این نرم افزار به سفارش شرکت کشتیرانی جنوب – خط ایران جهت مدیریت امور ترمینال های کانتینری در بنادر جنوبی کشور (بندرخرمشهر – امام خمینی و عسلویه) تهیه گردیده و جهت انجام امور ذیل مورد استفاده قرار می گیرد.
-
- تخلیه و بارگیری کشتی ها ی کانتینری
-
- عملیات نگهداری کانتینرها در ترمینال ها
-
- آمار روزانه ترمینال های کانتینری
-
- عملیات ترخیص کالا و کانتینر توسط صاحبان کالا
مزایای سیستم
-
- بررسی و تغییر در عملیات سنتی و تبدیل آن به عملیات الکترونیکی
-
- حذف عملیات اضافی
-
- مطابقت با نیازهای روز
-
- دستیابی به یک وحدت رویه در زمینه ثبت و نگهداری کالا
-
- جلوگیری از جعل و تقلب احتمالی در عملیات
-
- دریافت گزارشات مفید و سریع مدیریتی از سیستم
-
- در دسترس بودن اطلاعات از هر نقطه از بندر
-
- قابلیت ردگیری کالا توسط صاحبان کالا و شرکتهای کشتیرانی
-
- بی نیازی به فضای زیاد جهت بایگانی اطلاعات به دلیل الکترونیکی بودن سیستم(وبسایت بندر خرمشهر:۱۳۹۳)
۲-۶-فاکتورهای مؤثر بر میزان کانتینرهای خالی یک بندر
از زمان ورود کانتینرها به عرصه ی تجارت جهانی تا به امروز، معضل کانتینرهای خالی همواره وجود داشته است و بنادر مختلف نیز با کمبود یا مازاد آن رو به رو بوده اند. این معضل برای پیشرفته ترین بنادر دنیا نیز وجود دارد اما میزان موفقیت بنادر مختلف در مدیریت آن به دلیل داشتن سیاست ها، تعرفه ها و قوانین و مقررات خاص، متفاوت بوده است.
با وجود این که مقالات خارجی متعددی در زمینه ی کانتینرهای خالی نگارش شده اند، موارد محدودی فاکتورهای مؤثر بر میزان کانتینرهای خالی را بررسی کرده اند. بویله (۲۰۰۶) در مقاله ای با عنوان” لجستیک کانتینرهای خالی:واقعیت ها، مسایل و استراتژی های مدیریتی"عوامل ایجاد کننده ی معضل کانتینرهای خالی را بدین موارد خلاصه کرده است:
عدم تعادل تجارت شرق-غرب و شمال-جنوب مبنای اساسی ایجاد معضل کانتینرهای خالی است اما موارد اضافه تری نیز وجود دارند که به این اتفاق شدت می دهند:عدم تعادل در تعرفه ها و هزینه های مرتبط با جابه جایی کانتینرهای خالی از نواحی دارای مازاد کانتینر خالی به مناطق دارای کمبود؛هزینه های حمل و نقل داخلی؛سود حاشیه ای و فرّار شرکت های اجاره دهنده ی کانتینر؛هزینه ی تولید یا خرید کانتینرهای جدید نسبت به اجاره ی آن؛شرایط انعقاد قراردادهای اجاره؛هزینه ی بازرسی و نگهداری کانتینرهای قدیمی ؛و در آخر هزینه ی دفع و اسقاط آن
سایت خارجی مشاوران کانتینر[۱۹] نیز فاکتورهای مؤثر بر میزان کانتینرهای خالی را بدین صورت معرفی کرده است:
۲-۶-۱- عوامل ریشه ای ایجاد معضل کانتینر خالی عبارتند از:
-
- عدم تعادل در تجارت
-
- عدم تعادل درنرخ کرایه
-
- هزینه پایین تولید کانتینر جدید
-
- سرمایه گذاری سنگین در کانتینرهای جدید
-
- قیمت کانتینر جدید در مقابل حمل و نقل کانتینر
-
- هزینه ی نگهداری بالا در مناطقی که تقاضای کانتینر خالی زیاد است
و در ادامه به توضیحات زیر پرداخته اند:
۲-۶-۱-۱- عدم تعادل در تجارت[۲۰]
عدم توازن تجاری رامی توان به عنوان عامل اصلی از عوامل انباشت کانتینرهای خالی بین وجهی[۲۱] نام برد. براساس اظهارات مدیریت تأمین موسسه ی us-based، در فوریه ی سال ۲۰۰۳ صادرات از آمریکای شمالی به آسیا ۴/۴ % در مقایسه با سال گذشته که ۴/۲ % بوده، افزایش داشته است. در نیوجرسی عدم تعادل نزدیک به نسبت ۲ به۱ برای واردات به صادرات است.
شکل ۲-۲- مقدار واردات و صادرات از ایالات متحده ی آمریکا در سال ۲۰۰۴(منبع:سایت مشاوران کانتینر)
شکل ۲-۳-عدم توازن تجارت کانتینری، ۲۰۰۴-۲۰۰۰(منبع:سایت مشاوران کانتینر)
با توجه به اینکه رشد واردات به آمریکا سریع تر از صادرات از آن است، به نظر می رسد مشکل کاهش عدم تعادل کانتینر خالی در تجارت در حال بدتر شدن است. بنابراین عدم تعادل تجاری به عنوان علت اصلی این مشکل به قوت خود باقی می ماند که باید با آن برخورد کرد و برای رفع کردن آن اقدام گردد.
شکل۲-۴- جریان کانتینر بر حسب میلیون تی ای یو در سال ۲۰۱۲(drewry,2012)
۲-۶-۱-۲- عدم تعادل در نرخ کرایه
علاوه بر عدم توازن تجاری، عدم تعادل نرخ کرایه نیز، در مشکل تجمیع کانتینرهای خالی دخیل است. زمانی که نرخ کرایه حمل در جهت اوج و در سطح بالایی قرار دارد، در جهت مخالف آن نرخ بطور قابل ملاحظه ای پایین خواهد بود. به عنوان مثال در تجارت اطلس پیما، متوسط نرخ کرایه از سواحل غربی به سواحل شرقی ایالات متحده در سه ماه ی اول سال ۲۰۰۳ افزایش ۳درصدی در مقایسه با سه ماه ی قبل خود داشته است و یا ۷درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است. در تجارت اطلس پیمایEastbound، متوسط نرخ سه ماه ی اول سال ۲۰۰۳، یک درصد در مقایسه با دوره قبل کاهش داشته است.
نرخ های نامتعادل و نیاز به بازگشت کانتینر خالی به آسیا، به ویژه چین، مشکل را پررنگ تر می سازد. به عنوان مثال نرخ کرایه westboundدر اقیانوس آرام از تمام بنادر شمال غربی اقیانوس آرام، برای الوار خیلی کم است(بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار). نرخ حمل از ونکوور (به عنوان دروازه ای بزرگ برای صادرات الوار) به شانگ های و هنگ کنک خیلی کم است، که این بخاطر تقاضای زیاد تجهیزات خالی در این بنادر توسط حمل کنندگان است. عدم تعدل نرخ کرایه حمل همراه با عدم تعادل تجارت پویایی حمل و نقل کانتینری اقیانوسی را پیچیده کرده است در نتیجه مشکل حمل و نقل کانتینر خالی مشکلی پیچیده می باشد.
۲-۶-۱-۳- قیمت کانتینر جدید در مقابل هزینه حرکت خالی: