نرمال است
نرمال است
نرمال است
نرمال است
منبع: داده های پژوهش
تحلیل جدول (۴-۶):
- متغیر شاخص ریسک پذیری با توجه به نتیجه آزمون کلموگروف- اسمیرنف دارای توزیع نرمال نمی باشد چون سطح معنیداری به دست آمده از این آزمون برابر ۰۴۲/۰ بوده و این مقدار کوچکتر از ۰۵/۰ میباشد. ولی چون حجم نمونه برابر ۱۹۰ بوده و بیشتر از ۳۰ میباشد؛ طبق قضیه حد مرکزی نیز توزیع این متغیر نرمال است.
- متغیر گرایش به نوآوری با توجه به نتیجه آزمون کلموگروف- اسمیرنف دارای توزیع نرمال نمی باشد چون سطح معنیداری به دست آمده از این آزمون برابر ۰۰۰/۰ بوده و این مقدار کمتر از ۰۵/۰ میباشد. ولی چون حجم نمونه برابر ۱۹۰ بوده و بیشتر از ۳۰ میباشد؛ طبق قضیه حد مرکزی توزیع این متغیر نرمال است.
- متغیر گرایش فعالانه با توجه به نتیجه آزمون کلموگروف- اسمیرنف دارای توزیع نرمال نمی باشد چون سطح معنیداری به دست آمده از این آزمون برابر ۰۰۹/۰ بوده و این مقدار کمتر از ۰۵/۰ میباشد. ولی چون حجم نمونه برابر ۱۹۰ بوده و بیشتر از ۳۰ میباشد؛ طبق قضیه حد مرکزی نیز، توزیع این متغیر نرمال است.
- متغیر سرمایه اجتماعی با توجه به نتیجه آزمون کلموگروف- اسمیرنف دارای توزیع نرمال میباشد چون سطح معنیداری به دست آمده از این آزمون برابر ۱۳۵/۰ بوده و این مقدار بزرگتر از ۰۵/۰ میباشد. از طرفی چون حجم نمونه برابر ۱۹۰ بوده و بیشتر از ۳۰ میباشد؛ طبق قضیه حد مرکزی نیز، توزیع این متغیر نرمال است.
- متغیر قابلیت هماهنگی با توجه به نتیجه آزمون کلموگروف- اسمیرنف دارای توزیع نرمال میباشد چون سطح معنیداری به دست آمده از این آزمون برابر ۱۷۱/۰ بوده و این مقدار بزرگتر از ۰۵/۰ میباشد. از طرفی چون حجم نمونه برابر ۱۹۰ بوده و بیشتر از ۳۰ میباشد؛ طبق قضیه حد مرکزی نیز، توزیع این متغیر نرمال است.
- متغیر استراتژی بازاریابی با توجه به نتیجه آزمون کلموگروف- اسمیرنف دارای توزیع نرمال میباشد چون سطح معنیداری به دست آمده از این آزمون برابر ۱۶۱/۰ بوده و این مقدار بزرگتر از ۰۵/۰ میباشد. از طرفی چون حجم نمونه برابر ۱۹۰ بوده و بیشتر از ۳۰ میباشد؛ طبق قضیه حد مرکزی نیز، توزیع این متغیر نرمال است.
- متغیر هویت برند با توجه به نتیجه آزمون کلموگروف- اسمیرنف دارای توزیع نرمال میباشد چون سطح معنیداری به دست آمده از این آزمون برابر ۰۵۶/۰ بوده و این مقدار بزرگتر از ۰۵/۰ میباشد. از طرفی چون حجم نمونه برابر ۱۹۰ بوده و بیشتر از ۳۰ میباشد؛ طبق قضیه حد مرکزی نیز، توزیع این متغیر نرمال است.
۴-۳-۲ محاسبه همبستگی بین متغیرهای تحقیق
برای محاسبه همبستگی بین کلیه متغیرهای تحقیق به دلیل نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان میدهد. این ضریب بین ۱ تا ۱- میباشد و درصورت عدم وجود رابطه بین دو متغیر برابر صفر میباشد. این آزمون با توجه به فرضیات زیر به بررسی ارتباط بین دو متغیر می پردازد.
فرض (H0): همبستگی معنیدار بین دو متغیر وجود ندارد.
فرض (H1): همبستگی معنیدار بین دو متغیر وجود دارد.
نحوه داوری در مورد وجود یا عدم وجود ارتباط براساس سطح معنیداری بهدست آمده صورت میپذیرد. بدین ترتیب که اگر sig آزمون کوچکتراز ۰۵/۰ باشد فرض H0رد شده و بین دو متغیر ارتباط معنیداری وجود دارد.
جدول (۴-۷). نحوه داوری میزان عددی ضریب همبستگی
مقدار
نحوه داوری
۲۵/۰- ۰
همبستگی مستقیم- ضعیف
۵/۰- ۲۵/۰
همبستگی مستقیم – نسبتا قوی
۷۵/۰- ۵/۰
همبستگی مستقیم- شدید
۱- ۷۵/۰
همبستگی مستقیم- بسیار شدید
۰