی جدول نشان میدهد دادههای این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش برازش مناسبی دارد و این بیانگر همسو بودن سوالات با سازههای نظری است.
تحلیل عامل تاییدی متغیر های مستقل راحتی و سهولت خدمات و ریسک درک شده
در پرسشنامه ارزیابی پذیرش کیفیت خدمات الکترونیکی، رضایت و تمایلات مشتری در بانک ملت استان کرمانشاه ، میزان تاثیر متغیر راحتی و سهولت خدمات با بهره گرفتن از ۳ سوال (سوال های ۱۰ تا ۱۲) و میزان تاثیر متغیر ریسک درک شده با بهره گرفتن از ۳ سوال (سوال های ۱۳ تا ۱۵) بررسی شده اند. تحلیل عامل تاییدی در نرم افزار لیزرل برای عامل هایی که با بهره گرفتن از ۳ یا کمتر از ۳ سوال در پرسشنامه بررسی شده اند، بدرستی صورت نمی گیرد و همیشه برازش کامل را نشان می دهد. بنابراین برای اجتناب از این خطا، چنین متغیرهایی را باید با متغیرهای دیگر بصورت همزمان در نرم افزار وارد کرد بطوریکه مجموع سوال ها (نشانگرها) برای متغیرهای وارد شده بیشتر از ۳ باشد. بنابراین در این بخش، تحلیل عامل تاییدی برای متغیر های مستقل راحتی و سهولت خدمات و ریسک درک شده باهم درنظر گرفته شده است. مدل زیر مدل استاندارد شده بررسی این دو متغیر در نرم افزار لیزرل می باشد که رابطه هر متغیر و نشانگرهای آن ترسیم شده است:
شکل ۴ – ۷ مدل استاندارد شده بررسی متغیرهای راحتی و سهولت خدمات و ریسک درک شده در نرم افزار لیزرل
با توجه به شکل بالا معیارهای RSMEA، P-Value و کای دو تقسیم بر درجه آزادی در سطح قابل قبولی قرار دارند و مدل دارای برازش مناسب می باشد. لذا میتوان پارامتر های برآورد شده در مدل را به لحاظ آماری قابل اتکا دانست و از تطابق پذیری نشانگرها با سازههای مورد مطالعه استفاده نمود. شکل بالا نشان می دهد که سوال ۱۰ دارای بیشترین تاثیر با میزان تاثیر ۲۹/۰ روی متغیر راحتی و سهولت خدمات و سوال ۱۵ دارای نیز دارای بیشترین تاثیر با میزان تاثیر ۲۲/۰ روی متغیر ریسک درک شده می باشند.
اکنون به بررسی معنی داری هر یک از روابط فوق با بهره گرفتن از نمودار آماره تی استودنت می پردازیم. با توجه به اینکه مقدار آماره تی استودنت نشان داده شده در شکل زیر برای هر یک از سوال ها غیر از سوال ۱۴ بیش تر از ۹۶/۱ است، در نتیجه غیر از سوال ۱۴ باقی روابط فوق معنی دار می باشند و برای تجزیه و تحلیل های بعدی و استفاده در مدل معادلات ساختاری باید در مدل بمانند. در این متغیر مقدار آماره t برای سوال ۱۴ برابر با ۶۴/۱ می باشد که کمتر از ۹۶/۱ است، پس این سوال معنی دار نیست و برای تجزیه و تحلیل های بعدی باید از مدل حذف شود.
شکل ۴ – ۸ مقادیر t-value مدل استاندارد بررسی متغیرهای راحتی و سهولت خدمات و ریسک درک شده در نرم افزار لیزرل
مقادیر محاسبه شده t برای هر یک از بار های عاملی هر نشانگر باقی مانده با سازه یا متغیر پنهان خود بالای ۹۶/۱ است؛ لذا میتوان هم سویی سوالات پرسشنامه برای اندازه گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر دانست. با توجه به مقادیر آماره تی استیودنت مربوط به خطا ها ملاحضه می گردد که مقادیر این آماره برای همه سوال ها بیشتر از ۹۶/۱ است و نشان می دهد که با مقدار معناداری از خطا مواجه هستیم البته به دلیل اینکه روابط بین این سوال ها (غیر از سوال ۱۴) با متغیر همه بالا و معنی دار هستند، این خطاها قابل چشم پوشی است. برای آنکه نشان دهیم این مقادیر به دست آمده تا چه حد با واقعیتهای موجود در مدل تطابق دارد باید شاخصهای برازش مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین با توجه به بار های عاملی موجود در هر یک از ابعاد میتوان در مورد اهمیت هر یک از نشانگرها تصمیم گیری نمود.
جدول ۴ – ۹ بارهای عاملی و T-Value نشانگرهای مربوط به بررسی متغیرهای راحتی و سهولت خدمات و ریسک درک شده
سازه پژوهش | علامت در مدل | بار عاملی در مدل استاندارد | T-Value |
راحتی و سهولت خدمات | سوال ۱۰ | ۲۹/۰ | ۹۵/۲ |
سوال ۱۱ | ۲۷/۰ | ۸۵/۲ | |
سوال ۱۲ | ۲۴/۰ | ۶۰/۲ | |
ریسک درک شده | سوال ۱۳ | ۲۱/۰ | ۰۳/۲ |
سوال ۱۴ | ۱۴/۰ | ۶۴/۱ | |
سوال ۱۵ | ۲۲/۰ | ۰۵/۲ |