۱- روزآمدسازی مداوم دانش تخصصی سازمان
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
۲- برقراری ارتباط با انجمنهای تخصصی در رشتههای مختلف
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
۳- ایجاد چندین کانال بهاشتراکگذاری دانش
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
در نهایت، از داده های این پرسشنامه برای تعیین وزن فازی راه حلهای مدیریت دانش با بهره گرفتن از تکنیک TOPSIS فازی استفاده گردید.
۳-۲-۷- محاسبه وزن فازی نیازمندیهای مدیریت دانش
در این پژوهش، به منظور تعیین وزن فازی نیازمندیهای مدیریت دانش از روش TOPSIS فازی استفاده گردید. وزنهای تعیین شده، از دیدگاه خبرگان و به طور کلی میباشد. از آنجا که داده های یک فرایند تولید و یا یک مکانیزم خدمترسانی، معمولاً پیچیده است و جمعآوری داده های صحیح از آنها مشکل میباشد، به نظر میرسد برای کار با داده های غیرقطعی و یا بازهای از داده ها، باید روشهای ویژهای مورد استفاده قرار گیرد(لی و ریوس، ۱۹۹۹). از این رو، میتوان از منطق فازی در تکنیکهای تصمیم گیری مختلف استفاده نمود و از مزایای آن بهره برد. یکی از این تکنیکها، تکنیک TOPSIS میباشد که با کاربرد منطق فازی در آن، به تکنیک TOPSIS فازی تبدیل می شود که روشی متفاوت از روش TOPSIS دارد(کاهرامن و همکاران، ۲۰۰۷).
۳-۲-۸- محاسبه وزن فازی راه حلهای مدیریت دانش
بهمنظور تعیین وزن فازی راه حلهای مدیریت دانش، همانند تعیین وزن فازی نیازمندیهای مدیریت دانش، از روش TOPSIS فازی استفاده گردید که وزنهای تعیین شده، از دیدگاه خبرگان و به طور کلی میباشد.
۳-۲-۹- تشکیل ماتریس فازی روابط خانه QFD
برای تشکیل ماتریس فازی روابط خانه QFD، نیازمندیهای مدیریت دانش در ردیف ماتریس و یا به عبارتی به عنوان"چهها”[۲۰۰]و راه حلهای مدیریت دانش در ستون ماتریس و بهعنوان “چگونگیها”[۲۰۱]در نظر گرفته شده اند.
ماتریس روابط دلالت بر میزان اثرگذاری هر کدام از راه حل ها بر نیازمندیهای مدیریت دانش دارد که میزان رابطه در سه درجهی(ضعیف، متوسط، قوی) توسط نمادهای گرافیکی[۲۰۲]که معمولاً در رویکردهای QFD بهکار میرود توسط هر یک از خبرگان بیمارستان شهید بهشتی شیراز نمایش داده شد. از آنجا که منطق فازی برای مواجهه بهتر با مسائلی که طبیعت آن ها مبتنی بر قضاوتهای افراد میباشد، استفاده میشود، نمادهای گرافیکی به اعداد مثلثی فازی بهجای مقادیر مشخص آن ها ترجمه شده است. جدول(۳-۳) تناظر بین نمادها و اعداد فازی متناظر با آنها و جدول(۳-۴) اعداد فازی و عبارات کلامی مورد استفاده در این پژوهش را نمایش میدهد.
جدول ۳-۳: درجه ارتباط، نماد گرافیکی و اعداد فازی متناظر با آن ها(بوتانی و ریزی، ۲۰۰۶)
درجه ارتباط
نماد گرافیکی