۱۶۵٫۵۳
نما۱۷۶انحراف استاندارد۲۲٫۳۴چارک اول(صدک ۲۵ام)۱۵۷چارک دوم(صدک ۵۰ام)۱۶۷٫۵۰چارک سوم(صدک ۷۵ام)۱۷۷
متغیر خود متمایزسازی مادران
در جدول شماره ۳، شاخصهای آماری متغیر خود متمایزسازی مادران ارائه شده است. نمره متغیر خود متمایزسازی مادران بین ۴۶ تا ۲۷۶ میباشد. همان طور که مشاهده میشود با توجه به میانگین (۱۹۳) اکثر مادران امتیاز ۱۹۳ را از متغیر خود متمایزسازی مادران به دست آوردهاند (نما). با توجه به چارکها، ۲۵ درصد امتیاز شاخص خود متمایزسازی مادران زیر ۱۵۶٫۲۵ (چارک اول) ، ۲۵ درصد آن بین ۱۵۶٫۲۵ تا ۱۷۶ و ۲۵ درصد آن بالاتر از ۱۹۶٫۵ بوده است.
جدول شماره ۳- شاخصهای آماری متغیر خود متمایزسازی مادران
خود متمایزسازی مادران
میانگین
۱۷۳٫۸۷
نما
۱۹۳
انحراف استاندارد
۳۶٫۹۸
چارک اول(صدک ۲۵ام)
۱۵۶٫۲۵
چارک دوم(صدک ۵۰ام)
۱۷۶
چارک سوم(صدک ۷۵ام)
۱۹۶٫۵
بررسی فرضیات (آمار استنباطی)
در این پژوهش متناسب با سطح سنجش داده ها و مفروضات آزمونهای آماری از ضریب همبستگی استفاده شده است.
ضریب همبستگی پیرسون از روشهای پرکاربرد، جهت تعیین میزان رابطه بین دو متغیر محسوب میگردد. مقدار آن همواره بین ۱+ و ۱- در نوسان است. چنانچه این مقدار به دست آمده مثبت باشد به معنای این است که تغییرات در هر دو متغیر به طور هم جهت اتفاق میافتد. به عبارت دیگر با هر گونه افزایش در مقدار یک متغیر مقدار متغیر دیگر نیز افزایش مییابد و برعکس. اما چنانچه مقدار ضریب منفی باشد بیانگر این نکته است که دو متغیر در جهت عکس همدیگر حرکت میکنند، یعنی با افزایش مقدار یک متغیر مقادیر متغیر دیگر کاهش مییابد و برعکس. اگر مقدار به دست آمده برای ضریب همبستگی صفر باشد به معنای این است که رابطهای بین دو متغیر وجود ندارد. اگر مقدار ضریب برابر با ۱+ باشد بیانگر همبستگی مثبت کامل و اگر برابر با ۱- باشد نشان دهنده همبستگی کامل منفی بین دو متغیر است.
همچنین باید توجه داشت که سطح معناداری ۰٫۰۵ یا ۰٫۰۱در نظرگرفته شده و چنانچه هر یک از میزان آزمونها از آن بزرگتر باشند فرض صفر مرتبط معنادار میباشد در غیر اینصورت فرض مقابل مرتبط با آن آزمون معنادار است.
فرضیه ۱ : بین خود متمایزسازی مادران با تعارض والد-فرزندی دانشآموزان دختر رابطه مثبت وجود دارد.
در جدول شماره ۴ با توجه به مقدار سطح معنیداری (۰٫۰۱۴) که از ۰٫۰۵ کوچکتر میباشد، فرضیه عدم وجود رابطه بین خود متمایزسازی مادران با تعارض والد-فرزندی دانشآموزان دختر رد میشود. یعنی در سطح اطمینان ۹۵ درصد بین خود متمایزسازی مادران با تعارض والد-فرزندی دانشآموزان دختر ارتباط معنادار وجود دارد و با توجه به مقدار منفی ضریب همبستگی هر چقدر مادران شخصیت خودساختهتری داشته باشند و شاخص خودمتمایزسازی در آن ها بیشتر باشد تعارض والد-فرزندی بین آن ها و فرزندانشان کمتر است و رابطه بهتری با فرزندانشان دارند.
جدول شماره ۴-بررسی رابطه بین خود متمایزسازی مادران با تعارض والد-فرزندی دانشآموزان دختر
تعارض والد-فرزندی دانشآموزان دختر
خود متمایزسازی مادران
ضریب همبستگی
-.۱۷۳
سطح معنی داری
.۰۱۴
فرضیه ۲: بین خود متمایزسازی مادران با مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر رابطه مثبت وجود دارد.
در جدول شماره ۵ با توجه به مقدار سطح معنیداری (۰٫۰۰۰) که از ۰٫۰۱ کوچکتر میباشد، فرضیه عدم وجود رابطه بین خود متمایزسازی مادران با مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر رد میشود. یعنی در سطح اطمینان ۹۹ درصد بین خود متمایزسازی مادران با مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر ارتباط معنادار وجود دارد و با توجه به مقدار مثبت ضریب همبستگی هر چقدر مادران شخصیت خودساختهتری داشته باشند و شاخص خود متمایزسازی در آن ها بیشتر باشد مسئولیت پذیری فرزندان آن ها بیشتر است.
جدول شماره ۵-بررسی رابطه بین خود متمایزسازی مادران با مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر
مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر
خود متمایزسازی مادران
ضریب همبستگی
.۵۵۶
سطح معنی داری
.۰۰۰
فرضیه ۳ : بین تعارض والد-فرزندی و مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر رابطه مثبت وجود دارد
در جدول شماره ۶ با توجه به مقدار سطح معنیداری (۰٫۰۱۴) که از ۰٫۰۵ کوچکتر میباشد، فرضیه عدم وجود رابطه بین تعارض والد-فرزندی با مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر رد میشود. یعنی در سطح اطمینان ۹۵ درصد بین تعارض والد-فرزندی با مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر ارتباط معنادار وجود دارد و با توجه به مقدار منفی ضریب همبستگی هر چقدر ارتباط فرزند با مادرش بهتر باشد و تعارض والد-فرزندی کمتری داشته باشند مسئولیت پذیری فرزند بیشتر خواهد بود.
جدول شماره ۶-بررسی رابطه بین تعارض والد-فرزندی با مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر
مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر
تعارض والد-فرزندی
ضریب همبستگی
-.۱۷۴
سطح معنی داری
.۰۱۴
فصل پنجم
در فصل گذشته به برسی رابطه بین خود متمایز سازی مادران با تعارض والد – فرزندی و مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر دوره راهنمایی پرداخته شد و نتیجه گرفته شد که، تمایز یافتگی پایین در مادران با تعارض بالا در فرزندان و در نتیجه بی مسئولیتی فرزندان ارتباط دارد.
فرضیه ۱: بین خود متمایز سازی مادران با تعارض والد – فرزندی دانش آموزان دختر رابطه مثبت وجود دارد.