سرمایه گذاری روی ماشین آلات جدید و جایگزینی تجهیزات
تغییر جریان کار ناشی از بهینه سازی داخلی یا احتیاجات خارج از سازمان
پذیرش کارهایی که تاکنون تولید نشده بود
تغییر در روند و محیط تولیدی
درکل هر زمانی که کارمندان نیاز به خوگرفتن با شرایط جدید را دارند تجربه یادگیری رخ میدهد. اکنون این سئوال مطرح است که چگونه اثر یادگیری می تواند و بایستی مدل شود تا بیان درستی از واقعیت داشته باشد. پاسخ این سئوال: درواقع بستگی به محیط تولیدی دارد. بعضی از فعالیتهایی که در بالا به آن اشاره شد مستقل از زمان پردازش کل عملیات هستند (مثل زمانهای آماده سازی و کنترل کیفیت) درحالیکه بقیه ممکن است نباشند. به همین دلیل سه رویکرد مختلف به یادگیری در محیطهای زمانبندی پیشنهاد شده است.
شکل ۲- ۱ رویکردهای مدل سازی اثر یادگیری
۲-۳٫ تعریف نگهداری و تعمیرات در زمانبندی:
از دهه ۱۹۳۰ میلادی تحولات اساسی در امور نگهداری و تعمیرات و مدیریت آن به وجود آمده است. هرچند که تا پیش از جنگ جهانی دوم به دلیل استفاده از تجهیزات و ماشینآلات ساده و ابتدایی نیازی به استفاده از روشها و سیستمهای مدرن نگهداری و تعمیرات نبود و عملیات نت عمدتاً به یک سری سرویسهای ساده چون تمیزکاری، روغن کاری و روانکاری محدود می شد، اما با گذشت زمان و درخلال جنگ جهانی دوم به دلیل مقتضیات زمانی و نیاز به تولید انبوه جهت پوشش تقاضای بازار و کاهش هزینه های تولید به ازای واحد محصول، استراتژی تولید به سمت مکانیزاسیون و استفاده از ماشینآلات و تجهیزات پیچیده متمایل گردید. افزایش سطح مکانیزاسیون و به کارگیری روشهای تولید انبوه، ماشین آلات و تجهیزاتی به مراتب پیچیدهتر، متنوعتر و گرانتر را میطلبید.
بنابراین افزایش عمر ماشینآلات به عنوان یک سرمایه و دارایی با ارزش اهمیت بسیاری پیدا کرد. بعلاوه با توسعه سیستمهای تولید انبوه، افزایش قابلیت اطمینان دستگاهها جهت جلوگیری از توقف تولید نیز دغدغه جدیدی در سازمانها و صنایع تولید به نظر میآمد. در این برهه جهت کنترل و مدیریت هزینه های تعمیراتی تجهیزات و نیز یافتن راه هایی جهت افزایش عمرمفید آنها و جلوگیری از توقفات تولید ناشی از خرابی تجهیزات و حذف اثرات سوء آن، سیستمهای نگهداری و تعمیرات مدرن پا به عرصه گذاشتند و رفتهرفته تکنیکها، روشها و سیستمهای جامعتر با کارایی و اهداف متعالیتر ایجاد گردیدند[۸].
از نیمه دوم قرن نوزدهم، به علت بالا رفتن سطح دانش و تکنولوژی، پیچیدگی طرح و حرکات ماشینآلات، هزینه سنگینی که در اثر رکوردهای احتمالی و غیرمنتظره به سیستم صنعتی تحمیل میشد و لزوم آمادگی و در دسترسبودن آنها در مواقعی که مورد نیاز است، اهمیت نگهداری و تعمیرات چندین برابر شد. توجه به نت، محدود به خطوط تولید نشده و در بسیاری از صنایع مانند هواپیماسازی و نیروگاههای هستهای که وقوع خرابی، خسارتهای جانبی و زیست محیطی فراوان به دنبال دارد، اهمیت زیادی دارد.
۲-۴ .ادبیات و پیشینه تحقیق:
ماشینهای موازی، دسته مهمی از مسائل زمانبندی میباشند که از نقطه نظر تئوری و تجربی دارای اهمیت فراوانی هستند. بسیاری از مسائل مهم زمانبندی نظیر مسائل تولید کارگاهی و کارگاه جریانی تحت شرایط خاص به یکی از انواع سهگانه مسائل ماشینهای موازی تبدیل می شوند. به علاوه مسائل ماشینهای موازی حالت عمومیتیافته مسائل تک ماشینه محسوب می شوند.[۹]
از زمان انتشار اولین تحقیق توسط مک ناتن [۱۰] تاکنون حجم عظیمی از تحقیقات زمانبندی به سمت مسائل ماشینهای موازی معطوف شده است. بخش عمده این تحقیقات در حوزه مسائل ماشینهای موازی یکسان و یکنواخت صورت گرفته است و مسائل ماشینهای موازی نامرتبط بسیار کمتر از دو نوع دیگر مطالعه و بررسی شده اند[۱۱]. در این تحقیق، مسئله زمان بندی ماشینهای موازی نامرتبط با درنظرگرفتن همزمان اثریادگیری و استهلاک و فعالیتهای نگهداری بررسی می شود. در ادامه به منظور مرور ادبیات تحقیق زمانبندی، تحقیقات مرتبط با مسئله مورد بررسی این تحقیق به تفکیک محدودیتها در بخش جداگانه ای آدرسدهی میشوند.
۲-۴-۱ مسائل ماشین های موازی:
در ادبیات تحقیق زمانبندی ماشینهای موازی، روشهای ابتکاری و فراابتکاری مختلفی به چشم میخورد که بخش زیادی از آن به ماشینهای موازی یکسان و یکنواخت مربوط می شود. گوینت و داساچوی [۳۷] مسئله زمانبندی ماشینهای موازی یکسان را با محدودیت زمان نصب وابسته به توالی با تابع هدف زمان پایان کار ماکزیمم با بهره گرفتن از یک روش ابتکاری بر مبنای روش مجارستانی[۸] بررسی نموده اند. همچنین فاولر و همکارانش [۳۸] یک الگوریتم ژنتیک ترکیبی را در مسئله مشابهی برای توابع هدف مختلف شامل زمان پایان کار بیشینه، زمان تکمیل کار وزنی کل و زمان دیرکرد وزنی کل به کارگرفتند. این الگوریتم کارها را به ماشینها اختصاص میدهد و از قوانین توزیع [۹] برای زمان بندی ماشینها استفاده می کند. نتایج محاسباتی الگوریتم برای هر سه نوع معیار بهینهسازی ذکر شده، عملکرد بهتر آن را نسبت به الگوریتمهای قبلی نشان می دهد.
با وجود مطالعات فراوان صورت گرفته در زمینه ماشینهای موازی یکسان، مسائل زمان بندی ماشینهای موازی نامرتبط کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.] ۲ [
۲-۴-۲٫ مروری بر مطالعات زمان بندی با اثریادگیری:
اثر یادگیری تاکنون به صورت وسیعی در علوم مدیریتی به کارگرفته شده است، اما به کارگیری این مفهوم اخیراً در مسائل زمانبندی بررسی شده است. اثر یادگیری پس از مطرح شدن توسط رایت [۵] درحدود نیم قرن پیش بطور وسیعی در علوم مدیریتی به کارگرفته شد. مطالعه رایت در صنعت هوایی نشان داد که هزینه های تولیدی با افزایش نرخ تولیدی محصولات کاهش مییابد. بیسکاپ [۷] اولین کسی بود که اثر یادگیری را در مسائل زمانبندی بررسی کرد وی از مدل یادگیری موقعیتگرا زمان پردازش کار موقعیت r ام ، r موقعیت کار و α شاخص یادگیری) در مسئله زمان بندی تکماشین استفاده کرد زمان پردازش یک کار در مدل توانی وابسته به موقعیت آن کار است. وی نشان داد که این مسئله با هدف کمینهسازی مجموع زمان تکمیل کارها می تواند توسط قاعده کوتاهترین زمان پردازشی حل شود.
پس از آن موشیف[۱۳] نشان داد که بعضی از راه حلهای شناخته شده سنتی برای مسئله زمانبندی تک ماشین با فرض درنظرگرفتن مدل یادگیری توانی معتبر نیستند وی ثابت کرد که مسئله زمانبندی تک ماشین با هدف کمینهسازی بیشترین زمان تکمیل کارها و با درنظرگرفتن مدل یادگیری توانی، توسط قاعده کوتاهترین زمان پردازش حل می شود همچنین این مسئله با هدف کمینهسازی موعد تحویل مشترک می تواند به صورت یک مسئله تخصیص حل شود. موشیف ]۱۵[ بعد از آن مسئله کمینهسازی جریان کارگاهی روی ماشینهای موازی یکسان را مورد بررسی قرارداد و نشان داد که مسئله دارای حل در زمان چند جملهای میباشد. همچنین موشیف و سیدنی]۱۶ [با درنظرگرفتن اثر یادگیری در پروسه تولید برای بعضی از کارها که با سرعت بیشتری نسبت به بقیه کارها انجام می شود به گسترش این موضوع پرداختند.
۲-۴-۳ .مروری بر مطالعات اثر همزمان یادگیری و استهلاک در زمان بندی:
پدیده اثر یادگیری و استهلاک به طور همزمان در بسیاری از موقعیت های زندگی واقعی می تواند یافت شود. مسائل زمان بندی با اثرات یادگیری و زوال ماشینها در سالهای اخیر به طور وسیع مورد مطالعه قرار گرفتند. لی از پیشگامان معرفی این دو اثر بطور همزمان در مسائل زمانبندی بود و پس از آن تحقیقات زیادی صرف تحقیق در این جنبه از مسائل زمانبندی شد. ونگ ]۲۰[ به مسئله زمانبندی تک ماشین با درنظرگرفتن تاثیر استهلاک و یادگیری پرداخته است که برای کمینه نمودن بیشترین زمان تکمیل از قاعده SPT و برای کمینه نمودن مجموع وزنی زمان تکمیل از قاعده WSPT و کمینه نمودن بیشترین تاخیر از طریق EDD در زمان چندجمله ای اثبات نموده است.
چنگ و همکارش]۱۷[ به بررسی تاثیر یادگیری در مسائل زمان بندی تک ماشین پرداختند با این تفاوت که در مقالات قبل اثر یادگیری را تنها مبتنی برتکرار درنظرمی گرفتند، یا تنها مبتنی بر مجموع زمان پردازش. آنها در این مقاله یک مدل زمانبندی جدید که در آن هر دو اثر استهلاک و یادگیری به طور همزمان وجود دارد را معرفی نمودند و زمان واقعی پردازش تنها وابسته به زمان پردازش کارهایی که قبلا پردازش شده اند نیست بلکه به مکان آن نیز وابسته است. برای حالت تک ماشین آنها یک حل در زمان چندجمله ای برای مسائل با هدف کمینه کردن بیشترین زمان تکمیل و مجموع زمان تکمیل ارائه نمودند. علاوه بر این در این مقاله نشان دادند که مسئله زمان تکمیل وزنی و بیشترین زمان تاخیر تحت شرایط خاصی قابل حل در زمان چند جمله ای می باشد.
در مدلهای متعارف زمانبندی زمان پردازش کارها از پیش دانسته و ثابت فرض می شود هرچند ممکن است محیطهای بسیاری یافت شود که زمان پردازش کار وابسته به استهلاک بیشتر یا وابسته به یادگیری اپراتور کمتر شود در مورد استهلاک مانند این که اگر شمش برای نورد حرارت داده شود ولی ماشین بعدی برای انجام فعالیت آماده نباشد شمش بعد از آماده شدن ماشین برای نورد باید دوباره حرارت داده شود زمان حرارت مجدد شمش وابسته به مدت انتظار میباشد. هرچه مدت انتظار بیشتر باشد زمان بیشتری برای حرارتدهی نیاز دارد که این می تواند به عنوان فعالیت نت استهلاکی محسوب شود کاناتور و گوپتا درچنین شرایطی یک کار که دیرتر پردازش می شود زمان بیشتری برای نت طول می کشد را مورد بررسی قرار دادند. زمان بندی در این نوع به عنوان زمانبندی با اثرنت استهلاکی شناخته می شود که اولین بار به صورت مستقل توسط گوپتا معرفی شد.
۲-۴-۴ مروری بر مطالعات زمان بندی با اثر استهلاک:
باتوجه به آزمایشات تجربی در سیستمهای تولیدی، زمانبندی بادرنظرگرفتن اثرات یادگیری، استهلاک یا زوال یکی از مشهورترین موضوعات در بین محققین در سالهای اخیر میباشد. به عنوان نمونه هایی از این جریان تحقیق می شود به بررسی های جامع انجام شده توسط آلیدای و همکاران[۱۲] چنگ و همکاران [۲۶] بچمن و جینک[۲۷] جینک و کوایو[۳۰] جینک و رواک[۲۸] اشاره نمود. وو و لی[۲۹] مسئله زمان بندی تک ماشین با محدودیت دسترسی تحت زوال خطی کارها را مورد بررسی قرار دارند. هدف در این مطالعه پیدا کردن زمان بندی بهینه برای حداقل کردن بیشترین زمان تکمیل[۱۰] بوده است. جی و همکاران[۳۱] مسئله مشابه ای را در همین زمینه انجام داده اند. لی و وو[۳۲] بعدها مسئله زمان بندی چند ماشین با زوال کارها و دسترسی محدود را موردمطالعه قرار دادند هر دو این مطالعات با تابع هدف حداقل کردن بیشترین زمان تکمیل ارائه شده اند. لو و همکاران[۳۳] زمان بندی تک ماشین با محدودیت دسترس برای حداقل کردن بیشترین زمان تکمیل با فرض زوال خطی را مورد بررسی قرار دادند. لردی و گیجر[۳۴] مسئله زمان بندی تکماشین با زمان پردازش وابسته به زمان را مورد مطالعه قرار دادند.
یانگ و یانگ [۱۹] مسئله حداقل کردن بیشترین زمان تکمیل تک ماشینه با درنظرگرفتن اثر زوال و فعالیت های چندگانه تعمیرات و نگهداری را مورد مطالعه قرار داده اند که در این تحقیق دو مدل خطی و غیرخطی تعمیرات و نگهداری را بررسی کردند هدف یافتن دفعات بهینه تعمیرات و نگهداری و مکان بهینه انجام آن و همچنین توالی بهینه کارها می باشد که الگوریتم ارائه شده در زمان چندجملهای قابل حل میباشد. یانگ و همکاران[۲۵] به بررسی مسئله زمانبندی ماشینهای موازی غیرمرتبط با تاثیر زوال و فعالیتهای نگه داری و تعمیرات پرداختند. در این تحقیق آنها به بررسی مدل زوال به صورت خطی و غیرخطی با هدف یافتن فرکانس بهینه تعمیرات و نگهداری و مکان بهینه آن و توالی بهینه و حداقل نمودن بیشترین زمان تکمیل و مجموع زمان تکمیل پرداختند.
همچنین یانگ[۲۱] در مقاله دیگری به موضوع اثر یادگیری و استهلاک بطور همزمان روی یک ماشین با درنظرگرفتن فعالیت های چندگانه تعمیرات و نگهداری پرداخت که در این تحقیق فرض شده است که ماشین درطول مدت فعالیتش نیازمند چندین مرتبه فعالیت نگهداری و تعمیرات وابسته به زمان اجرای ماشین میباشد، هدف یافتن فرکانس بهینه نگهداری و تعمیرات و مکان بهینه انجام آن و زمان بندی بهینه کارها بود به طوری که بیشترین زمان تکمیل و مجموع زمان تکمیل حداقل گردد در شرایطی که حد بالای دفعات نگهداری و تعمیرات روی ماشینها مشخص میباشد. آنها به حل در زمان چندجملهای دست یافتند. آقای محسن فندرسکی جز [۴] مسئله ماشینهای موازی مستقل باتوجه به اثر استهلاک و فعالیتهای نگهداری و تعمیرات با معیار هزینه های زودکرد و دیرکرد را بررسی کرد. هدف در این مسئله پیدا کردن تعداد دفعات بهینه، بهترین زمان انجام عملیات نگهداری و توالی بهینه کارها روی ماشین بطوری که هزینه های مربوط به زودکرد و دیرکرد و هزینه های مربوط به تعمیرات و نگهداری حداقل گردد.
۲-۵٫ جمعبندی
در این فصل ابتدا به تعریف اصطلاحات عمومی استفادهشده در این پایان نامه پرداخته شد. در ادامه ادبیات مرتبط با مسئله مورد بررسی این تحقیق ، بررسی شدند. با توجه به بررسی انجامشده ، این تحقیق نسبت به تحقیقهای پیشین دارای نوآوری میباشد.
فصل سوم
ارائه مدل ریاضی
۳-۱٫ مقدمه
زمانبندی بطور وسیعی در محیطهای صنعتی و تجاری که کارها باید درآن محیطها با منابع محدود انجام شوند ، مورد بررسی میباشد. درجه ارضا اهداف مورد نظر در یک محیط صنعتی یا تجاری بطور زیادی تحت تاثیر مدل زمانبندی کارها در آن محیط میباشد. بنابراین روش مورد استفاده برای تعیین توالی کارها بسیار مهم است. در بسیاری از موقعیتها روشهای ریاضی میتوانند تعیین توالی را تعیین کنند.
فرمولهکردن مسئله زمانبندی با روشهای ریاضی جهت کنترل و بهینهکردن کارایی مسایل دنیای واقعی ، درک موقعیت مسئله و پیچیدگی مسئله مورد نظر، همواره مورد توجه محققان این علم بوده است. اگرچه رویکرد برنامه ریزی عدد صحیح به عنوان یک روش دقیق ظرفیت عملکرد محدودی در بهینهسازی مسائل زمانبندی در زمان محاسباتی معقول دارد. از سوی دیگر ، بیشتر مسائل در محیطهای صنعتی اندازه بزرگتری نسبت به ظرفیت محاسباتی مدل برنامه ریزی عدد صحیح دارند. با این وجود این مدلها جواب بهینه لازم برای توسعه و اعتبار سنجی عملکرد رویکردهای اعتباری و فرا ابتکاری گوناگون را فراهم مینمایند.
برای نوشتن مدل ریاضی یک مسئله زمانبندی، ابتدا باید مشخصات مسئله از جمله: مشخصات کارها، پارامترهای مربوط به آنها ، مدل ماشینها، منابع، اهداف مورد نظر مسئله، فرضیات مسئله و محدودیتهای تعریفشده در مدل را به طور واضح تشریح کرد.
۳-۲ تعریف مسئله
مسئله زمانبندی ماشینهای موازی غیر مرتبط با در نظر گرفتن اثر یادگیری و استهلاک به طور همزمان و با در نظر گرفتن فعالیتهای نگهداری به منظور کمینهسازی بیشترین زمان تکمیل به شرح زیر ارائه میگردد.
۳-۳- فرضیات مسئله
هرکار باید روی یک ماشین انجام شود.
تمام کارها در لحظه صفر آماده میباشند.
مدت زمان انجام هرکار بستگی به موقعیت کار بعد از آخرین عملیات نگهداری دارد.
شکست کار مجاز نمی باشد.
هر ماشین در هر لحظه می تواند فقط یک کار انجام دهد.
زمان انجام عملیات نگهداری تنها می تواند بعد از اتمام یک کار باشد.
زمان نگهداری هر ماشین ثابت فرض شده است.
هر ماشین بعد از عملیات نگهداری به شرایط اولیه خود بازگشته و استهلاک از نو آغاز میگردد.
تمام ماشینها توانایی پردازش همه کارها را دارند.
زمان پردازش کلیه کارها به یکدیگر نزدیک میباشد.
۳-۴ مدل ریاضی پیشنهادی
در این بخش مدل ریاضی پیشنهادی با رویکرد برنامه ریزی عدد صحیح برای مسئله مورد بررسی ارائه میگردد. پیش از ارائه مدل به شرح پارامترهای ورودی، متغیرهای تصمیم گیری، محدودیتها و تابع هدف آن پرداخته می شود.
دانلود پژوهش های پیشین در رابطه با زمان بندی ماشین های موازی غیر مرتبط با اثر همزمان استهلاک ...