… جزء سوم مدل کسب و کار گزاره ارزش است که سازمان به مشتریان خود می دهد که این ارزش به شکل محصولات و خدمات می باشد [۵].
قیمت مناسب، کیفیت و در دسترس بودن محصول یا خدمت از شرکت های قابل اطمینان، شفاف و مسئول نسبت به مسائل جامعه [۱۰۶].
سامسونگ از انواعی از تلفن های خود پرده برداری کرد ه است که با انرژی خورشیدی کار کرده و بخش های عمده ای از آنها از مواد بازیافتی ساخته شده اند.
مزیت رقابتی
محققان ادعا می کنند که مدل کسب و کار می تواند منبع مزیت رقابتی باشد و این چیزی به جز موقعیت بازار محصول شرکت است [۱۱,۱۰۷]
برای برخی از انواع خاص شرکت ها مسئولیت اجتماعی و محیط زیستی می تواند به منبع یا قابلیتی تبدیل شود که شرکت را به یک مزیت رقابتی پایدار هدایت می کند [۱۸] .
با تولید اتومبیل هایی که سبز تر، امن تر و هوشمندانه تر هستند، ما مزیت رقابتی خود را ترقی داده و ارتباط قوی تری با مشتریان مان برقرار کرده ایم. (Alan Mulally, Ford President and Chief Executive Officer)
قابلیت ها و منابع
رهبر
رهبران موثر می توانند تصاویری احساسی و رویایی بسازند که به منبع مشارکت در امور مبدل شده و به پنداشت ها از اصول مشابه اجازه دهند تا در مدل های کسب و کار جدید نسبت به مدل های قدیمی برقرار مانند [۱۰۱].
دستور العمل CSR به طور واضح به تصمیمات استراتژیک مربوط شده و رهبران کسب و کار لازم است به این موضوع توجه نمایند که در کدام بخش های CSR سرمایه گذاری نمایند تا گروه های مختلف ذینفعان را راضی نمایند [۶۵,۱۰۸] .
ما اهداف بلندی در حوزه تغییرات مربوط به نیروی کار، اجتماع و محیط زیست داریم اما می دانیم که نمی توانیم هر کاری انجام دهیم و نمی توانیم به تنهایی کاری کنیم. بنابراین تصمیم گرفتیم بر روی برخی از مناطق کلیدی که می توانیم با کارکنان، مشتریان، سیاست گذاران، جامعه مدنی و بین اعضای داخل و خارج از صنعت مشارکت نماییم تمرکز کنیم و همین باعث تمایز خواهد شد. (Mark Parker, President and CEO, NIKE, Inc)
مدیران
مدیران باید مدل های کسب و کار فعلی را با یک تفکر کل نگر و سیستمی تحلیل نموده و ترقی بخشند تا شرکت آنها برای آینده مهیا شود.[۸]
… با توجه خاص به CSR، مدیران قادر خواهند بود تا یک سازمان منسجم و هماهنگ ساخته و در نتیجه ارتباطات برجسته تر و طولانی تری با ذینفعان خود برقرار نمایند [۱۰۹] .
ما به مدیرانی با مهارت های رهبری قدرتمند نیاز داریم که بتوانند شرایط را درک نموده و تهدیدات را به فرصت تبدیل نمایند. (Siemens: Peter Loscher, President and Chief Executive Officer, November 2007).
کارکنان
هر کسی در سازمان در صفحه مشابه ای قرار دارد و هیچ کس منابع موفقیت را فراموش نمی کند [۱۱۰].
تاثیرات مثبت CSR روی انگیزه، حفظ و استخدام کارکنان می تواند در نتیجه اعتبار سازمان، کار کردن در یک محیط کاری بهتر و همچنین مشارکت در CSR مانند برنامه های داوطلبانه باشد [۶۶].
ما برنامه ی سبز ۲۰۱۸ خود را به عنوان یک برنامه کاربردی برای همه کارکنان خود طراحی نموده ایم تا به موضوعات مربوط به محیط زیست جهانی کمک نموده و در پی حل آنها باشیم. (Takumi Kajisha, Managing Executive Officer, Corporate Citizenship and CSR: Panasonic)
منابع و فرایند ها
سازمان ها همیشه نیازمند یکپارچه سازی منابع و فرایند های کلیدی خود به شکل منحصر به فرد می باشند تا به خلق و انتقال ارزش برای مشتریان و کسب و کار خود دست یابند [۱۷].
هرچه مسائل اجتماعی به کسب و کار یک سازمان نزدیک تر شود، فرصت بیشتری برای بکار بردن صحیح منابع و قابلیت ها داشته و همچنین فواید آن برای جامعه مهیا خواهد شد [۲].
استونی فیلد (Stonyfield) کسب و کار خود را با بکار بردن خطوط راه آهن به جای حمل و نقل با ماشین های سنگین و همچنین تغییر رژیم غذایی دام ها از غلات به علف که باعث کاهش تولید گاز متان می شود بهبود بخشیده است.
فرمول سود
ساختار هزینه
طراحی یک مدل کسب و کار خوب هنری است که شامل اعتماد عمیق به خواست های مشتریان، درک آینده محتمل از هزینه ها و قابلیت های رقبا و خط سیر سازمانی و تکنولوژیکی می باشد [۱۱۱].
CSR می تواند باعث پیشرفت و بهبود ارزش های مالی سازمانی شود از طریق: کاهش هزینه های لحظه ای، ترقی در اعتبار سازمان، و کاهش اعمال تنظیمی که منجر به ایجاد هزینه برای سازمان می شود [۱۱۲,۱۱۳].
دوپونت (DuPont) از سال ۱۹۹۹ تا کنون با کاهش مصرف انرژی ۲میلیارد دلار از هزینه های خود کاسته است.
مدل درآمد
برای بالا ماندن درآمد، شرکت باید پیشنهاداتی برای مشتریان داشته باشد که برای آنها ارزشمند بوده و رقبا نتوانند آنها را به شکل متمایز و یا با قیمت کمتر ارائه نمایند [۳].
CSR می تواند به شکل غیر مستقیم و از طریق بهبود تصویر برند و یا مستقیم بوسیله محصولات همساز با CSR یا توسعه بازار و افزایش بهره وری کارکنان درآمد شرکت را افزایش دهد [۱۰۶].
ساس (SAS) 2.43 میلیارد دلار از طریق کارایی الکتریکی در سال ۲۰۱۰ درآمد کسب نموده است.
ارزش
ارزش مشتری
مشتریان نقش اساسی در مدل های کسب و کار دارند و سه امکان عمومی برای ارائه ارزش به مشتریان وجود دارد: اول، ارائه ارزش با پیشنهاد محصولات برجسته (محصولات یا برندهای نوآورانه و انحصاری)، دوم، ارائه ارزش با پیشنهاد محصولات در یک قیمت پایین رقابتی و سوم، ارائه ارزش با پیشنهاد خدمات ویژه [۱۱۴,۱۱۵].
رجحان های مصرف کنندگان به سمت محصولات و خدمات سازمان های با مسئولیت اجتماعی، شفاف و قابل اعتماد افزایش خواهد یافت [۱۰۶].