(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده سیستم های مدیریت کیفیت و بطور خاص ایزو 9000 با هدف ارائه هرچه بیشتر ارزش به ذینفعان از اهمیت ویژه ای در کسب و کار امروز برخوردار شده اند. با توجه به تناقضات موجود در نتایج مطالعات در این زمینه، اثربخشی و عوامل تاثیر گذار بر آن در ادبیات مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های این بررسی نشان دهنده آن است که سیستم های مدیریت کیفیت اگر بصورت ابزاری برای رسیدن به تعالی و نه هدف، مورد توجه قرار گیرند می توانند حداکثر کارایی و اثربخشی را داشته باشند، در غیر اینصورت کارایی و اثربخشی اندک و یا حتی منفی خواهند داشت. جامعه آماری این تحقیق، گروه صنعتی بارز متشکل از 11 شرکت می باشد که در سال 1363 تاسیس و تولید رسمی خود را از تاریخ 1372 آغاز کرده است. فعالیت اصلی گروه، تولید انواع تایرهای سبک و سنگین خودرو می باشد. گروه در سال 1375 شروع به پیاده سازی ایزو 9000 کرد و در سال 1376 موفق به دریافت تاییدیه آن شد. پیاده سازی و دریافت تاییدیه ایزو 14700در سال 1378 انجام گرفت. داده های مربوط به چهار سال قبل و چهار سال بعد از دریافت تاییدیه ایزو سری های 9000 و 14700با استفاده از آزمون ناپارامتری دو جامعه مرتبط ویلکاکسون مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج آزمون نشان داد که هیچ اختلاف معنی داری بین عملکرد قبل و بعد از دریافت تاییدیه ایزو سری های 9000 و 14700برای متغیرهای بهره وری و سهم بازار وجود نداشته است. آزمون اختلاف معنی داری را بین عملکرد قبل و بعد از دریافت تاییدیه ایزو سری های 9000 و 14700برای متغیرهای سود خالص کل و هزینه کل نشان داد. با تحلیل روند سالانه این دو متغیر نتایج آزمون مورد تایید قرار گرفت اما علّت آن پیاده سازی ایزو سری های 9000 و 14700تشخیص داده نشد. این مطالعه می تواند برای تمامی بخش های کسب و کار مفید واقع گردد. کلید واژه: استاندارد ایزو 9000، سیستم های مدیریت کیفیت، بهبود عملکرد فهرست مطالب: فصل اول: کلیات تحقیق 1.1. مقدمه. 2 1.2. تعریف مسأله پژوهشی. 4 1.3. اهمیت و ضرورت تحقیق 4 1.4. اهداف تحقیق. 5 1.5. فرضیه های تحقیق. 5 1.6. تعریف واژه های عملیاتی 6 1.7. مباحث فصول آینده . 6 فصل دوم: تاریخچه و مبانی نظری تحقیق 2.1. مقدمه. 9 2.2. بـر مبانی تئوریک 10 2.2.1. کیفیت 10 2.2.2. سیستم مدیریت کیفیت (QMS) 14 2.2.3. استاندارد ایزو 9000 15 2.2.4. ایزو 9000 و مدیریت کیفیت جامع (TQM) 21 2.2.5. سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS). 22 2.2.6. استاندارد ایزو 14700 23 2.2.7. روند تکامل استانداردهای ایزو 9000 و 14700 24 2.2.7.1. ایزو 9000:1994 . 25 2.2.7.2. ایزو 9000:2000 26 2.2.7.3. ایزو 14700 28 2.2.8. مقایسه ایزو 9000 و 14700. 29 2.2.9. کارکردهای ایزو 9000 و 14700 30 2.3. بررسی مطالعات داخلی و خارجی انجام گرفته 36 2.3.1. مطالعات موافق. 39 2.3.2. مطالعات مخالف. 48 2.3.3. موانع پیاده سازی ایزو 53 2.3.4. انتقادات از استاندارد ایزو 55 2.3.5. عوامل اثرگذار بر نتایج حاصل از پیاده سازی ایزو 58 2.4. خلاصه. 65 فصل سوم: روش تحقیق 3.1. مقدمه. 68 3.2. نوع تحقیق 68 3.3. جامعه آماری 68 3.4. ابزار جمع آوری اطلاعات. 69 3.5. متغیرهای تحقیق و فرایند کلی تحقیق 72 3.6. شیوه و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها 73 3.7. خلاصه. 75 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 4.1. مقدمه. 78 4.2. اطلاعات عمومی بدست آمده. 78 4.2.1. راهبردهای گروه. 78 4.2.2. ارزش های گروه. 79 4.2.3. تولیدات گروه. 79 4.2.4. فعالیت های پژو هشی گروه. 80 4.2.5. شرکت های زیر مجموعه 81 4.2.6. دست آوردهای گروه.81 4.3. تجزیه و تحلیل داده ها و سنجش متغیّرهای تحقیق 87 4.4. تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه ها. 91 4.5. خلاصه و نتیجه کل فصل 95 فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 5.1. مقدمه. 98 5.2. خلاصه تحقیق. 98 5.3. بحث و نتیجه گیری 100 5.4. پیشنهادها 111 5.4.1. پیشنهادهای عمومی. 111 5.4.2. پیشنهادهای اصلی 111 5.4.3. پیشنهادهایی به محققان آینده. 113 5.5. محدودیت های تحقیق.114 5.6. خلاصه. 114 فصــل اول: کلیـات تحقیـق
- مقدمه
کیفیت محصولات اعم از تولیدی یا خدماتی و فرآیندهای تولید آنها تبدیل به مهمترین مسأله مورد بحث دنیای کسب و کار در اواخر قرن بیستم گردید به نحوی که ایالات متحده و کشورهای اروپایی که خود را بسیار عقب تر از ژاپن به عنوان پیشرو در امر کیفیت و مدیریت آن یافته و احساس خطر جدی کردند به سرعت رو به اجرای اصول مدیریت کیفیت و طراحی مدل هایی فراگیر برای آن آوردند. سازمان بین المللی استاندارد[1] (ISO) که مرکز آن در ژنو است به همین منظور پایه گذاری گردید. این سازمان اولین نسخه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو سری های 9000 خود را در سال 1987 و سری های 14700را در سال 1996 منتشر کرد. سیستم مدیریت کیفیت ایزو که در واقع یک سیستم مستقل فرهنگی بوده و شامل استانداردهای مدیریت کیفیت سری 9000 و مدیریت زیست محیطی سری 14700می باشد به سرعت شروع به گسترش در سراسر جهان کرد بطوریکه به عنوان فراگیرترین استاندارد مدیریت کیفیت در جهان شناخته شد. از آنرو که ایزو 9000 یک قالب مطابقت ایستا است و برای اینکه با محیط جهانی پویای کنونی در صحت بماند بایستی دستخوش بازنگری های دوره ای شود (کلیر چاو، مارک گاه، تان بون[2]؛ 2003؛ 36-953) نسخه های بعدی ایزو 9000 در سالهای 1994، 2000 و جدیدترین آنها در سال 2008 به دنیای کسب و کار معرفی گردید که رفع نواقص نسخه های قبلی و بهبود هرچه بیشتر این استاندارد را مورد توجه قرار داده است. به نظر می رسد نسخه های جدیدتر با رویکرد هرچه نزدیکتر شدن به فلسفه های مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) تنظیم گردیده اند. می توان سه خصوصیت مشترک اصلی بین ایزو 9000 و 14700را مورد بحث داد. نخست، ایزوها