برگزاری نمایشگاه ها، سمینارها و همایسش های تخصصی مختلف در سطح استانی، ملی و بین المللی در مناطق و قطب های گردشگری استان گیلان
۲۸ تا ۳۰
سوالات مربوط به توسعه گردشگری
افزایش تعداد گردشگر به استان گیلان
افزایش درآمد از صنعت گردشگری در مقایسه با سال گذشته
بهبود موقعیت رقابتی استان گیلان درخصوص جذب گردشگر به استان
پیش از اطمینان نهایی به ابزارهای اندازه گیری و بکارگیری آنها در مرحله اصلی جمع آوری داده ها، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق فنون تاکتیکی و علمی، اطمینان لازم را نسبت به روا بودن بکارگیری ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند. در واقع روایی و پایایی ویژگی هایی هستند که هر ابزار سنجش از جمله پرسشامه و نیز مصاحبه باید دارا باشد.
۳-۸) روایی[۱۹] و پایایی[۲۰] ابزار اندازه گیری
۳-۸-۱)روایی ابزار اندازه گیری
مفهوم روایی به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد ویژگی مورد نظر محقق را می سنجد. یعنی هنگامی که به امید مطالعه یک مفهوم، مجموعه ای از پرسش ها (یا یک ابزار اندازه گیری دیگر) را مطرح کنیم، چگونه می توانیم اطمینان یابیم که واقعا به اندازه گیری همان مفهوم مورد نظر پرداخته ایم یا چیز دیگری را سنجیده ایم. باید توجه داشت که بدون آگاهی از روایی ابزار اندازه گیری، نمی توان به دقت و درستی داده های حاصل از آن، اطمینان یافت (سکاران، ۱۳۸۸).
به منظور سنجش روایی پرسشنامه، از روش روایی محتوا به طریق دلفی استفاده شده است. برای این منظور در ابتدا به منظور بررسی میزان نقش و تاثیر آمیخته بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان، پرسشنامه ای با بهره گیری از پرسشنامه استاندارد (امین بیدختی و همکارا، ۱۳۸۹) تدوین شده و سپس در اختیار استاد راهنما و تنی چند از اساتید گردشگری قرار گرفت. از آنجا که پرسشنامه مذکور استاندارد می باشد و در پژوهش های پیشین مورد استفاده واقع شده است، لذا بنا به نظر استاد راهنما و سایر اساتید، روایی پرسشنامه مورد تاییر قرار گرفت.
۳-۸-۲) پایایی ابزار اندازه گیری
اعتبار یا اعتماد پذیری ابزار، میزان پایایی و سازگاری آن را در اندازه گیری یک مفهوم نشان می دهد. مفهوم اعتبار با این امر سرو کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان، تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. معمولا دامنه ضریب اعتبار از صفر (۰= عدم ارتباط) تا یک (+۱= ارتباط کامل) می باشد. روش های مختلفی برای اندازه گیری ضریب اعتبار ابزار اندازه گیری به کار برده می شود از آن جمله می توان به اجرای دوبار (روش بازآزمایی) ، روش موازی (همتا) ، روش تصنیف (دو نیمه کردن)، روش کودریچاردسون و ضریب آلفای کرونباخ اشاره کرد (سکاران، ۱۳۸۸).
در پژوهش حاضر به منظور تعیین پایایی پرسشنامه با تاکید بر همسانی درونی سوالات از طریق ضریب آلفای کرونباخ عمل شده که با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS برای مجموعه سوالات مربوط به هر متغیر اقدام گردید. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های زیر مجموعه سوال ها و واریانس کل را محاسبه کرد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۸).
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه به تعداد ۳۰ نفر از افراد جامعه آماری داده شده است و ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه گردید:
= (n/n-1) ? (۱- ∑sj2/s2)
که در آن:
n= تعداد سوالات پرسشنامه
sj2= واریانس سوال
s2= واریانس کل تست می باشد.
به منظور محاسبه پایایی پرسشنامه ها،قبل از توزیع نهایی آن ۳۰ عدد از پرسشنامه ها بین تنی چند از مدیران و معاونین سازمان جهانگردی و میراث فرهنگی و اساتید محترم رشته مدیریت جهانگردی، توزیع گردید که در نهایت به کمک نرم افزار SPSS مقدار آلفای کرونباخ برای کل متغیرهای مستقل (آمیخته بازاریابی) مقدار «۷/۸۵» و برای متغیر توسعه گردشگری مقدار «۴/۸۳»، محاسبه گردید. بنابراین می توان گفت که پرسشنامه ی فوق از اعتبار کافی برخوردار می باشند. بدین معنی که پاسخ های داده شده ناشی از شانس و تصادف نبوده بلکه به خاطر اثر متغیری می باشد که مورد آزمون قرار گرفته است. پایایی پرسش های مطرح شده برای اندازه گیری هر متغیر با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ در جدول شماره ی ۳-۳ نشان داده شده است:
جدول ۳-۲) جدول درصدآلفای کرونباخ
متغیر
درصد آلفا
آمیخته بازاریابی
۷/۸۵
توسعه صنعت گردشگری
۴/۸۳
۳-۹) روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
در پژوهش حاضر به دو روش توصیفی[۲۱] و استنباطی[۲۲] به تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده پرداخته شده است. در سطح توصیفی با بهره گرفتن از مشخصه های آماری نظیر فراوانی[۲۳]، میانگین[۲۴]، انحراف استاندارد[۲۵] و ضریب تغییرات[۲۶] به تحلیل و توصیف ویژگی های جامعه پرداخته ایم. در سطح استنباطی هم به منظور آزمون فرضیه ها برای بررسی نقش آمیخته بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان، از مدل یابی معادلات ساختاری[۲۷] و روش مربعات جزیی[۲۸] (PLS)، جهت آزمون فرضیات و برازندگی مدل استفاده شده است. PLS، نگرشی مبتنی بر واریانس است که در مقایسه با تکنیک های مشابه معادلات ساختاری مانند لیزرل و آموس، نیاز به شروط کمتری دارد. به عنوان مثال، مدل یابی مسیر PLS برای کاربردهای واقعی مناسب تر است، به ویژه هنگامی که مدل ها پیچیده تر هستند و یا توزیع داده ها غیر نرمال می باشد، استفاده از این نگرش مناسب تر خواهد بود. البته مزیت اصلی مدل یابی PLS نسبت به لیزرل در این است که به تعداد کمتری از نمونه نیاز دارد. PLS همچنین همزمان دو مدل را بررسی می نماید، مدل بیرونی (مدل اندازه گیری) که ارتباط متغیرهای آشکار با متغیرهای پنهان را بررسی می کند و مدل درونی (مدل ساختاری) که ارتباط متغیرهای پنهان با متغیرهای پنهان دیگر را اندازه گیری می کند (Wen Wu, 2010). مدل کلی شامل هر بخش مدل اندازه گیری و ساختاری می شود و با تائید برازش آن، بررسی برازش کلی مدل کامل می شود. معیار کلی که در روش pls برای بررسی برازش کلی مدل ارائه می گردد توسط تننهاوس[۲۹] و همکاران (۲۰۰۵) ارائه شده است و تنها معیار موجود در حال حاضر می باشد، به صورت زیر محاسبه می گردد:
که در آن منظور از عبارت است از میانگین مقادیر اشتراکی[۳۰] متغیرهای مکنون مدل وهمچنین نیز عبارت از میانگین ضرایب تعیین متغیرهای مکنون تحقیق است.