۱۷-شرکت معمولا حضور خود در یک کشور را با انتقال برخی منابع به آن کشور جبران می کند.
عملکرد شرکت
۱۸-تعداد پتنت های ثبت شده شرکت در مقایسه با رقبای عمده
۱۹- تعداد محصولات جدید تولید شده در مقایسه با رقبای عمده
۲۰-نرخ معرفی محصولات جدید به بازار در مقایسه با رقبای عمده
۲۱-اولین بودن در تولید محصولات و ارائه محصولات به بازار در مقایسه با رقبا
۳-۸- روایی پرسشنامه
روایی به معنای صحیح و درست بودن است (خاکی، ۱۳۹۲). روایی بدین معنی است که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. برای اندازه گیری روایی پرسشنامه روش های مختلفی وجود دارد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بیارزش و ناروا سازد.
روایی مورد نظر در این تحقیق اعتبار محتوا و اعتبار سازه میباشد.
« اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزا تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده میشود. و به سؤالهای تشکیلدهنده آن بستگی دارد. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین میشود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد (سرمد و دیگران، ۱۳۸۲).
« اعتبار سازه یک ابزار اندازه گیری نمایانگر آن است که ابزار اندازه گیری تا چه اندازه یک سازه یا خصیصهای را که مبنای نظری دارد، میسنجد. » (سرمد و دیگران، ۱۳۸۲). در این تحقیق روایی قضاوتی پرسش نامه با نظرسنجی از اساتید دانشگاه و گنجاندن نظرات اصلاحی آنها در پرسش نامه به دست آمد.
۳-۹- پایایی پرسشنامه
اگر ابزار اندازه گیری دو یا چند بار استفاده شود و به یک نتیجه واحد برسد، گفته میشود که ابزار دارای اعتبار یا پایایی است. آنچه که در اینجا مورد علاقه ما است، درجه دقت اندازه گیری است و میخواهیم بدانیم اگر فردی را دوباره با روش مورد نظر بسنجیم، نتایجی که به دست میآید با چه دقتی تکرار میشود(آذر، ۱۳۷۳).
در ترجمه Reliability واژههای فارسی پایایی، قابلیت اعتماد، ثبات، استواری و… بکار رفته که در این تحقیق از واژه پایایی استفاده شده است. پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری است. این مفهوم با این امر سروکار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بهدست میدهد (سرمد و دیگران، ۱۳۷۹). به لحاظ پایایی وسیله معتبر آن است که دارای ویژگیهای تکرارپذیری و بازیافتپذیری باشد؛ یعنی بتوان آنرا در موارد متعدد بکار برد و در همه موارد نتیجه یکسان تولید کرد. بعبارت دیگر منظور از قابلیت اعتماد علمی، حصول نتایج مشابه در تکرار اعمال قبلی است (ساروخانی، ۱۳۷۷: ۱۴۶). برای آزمون پایایی پرسشنامه، شیوههای متفاوتی وجود دارد. یکی از این روشها محاسبه آلفای کرونباخ است که این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازهگیری از جمله پرسشنامهها بکار میرود. در تحقیق حاضر، با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS، میزان آلفای کرونباخ استفاده شده است. میزان آلفا برای گویههای عملکرد شرکت برابر ۷۴/۰، گرایشات بازاریابی ۷۵/۰، استراتژی بازاریابی بین المللی، ۷۴/۰ و تجربیات بازاریابی بین المللی شرکت برابر با ۷۲/۰ بوده است که با توجه به اینکه میزان آلفا در همه موارد از ۷/۰ بیشتر میباشد نشان از همبستگی درونی بالای گویهها و مطلوب بودن آنها دارد.
۳-۱۰- روشها و تکنیکهای تجزیه و تحلیل داده ها
روش به کارگرفته شده در این تحقیق تحلیلی- پیمایشی است. به منظور جمع آوری اطلاعات، آمیزهای از روش های تحقیق کتابخانهای و میدانی استفاده میشود. پس از گردآوری داده ها، ابتدا جهت بررسی مشخصات جمعیت شناختی پاسخدهندگان، رسم نمودارها و … از آمار توصیفی استفاده میشود. در این تحقیق از مطالعه کتابخانهای جهت آشنایی با مفاهیمی که در تحقیق کاربرد دارند مانند بازاریابی بین الملل، فناوری های پیشرفته و … استفاده میگردد. برای پاسخ به فرضیه های تحقیق و انجام آمار استنباطی به تحلیل استنباطی شامل ضریب همبستگی اسپیرمن، تست نرمالیتی K-S، تحلیل رگرسیون و سایر موارد لازم برحسب ضرورت پرداخته می شود.
جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار کامپیوتری SPSS/Windows/Ver : 20 ، برای آزمون مدل ساختاری از نرم افزار LISREL 8.54 و برای ترسیم نمودارها از نرم افزار Microsoft Excel استفاده شده است. در سطح توصیفی از جداول یک بعدی، فراوانی، درصدستونی، انحراف معیار و ترسیم نمودار و در سطح استنباطی نیز از آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس، ضریب تعیین، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
۳-۱۱- جمعبندی
اصولاً هدف تمامی علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ماست. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روشهای علمی، تغییرات قابل ملاحظهای پیدا کردهاند. این روندها و حرکتها سبب شده است که برای بررسی رشتههای مختلف دانش بشری، از روش های علمی تحقیق استفاده شود. انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است. در این راستا، در این فصل به بیان روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، ابزار گردآوری دادهها، روایی، پایایی و ساختار پرسشنامه، روشها و تکنیکهای تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. در فصل آتی به تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق خواهیم پرداخت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش
۴-۱- مقدمه
چهارمین فصل تحقیق تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده است. این فصل از تحقیق دو قسمت خواهد بود: یافتههای توصیفی و یافته های تبیینی. در قسمت یافته های توصیفی جداول توصیفی، توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس متغیرهای مختلف ملاحظه میشود. این متغیرها هم شامل متغیر اصلی تحقیق یعنی عملکرد شرکت و هم شامل متغیرهای مستقل (گرایشات بازاریابی، استراتژی بازاریابی بین المللی و تجربیات بازاریابی بین المللی شرکت) که بر عملکرد شرکت تاثیرگذار هستند، خواهد بود.
در قسمت دوم، با بهره گرفتن از آزمونهای آماری، آزمون میانگین(t-test)، همبستگی پیرسون و رگرسیون مشخص میشود کدام یک از فرضیات تحقیق، تأیید میگردد و رابطه کدامیک از متغیرهای مستقل با متغیر وابسته مورد تأیید قرار نمیگیرد و در نهایت با بهره گرفتن از نرمافزار لیزرل، به آزمون مدل ساختاری تحقیق پرداخته میشود.
۴-۲- یافتههای توصیفی
جدول شماره (۴-۱) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس
جنس
فراوانی
درصد
درصد معتبر
درصد تجمعی
زن