اختلاف معنادار در میانگین دستگاه ها
تعاون کار و رفاه اجتماعی بالاترین و فرهنگ و ارشاد اسلامی پایین ترین میانگین
تناسب مدیریت دانش
اختلاف معنادار در میانگین دستگاه ها
سازمان انتقال خون بالاترین و امور عشایر پایین ترین میانگین
در ادامه نیز به یک سوال پاسخ داده شد که کدام یک از سه زیر ساخت فرهنگ سازمانی، فرایندهای مدیریت دانش و فناوری اطلاعات تاثیر بیشتری به عنوان یک زیر ساخت دارند. که نتایج نشان داد که فرایندهای مدیریت دانش بیشترین تاثیر و فرهنگ سازمانی و فناوری اطلاعات به ترتیب رتبه های دوم و سوم را دارند. با توجه به نتایجی که از این تحقیق به دست آمد در ادامه پیشنهادات کاربردی و پیشنهادات برای تحقیقات آتی ارائه می شود.
۵-۴- پیشنهادات کاربردی
بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادات کاربردی زیر ارائه می شوند.
از آنجایی که فرایندهای مدیریت دانش بیشترین اهمیت را در میان زیر ساخت های مدیریت دانش دارند. لذا پیشنهاد می شود به بهبود عوامل زیر در بین دستگاه اجرایی ستادی پرداخته شود برای مثال: برای پرورش فرهنگ خلق دانش در بین کارکنان
بهبود فرهنگ تسهیم دانش در بین کارکنان
توسعه سیستم ارزیابی و سازماندهی دانش در سازمان ها
تشویق کارکنان در استفاده از دانش های تولید شده و باز نشر آنها
با توجه به این که دومین بعد تاثیرگذار فرهنگ سازمانی بود. برای بهبود این بعد پیشنهاد می شود :
سیستم مشارکت در تصمیم گیری در سازمان ها به کار گرفته شود.
مدیران از پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان حمایت کنند.
همچنین بر اساس رتبه بندی ها نشان داده شد که سازمان های راه و شهر سازی جنوب، میراث فرهنگی و اداره اوقاف و امور خیریه بایستی در بهبود زیرساخت های مدیریت دانش تلاش بیشتری کنند.
۵-۵- پیشنهادات برای تحقیقات آتی
بررسی رابطه بین استراتژی های مدیریت دانش، عملکرد و متغیرهای دیگر به عنوان متغیر تعدیل گر و یا میانجی
بررسی رابطه بین زیرساختهای مدیریت دانش و استراتژیهای مدیریت دانش
بررسی بررسی تأثیر مالکیت دولتی و خصوصی بر عملکرد سازمان ها
تحقیق در چگونگی کنترل دارایی های دانشی
بررسی میزان تمرکز بر ازیرساختهای دانش با توجه به ماهیت سازمان ها
بررسی مقایسه ای بر اساس متغییرهای جمعیت شناسی مانند سن و یا سطح تحصیلات
تحقیقات گسترده در گستره مکانی بزرگتر
تحقیقات بر روی شناخت متغیرهای تاثیرگذار دیگر بر تسهیم دانش در سازمانها
بررسی رابطه بین تعاملات درون واحدی سازمانها با تسهیم دانش
۵-۶- محدودیت های تحقیق
با عنایت به اینکه جامعه آماری این پژوهش محدود به دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان بوده است ، لذا اگر در جامعه بزرگتر و در سطح دیگر سازمان ها نیز پرسشنامه توزیع می شد، قطعاً تعمیم نتایج به دست آمده قابل قبولتر بود، اما با این اوصاف به دلایلی از جمله هزینه بر بودن و زمانبر بودن توزیع پرسشنامه ها و تحلیل نتایج، این امر انجام نشد.
مهمترین محدویتهایی که محقق در تحقیق حاضر با آن مواجه شده است را میتوان (کار جمع آوری داده) عنوان نمود. در پژوهش حاضر با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق را کلیه سطوح مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی ستادی در استان سیستان و بلوچستان تشکیل می دهند، جمعآوری داده ها کاری زمانبر است. همچنین عدم همکاری افراد منتخب نمونه آماری برای پر کردن پرسشنامه، محدودیت دیگری است، که این تحقیق با آن مواجه بوده است.
منابع و ماخذ
ابطحی، سیدحسین و صلواتی، عادل (۱۳۸۴)؛ “مدیریت دانش"، مجله مدیریت و توسعه، شماره ۲۵، صص ۵۳-۶۵.
ابطحی، سیدحسین و صلواتی، عادل (۱۳۸۵)؛ “مدیریت دانش در سازمان، تهران"، انتشارت پیوند نو، چاپ اول.
اخگر، بابک و خشایار جهانیان (۱۳۸۹)، “قطبنمای مدیریت دانش"، انتشارات نگاه دانش، چاپ اول.
اخوان، پیمان و روحاله باقری (۱۳۸۹)؛ “مدیریت دانش: از ایده تا عمل"، انتشارات آتی نگار، چاپ دوم.
الوانی، سیدمهدی و کیوان شاهقلیان (۱۳۸۴)؛ “طراحی الگوی ارزیابی سطح مدیریت دانش در سازمانهای صنعتی ایران، پژوهشی در صنعت خودرو"، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۵۲.
الوانی، مهدی(۱۳۸۲)، خط مشی دانش آفرین، ضرورت بقا در سازمان های امروز، مجلس و پژوهش، شماره ۴۱.
افرازه، عباس(۱۳۸۶)، مدیریت دانش (مفاهیم، اندازهگیری و پیادهسازی)، تهران: انتشارات مولف
تولایی، روحالله (۱۳۸۹)؛ “تدوین استراتژی دانش در صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران: مطالعه موردی: شرکت ملی نفت ایران"، پایاننامه کارشناسیارشد، بهراهنمایی: علی رضائیان، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت.
جعفری فارسانی، جواد و وجهالله قربانیزاده (۱۳۸۸)؛ “توسعه قابلیتهای سازمانی و استراتژیهای مدیریت دانش"، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران.
جعفری، م.، ابن رسول، ا.، رضایینور، ج.، اخوان، پ. (۲۰۰۶)؛ “مطالعه تطبیقی رویکردهای اندازهگیری داراییهای دانش"، پنجمین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع، تهران، ایران.