روش آماری مورد استفاده برای آزمون فرضیه مطروحه با استناد به حضور واسطه ای متغیر شایستگی اجتماعی در روابط بین مدیریت ارتباط با مشتری و مزیت رقابتی، آزمون همبستگی تفکیکی[۶۱] میباشد که طبق این آزمون نقش کنترلی شایستگی اجتماعی در روابط بین متغیرها خنثی می شود تا حضور و عدم حضور آن و تاثیرات آن مورد تفکیک قرار داده شود که، نتیجه به دست آمده سطح معناداری به دست آمده(۰۰۰/۰Sig =) کمتر از آلفای تحقیق ( ) برآورد شده است به این مفهوم که، در پژوهش حاضر رابطه بین مدیریت ارتباط با مشتری و مزیت رقابتی بدون اثرات شایستگی اجتماعی مورد قبول واقع شده، لذا مدارک کافی برای تأیید فرضیه اصلی در این تحقیق وجود دارد. مطابق با نتایج به دست آمده میتوان چنین عنوان کرد که به هر میزانی که سطح مدیریت ارتباط با مشتری در سطح بالایی ظاهر شود به همان اندازه، سطح مزیت رقابتی نیز تقویت خواهد شد و بالعکس. نوع همبستگی در بین دو متغیر مذکور، از نوع همبستگی مستقیم (مثبت) بوده و شدت رابطه این همبستگی در سطح متوسطی (۴۷/۰) ظاهر شدهاست.
جدول ۴-۱۵ : آزمون همبستگی تفکیکی روابط بین مدیریت ارتباط با مشتری و مزیت رقابتی با کنترل نقش شایستگی اجتماعی
مدیریت ارتباط با مشتری | متغیر مستقل متغیر وابسته |
|
۴۷/۰** | شدت | مزیت رقابتی |
۰۰۰/۰ | معنی داری | |
۹۱ | تعداد مشاهدات |
۴-۲-۲-۲ - آزمون فرضیات فرعی تحقیق برای کارکنان
۴-۲-۲-۲-۱ فرضیه فرعی اول: مدیریت ارتباط با مشتری بر شایستگی اجتماعی رابطه معناداری دارد.
برای آزمون رابطه بین مدیریت ارتباط با مشتری و شایستگی اجتماعی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است، چراکه هر دو متغیر در سطح سنجش فاصلهای اندازهگیری شدهاند. با توجه به سطح معناداری به دست آمده که برابر ۰۰۰/۰Sig = میباشد، مدرک کافی برای تائید فرضیه فرعی در تحقیق حاضر وجود دارد. مطابق با نتایج به دست آمده میتوان چنین عنوان کرد که به هر میزانی که سطح مدیریت ارتباط با مشتری در سطح بالایی ظاهر شود به همان اندازه، سطح شایستگی اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت و بالعکس. نوع همبستگی در بین دو متغیر مذکور، از نوع همبستگی مستقیم (مثبت) بوده و شدت رابطه این همبستگی در سطح پایینی (۲۵/۰) ظاهر شدهاست.
جدول ۴-۱۶: آزمون همبستگی بین مدیریت ارتباط با مشتری و شایستگی اجتماعی
مدیریت ارتباط با مشتری | متغیر مستقل متغیر وابسته |
|
۲۵/۰** | شدت | شایستگی اجتماعی |
۰۰۰/۰ | معنی داری | |
۹۱ | تعداد مشاهدات |