۳۷/۱ ± ۳۲/۲
۰۱۴/۰ z=
۹۸۹/۰p=
کنترل
۵۰
۳۳/۱ ± ۳۲/۲
تحصیلات پدر: در اکثر موارد سطح تحصیلات پدران دیپلم بوده است (۴۰%). با بهره گرفتن از آزمون آماری منویتنی مشخص شد تفاوت معنیداری از نظر سطح تحصیلات پدر بین دو گروه مورد مطالعه وجود ندارد (۷۸۵/۰ p=) و هر دو گروه از نظر متغیر مورد بررسی همگن میباشند ( نمودار۲-۴).
نتیجه آزمون آماری: ۷۸۵/۰p= 273/0-z=
تعداد
نمودار ۲-۴: توزیع فراوانی سطح تحصیلات پدران در دو گروه آزمون و کنترل
شغل پدر: بیشتر پدران دانشآموزان، شغل آزاد داشتهاند (۶۲%) و با بهره گرفتن از آزمون آماری مجذور کای مشخص گردید بین دو گروه از لحاظ متغیر مورد بررسی تفاوت آماری معنیداری وجود ندارد و دو گروه از این نظر همگن میباشند (نمودار۳-۴).
نتیجه آزمون مجذور کای: ۱۵۴/۰p= 4df=
نمودار۳-۴: درصد نوع اشتغال پدران در دو گروه آزمون و کنترل
تحصیلات مادر: اکثریت مادران دانشآموزان دارای سطح سواد دیپلم (۴۵%p=) بودند که با بهره گرفتن از آزمون آماری منویتنی مشخص شد دوگروه از نظر این متغیر، تفاوت آماری معنیداری ندارند و هر دوگروه همگن میباشند( نمودار۴-۴).
نتیجه آزمون منویتنی: ۴۲۳ /۰p= 801/0z=
تعداد
نمودار۴-۴: توزیع فراوانی سطح تحصیلات مادران در دو گروه آزمون و کنترل
شغل مادر: بیشتر مادران دانشآموزان در گروههای مورد مطالعه، خانهدار بودند (۸۴%). با بهره گرفتن از آزمون آماری مجذورکای مشخص گردید که تفاوت آماری معنیداری بین دوگروه از لحاظ متغیر مورد بررسی وجود ندارد و اعضای مورد مطالعه در دوگروه از این نظر همگن هستند ( نمودار ۵-۴).
نتیجه آزمون آماری: ۲۱۳ /۰p= 2df=
درصد
نمودار ۵-۴: درصد نوع اشتغال مادران در دو گروه آزمون و کنترل
کیفیت ارتباط با والدین: ۴۶% از دانشآموزان اظهار داشتند که از نحوه ارتباط خود با والدین رضایت دارد و طبق آزمون آماری منویتنی دو گروه از لحاظ این متغیر مورد بررسی، دو گروه تفاوت آماری معنیداری نداشتند (نمودار ۶-۴).
نتیجه آزمون: ۴۸۶/۰p= 695/0z=
تعداد
نمودار۶-۴: توزیع فراوانی کیفیت ارتباط با والدین در دو گروه آزمون و کنترل
رضایت از رشته تحصیلی: بیشتر دانشآموزان اعلام داشتند که در رابطه با رضایت از رشته تحصیلی خود نظری ندارند (۴۴%) که با بهره گرفتن از آزمون آماری منویتنی مشخص شد که اعضای دو گروه از نظر این متغیر تفاوت آماری معنیداری ندارند.
نتیجه آزمون: ۷۷۲/۰ p= 289/0z=
انتخاب رشته: در بیشتر موارد (۷۲% ) شخصی غیر از خود دانشآموز برای وی انتخاب رشته نموده است که با بهره گرفتن از آزمون آماری مجذورکای مشخص شد که تفاوت آماری معنیداری بین دو گروه از این نظر وجود ندارد و همگنی بین گروه ها وجود دارد.
نتیجه آزمون: ۱۸۱/۰p= 1df=
نوع زندگی: ۹۱% از دانشآموزان در کنار هر دو والد و با اعضای اصلی خانواده خود زندگی میکنند. با بهره گرفتن از آزمون آماری منویتنی مشخص گردید بین دو گروه از این نظر تفاوت آماری معنیداری وجود ندارد و گروه ها همگن هستند.
نتیجه آزمون من ویتنی: ۷۱۳/۰p= 368/0z=
آخرین معدل تحصیلی: میانگین آخرین معدل تحصیلی دانشآموزان در گروههای مورد مطالعه ۸۹۵/۱ ± ۳۹/۱۵ بود. با بهره گرفتن از آزمون آماری تیمستقل مشخص شد که بین گروه های مورد مطالعه از نظر این متغیر تفاوت آماری معنیداری وجود ندارد و گروه ها همگن بودهاند ( جدول ۶-۴).
جدول۶-۴: مقایسه میانگین آخرین معدل تحصیلی در دو گروه آزمون و کنترل
آخرین معدل تحصیلی
گروه ها
تعداد
انحراف معیار ± میانگین
نتیجه آزمون آماری