۴ – اتخاذ برنامه های بلندمدت برای توسعه پایانه ها و پارکینگهای غیرخیابانی
۵ – تحقیق درمورد عوامل تاثیرگذاری بر روی سیستمهای حمل ونقل و رفتار استفاده کنندگان از این سیستمها.
۶ – ارزیابی اثرات محیطی برتغییرات سیستمهای حمل ونقل مفروض.
■ مطالعه برخی از مشخصات ترافیک و تعاریف
◄ فاصله عبور:
فاصله زمانی یا مکانی وسایل نقلیه متوالی از یکدیگردر یک مسیر،فاصله عبور نامیده می شود.فاصله عبور از جمله عوامل اساسی و مهم در نشان دادن خصوصیات جریان ترافیک در یک مسیرمی باشد.چون اندازه گیری فاصله عبور زمانی آسانتر از فاصله عبورمکانی بوده و کابرد آن درمسایل ترافیک نیز بیش از فاصله عبورمکانی است، در اکثرموارد منظور از فاصله عبودر، همان فاصله عبور زمانی می باشد. بااندازه گیری فاصله عبور وسایل نقلیه در یک مسیر و در یک فاصله زمانی معین، مشاهده می گردد که فاصله عبور وسایل نقلیه متوالی از مقطع مشخصی از جاده، دارای تفاوتهایی می باشد. مقدار این تفاوت ها به وضعیت مسیر و ترافیک عبوری آن بستگی دارد.
اگر ترافیک نسبتا سبک باشد، طوری که وسایل نقلیه بتوانند به راحتی از یکدیگرسبقت بگیرند، فاصله عبورزمانی را می تواند از حدود صفر تامدت زمان نسبتا طولانی متغییر باشد، درصورتی که درجاده هایی که دارای ترافیک سنگین بوده و سبقت گرفتن در آنها مشکل می باشد، بندرت فواصل عبور نسبتا بزرگ و یا برابر صفرمشاهده می گردد. فاصله عبور را می توان درحالات مختلفی اندازه گیری نمود، مثلا فاصله عبور وسایل نقلیه ای که دریک خط از مسیر درحال حرکت هستند ویا فاصله عبور وسایل نقلیه ای که دریک جهت از مسیر درحال حرکت هستند و مواردی از این قبیل.در شرایطی که تردد وسایل نقلیه نسبتا محدود و ترافیک دارای تراکم کمی باشد، بااستفاده ازیک کرونومتر و با ثبت نمنودن زمان های عبور وسایل نقلیه، می توان به سهولت فاصله عبور وسایل نقلیه را اندازه گیری نمود. هنگامی که وضعیت ترافیک به صورتی باشد که رانندگان وسایل نقلیه بتوانند بدون مزاحمت و تداخل سایر وسایل نقلیه حرکت نمایند، توزیع فاصله عبور به صورت اتفاقی خواهد بود.دراین حالت توزیع فاصله عبور رامطابق توزیع پواسون در نظر می گیرند.
◄ فاکتور ظرفیت
ظرفیت عبارت است از حداکثر تعداد وسایل نقلیه ای که درمدت زمان معینی درمقطع خاصی از معبر، تحت شرایطی کنترلی ترافیک (باکیفیتی قابل قبول)می توانند از یکی از خطوط یاتمام عرض معبرعبور نمایند. ظرفیت یک مسیر به عوامل متعددی از قبیل طرح هندسی، نوع روسازی، خصوصیات رانندگان، عوامل جوی و وضعیت ترافیک بستگی دارد، ولی در شرایط معمولی ظرفیت برای یک باند یا یک خط عبور تقریبا برابر با ۲۴۰۰ وسیله نقلیه درهر ساعت (VPHPL2400( می باشد. در این ظرفیت معمولا فاصله عبورزمانی برابربا ۵/۱ ثانیه خواهدبود. ظرفیت در شرایط معمولی برای مسیرهای مختلف طبق جدول ۲-۲ می باشد.
برای تعیین ظرفیت ماکزیمم در نظر گرفتن دو نکته ضروری می باشد:
۱ – همه شرایط لازم برای در نظر گرفتن ظرفیت ماکزیمم ممکن است در همه موارد وجود نداشته باشد، لذا ظرفیت ماکزیمم بای تحت شرایط موجود تعیین گردد.
۲ – هنگامی که تسهیلاتی تحت تحت ظرفیت ماکزیمم طراحی و تدارک دیده می شود، سطح سرویس ارائه شده به استفاده کنندگان پایین ونامناسب خواهد بود، لذا وظیفه اصلی برنامه ریز حمل و نقل در این زمینه، تعیین ظرفیتی است که در آن سطح سرویس ارائه شده به استفاده کنندگان تعریف شده و قابل قبول باشد.
تعیین خطوط مسیر | ظرفیت دو شرایط نرمال برحسب وسیله نقلیه درساعت(vph) |
- مسیر دارای دو خط یا تعداد خطوط بیشتر در یک جهت - مسیر دارای ۲ خط در دو جهت - مسیر دارای ۳ خط در دو جهت - مسیریک خط در یک جهت (شروع حرکت از حالت توقف) |
۲۰۰۰ وسیله نقلیه برای هر خط از مسیر ۲۰۰۰ وسیله نقلیه برای هر دو جهت ۴۰۰۰ وسیله نقلیه برای هر دو جهت ۱۵۰۰ وسیله نقلیه برای آن خط |
جدول ۲-۲ – مقادیر ظرفیت برای چندین نوع از انواع مختلف مسیرها
در اینجا لازم به ذکر است که برای مشخص نمودن سطح سرویس یک مسیردر حالت کلی، دو پارامتر سرعت سفر و نسبت حجم ترافیک موجود به ظرفیت مسیر (v/c) راکه از جمله پارامترهای تعیین کننده و قابل اندازه گیری می باشند، در نظر می گیرند.البته عوامل موثردیگری هم که بر روی سطح سرویس تاثیرگذار می باشند، وجود دارند ولی در نظرگرفتن همه عوامل موجود معمولا کار دشواری می باشد، به همین جهت در مطالعات مربوط به اندازه گیری سطح سرویس، تعیین دو پارامتر مذکور کافی خواهد بود.با داشتن نسبت (v/c) و با بهره گرفتن از جداول متعددی که در کتابهای مهندسی ترافیک وجود دارد، به آسانی می توان کیفیت سرویس ارائه شده یا سطح سرویس را برای مسیر مورد نظر تعیین نمود.جدول ۳-۲ نمونه ای از جداول مذکور می باشد که برای سرعت طرح ۷۰ مایل در ساعت و مسیر بزرگراهی تهیه گردیده است.
سطح سرویس | متوسط سرعت سفر (مایل در ساعت) |
نسبت حجم ترافیک به ظرفیت(V/C) | کیفیت تردد وسایل نقلیه |
A B C D E F |
>=60 |