جدول ۲-۱ تفاوت برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ۲۸
جدول ۲-۲ مقیاس ارزش های غایی و ابزاری نظریه روکیچ ۴۹
جدول ۲-۳ : فهرست ارزش ها شوارتز ۵۰
جدول ۲-۴ تعاریف واژه فرایند ۷۵
جدول ۴-۱: آمار توصیفی برای جنسیت کارمندان ۸۷
جدول ۴-۲: فراوانی جنسیت کارمندان ۸۷
جدول ۴-۳ : آمار توصیفی برای وضعیت تأهل کارمندان ۸۸
جدول ۴-۴ : فراوانی برای وضعیت تأهل کارمندان ۸۹
جدول ۴-۵ : آمار توصیفی برای سن کارمندان ۹۰
جدول ۴-۶ : فراوانی برای سن کارمندان ۹۰
جدول ۴-۷ : آمار توصیفی برای سابقه کار کارمندان ۹۱
جدول ۴-۸ : فراوانی برای سابقه کار کارمندان ۹۲
جدول ۴-۹ : آمار توصیفی برای سابقه کار کارمندان ۹۳
جدول ۴-۱۰ : فراوانی برای سابقه کار کارمندان ۹۳
جدول ۴-۱۱ : آمار توصیفی برای میزان تحصیلات کارمندان ۹۴
جدول ۴-۱۲ : فراوانی برای میزان تحصیلات کارمندان ۹۵
جدول ۴-۱۳ : آمار توصیفی برای رشته تحصیلی کارمندان ۹۶
جدول ۴-۱۴ : فراوانی برای رشته تحصیلی کارمندان ۹۶
جدول ۴-۱۵ : تحلیل نرمال بودن فرضیهها با توجه به آزمون کلموگروف–اسمیرنف ۹۸
جدول ۴-۱۶: آزمون T-test فرضیه اصلی تحقیق ۹۹
جدول ۴-۱۷: آزمون T-test فرضیه اول تحقیق ۱۰۰
جدول ۴-۱۸: آزمون T-test فرضیه دوم تحقیق ۱۰۲
جدول ۴-۱۹: آزمون T-test فرضیه سوم تحقیق ۱۰۳
جدول ۴-۲۰: آزمون T-test فرضیه پنجم تحقیق ۱۰۴
جدول ۴-۲۱: آزمون T-test فرضیه پنجم تحقیق ۱۰۶
جدول ۴-۲۲: آزمون T-test فرضیه ششم تحقیق ۱۰۷
جدول ۴-۲۳: آزمون T-test فرضیه هفتم تحقیق ۱۰۸
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۴-۱ : فراوانی جنسیت کارمندان ۸۸
نمودار ۴-۲ : فراوانی برای وضعیت تأهل کارمندان ۸۹
نمودار ۴-۳ : فراوانی برای سن کارمندان ۹۱
نمودار ۴-۴ : فراوانی برای سن کارمندان ۹۳
نمودار ۴-۵ : فراوانی برای سابقه کار کارمندان ۹۴
نمودار ۴-۶ : فراوانی برای میزان تحصیلات کارمندان ۹۵
نمودار ۴-۷ : فراوانی برای رشته تحصیلی کارمندان ۹۷
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل ۱-۱ چهارچوب تحقیق ۸
شکل ۱-۲ مدل مفهومی تحقیق ۹
شکل ۲-۱ : ارتباط میان عناصر فرایند فرموله کردن استراتژی ۲۰
شکل ۲-۲: مراحل انقلاب برنامه ریزی ۲۱
شکل ۲-۳ : فرایند تدوین بیانیه مأموریت (دیوید، مترجمان پارسائیان، اعرابی، ۱۳۸۰) ۳۲
شکل ۲-۴ : اجزاء اصلی بیانیه مأموریت ۳۳
شکل۲-۵ : متغیرهای محتوایی سازمان که بر ساختار اثر میگذارند ۷۱
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر ارزش های محوری بر عملکرد کارکنان در فرآیندهای سازمانی (مورد مطالعه بانک انصار،مدیریت شعب استان مرکزی) انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان مشغول به کار در بانک انصار استان مرکزی میباشند که به دلیل استفاده از نمونه گیری تمام شمار کلیه ی کارمندان یعنی تعداد ۸۰ نفر مورد آزمون قرار گرفتند ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه «سنجش عملکرد کارکنان» و «ارزش های محوری سازمان» میباشد که در پرسشنامه ارزش های محوری سازمان ابعاد اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و زیبایی مورد سنجش قرار گرفتند فرضیه های این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 18 و از طریق آزمون تی استیودنت مورد بررسی قرار گرفت نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که ارزش های محوری بر عملکرد کارکنان در فرایند سازمانی تاثیر دارد.
کلید واژه ها :
ارزش های محوری، عملکرد کارکنان، فرآیندهای سازمانی
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱مقدمه
ارزش ها در زمره ی مشخصه های مهم جوامع هستند که مبانی فکری تعاملات فردی واجتماعی هر جامعه را رقم میزنند.همچنین به مثابه ی پدیدههای اجتماعی ،نقش اساسی ذر شکل گیری ،کنترل وپیش بینی کنش ها وگرایش های افراد جامعه داشته وعنصری محوری در ساختار فرهنگی جوامع به شمار میروند.در حیطه بررسی علوم رفتاری ،ارزش ها یکی از مفاهیم محوری در مطالعات علوم اجتماعی وانسانی به شمار می روندو توجه صاحب نظران بسیاری را از حوزه های مختلف علوم انسانی و اجتماعی به خود جلب نموده اند برخی دیگر، ارزش ها را از مقوله ی واقعیت های ذهنی ،روانشناختی و اخلاقی دانسته اند و بنابرین بررسی آن ها را خارج از مدارعلوم اجتماعی می دانند.اماامروزه اکثر جامعه شناسان ارزش ها را به دلیل آن که منشأ اثر اجتماعی هستند، به عنوان ((پدیده هی اجتماعی )) در نظر می گیرند. در حوزه علم سازمان و مدیریت نیز این ارزش ها به ویژه در سالیان اخیر از جایگاه خاصی برخوردار گردیده اند، به گونه ای که اغلب سازمان های امروزی در بیانیه مأموریت ،در کنار چشم انداز و رسالت سازمان ،از ارزش های سازمان خویش سخن به میان آورده اند.
۱-۲- بیان مسأله
هر سازمان هنگامی که پا عرصه وجود میگذارد،بایستی اقدام به تدوین بیایه مأموریت خود نماید.مأموریت سازمان مقاصد سازمان است یا در واقع فلسفه ی وجودی آن (هانگر،مبانی مدیریت استراتژیک ،۱۳۸۱).بیانیه مأموریت سندی است که یک سازمان را ازسایر سازمان های مشابه متمایز می کند(دیوید،مدیریت استراتژیک ،۱۳۷۹).آن چه مسلم است این که بسیاری از سازمان های عصر حاضر رو به سوی ارزش هایی آورده اند که معمولا با نام ارزش های محوری شناخته میشوند.این ارزش ها از جمله مهمترین اجزای بیانیه مأموریت سازمان وشاید بتوان گفت که مهمترین آن ها میباشند.
«شوارتز»و«بیلیسکی»(۱۹۸۷)تعریفی مفهومی از ارزش ها ارائه کردهاند که پنج وجه اصلی ارزش ها را که به دفعات متعدد در ادبیات تحقیق آمده بود را به هم مرتبط می کرد:الف )مفاهیم یا باورهایی هستند که ب)مرتبط با رفتار یا حالت غایی مطلوب بوده ج)فراتر از موقعیت های خاص قرار میگیرد د)راهنمای انتخاب و ارزیابی رفتار وحوادث به شمار می روندو ه )بر اساس اهمیت نسبی شان رتبه بندی میشوند(شوارتز،مترجم فرامرزی ۱۳۷۸،ص ۱۱۵)«روکیچ » ارزش را چنین تعریف میکند: «ارزش باور پایداری است که فرد با تکیه بر آن ، یک شیوه خاص رفتار یا حالت غایی را که شخصی یا اجتماعی است ،به یک شیوه رفتاری یا یک حالت غایی که در نقطه مقابل حالت برگزیده قرار دارد،ترجیح میدهد.»(بوگارتا ،۱۹۹۳؛فیدر،۱۹۷۵).
ارزش های محوری یک سازمان آن دسته از ارزشهایی هستد که به وسیله آن ها پایه های انجام کارها وهدایت خویش را شکل میدهیم ،ارزشها هنگامی به عنوان ارزش های محوری شناخته میشوند که تاثیرشان بر روی افراد به قدری است که در سیستم ارزشی آن ها جایگزین دیگر ارزش ها میشوند.(پانت و لاچمن ،۱۹۹۸).در سازمانهای موفق، راهنمای واقعی ، ارزش ها هستند . ارزش ها رفتار وسبک مدیران و کارکنان را هدایت میکنند. در چنین سازمانهایی ،ارزش ها دربرنامه ریزی ،سیاستگذاری ،تصمیمات و عملیات نقش مهمی را ایفا میکنند.(بلانچارد،۱۳۸۳).