در این پژوهش استخراج عوامل فرهنگی با بهره گرفتن از مبانی نظری و از مقالات مختلف صورت گرفته، درحالیکه میتوان از روش های جامعتری همچون فندلفی برای استخراج عوامل دقیقتر و بررسی آنها استفاده کرد.
۵-۸ پیشنهاد برای تحقیقات آتی
تحقیقات آتی باید بررسی کنند که چگونه تاثیرات فناوریهای مختلف (مانند: همزمان در مقابل غیر همزمان) در درک افراد از اثر فناوری بر عملکرد شغلی متفاوت خواهند بود.
ارتباط تلفنی مهم است و تحقیقات آتی باید آن را مورد بررسی قرار دهند. یک رویکرد برای توجه به این محدودیت، استفاده از چارچوبهای مرتبط با رسانههای ارتباطی ( مانند:Dennis et.al, 2008; Maruping & Agarwal, 2004 )، برای بررسی تاثیرات انواع شبکهها براساس رسانههای مختلف است.
ندانستن مهارتهای دیگران ممکن است به اطلاعاتی منجر شود که مفید نیستند. بنابراین، تحقیقات آتی باید رویکرد دیگری را علاوه بر تکرار ارتباطات میان افراد برای دادههای شبکه بهکار برد. به عنوان مثال، میتوانند به بررسی انواع مختلف ارتباطات مانند، مشورتهای شغلی و حمایت اجتماعی بپردازند.
تحقیقات آتی باید درمورد چگونگی نفوذ کارکنان در شبکههای اجتماعی، مخصوصا افرادی که در مرکز شبکههای آنلاین و آفلاین هستند، دادههایی را جمع آوری کرده و بررسی کنند که آیا آنها از هر دو شبکه به صورت مکمل استفاده میکنند یا شبکهها را به عنوان جایگزین یکدیگر به کار میبرند. این کار به درک بهتر نقش مکمل یا جانشینی هر دو شبکه کمک میکند.
تحقیقات آتی باید عملکرد شغلی را از نظر تغییر سازمانی که در نتیجه پیادهسازی فناوری مانند پیادهسازی سیستم مدیریت دانش، حاصل میشود، مورد مطالعه قرار دهند. به عنوان مثال میتوان از پارادایم شبکه (Borgattie and Foster, 2003 ; Lin, 2001)، به منظور درک چگونگی تاثیر شبکه اجتماعی بر کاربرد سیستم مدیریت دانش و نتایج شغلی حاصل از آن مانند، عملکرد شغلی و رضایت شغلی استفاده کرد. چنین درکی که با بهره گرفتن از شبکه اجتماعی حاصل میشود، همکاری مهمی در ادبیات سیستمهای اطلاعاتی، تغییرات سازمانی و ادبیات شبکه اجتماعی میکند.
از آنجایی که این پژوهش در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است و کلیه کارکنان آن با مفاهیم فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی آشنایی کامل داشتند، پژوهشهای آتی باید این پژوهش را در سازمانهایی که آشنایی کمتری با این فناوری دارند، انجام دهند.
تمایز میان انواع مختلف شبکههای ارتباطی فرصتی را برای تحقیقات آتی فراهم میکند تا درک بهتری از پدیدههای مختلف بدست آورده و علاوه بر کشف نقش وابستگی متقابل چهار نوع ارتباط شبکهای با بررسی سه یا حتی چهار روش تعاملی به درک بهتری از ساختار شبکه دست یابند.
وجدانکاری علاوه بر تأثیر بر عملکرد شغلی افراد بر دیگر ابعاد زندگی افراد نیز موثر است از اینرو تحقیقات آتی باید به بررسی ارتباط میان وجدان و روابط سازمانی بپردازند.
از آنجایی که هوشهیجانی بر تعاملات افراد موثر است پیشنهاد میشود که تاثیر هوش هیجانی بر روابط سازمانی مورد برسی قرار گیرد.
سرمایه اجتماعی سازمانی از روابط اجتماعی درونسازمان ناشی میشود و حاصل جهتگیری اهداف جمعی و اعتماد مشترک بین اعضا است، تحقیقات آتی باید رابطه سرمایه اجتماعی سازمان و ارتباطات را مورد بررسی قرار دهند.
کیفیت زندگیکاری علاوه بر تامین منابع کارکنان، سازمان و جامعه، شامل نتایج متعددی در سه زمینه فردی، سازمانی و اجتماعی میباشد، از اینرو تحقیقات آتی باید به بررسی رابطه کیفیت زندگیکاری و روابط کارکنان بپردازند.
۵-۹ محدودیتها و مشکلات پژوهشگر
در طول اجرای این پژوهش همانند سایر پژوهشها محدودیتها و مشکلاتی وجود داشت که عمدهترین آنها، مشکل مربوط به گردآوری دادهها بود. از آنجایی که کارکنان در فرمهای ارتباطات خود با همکاران، میبایست اسامی همکاران خود را مینوشتند و سازمانها معمولا حاضر به خارج نمودن اسامی و اطلاعات مربوط به افراد به خارج از سازمان نیستند. مشکل دیگر جلب همکاری مدیران به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد عملکرد کارکنان آنها بود. مدیران نیز میبایست نام کارکنان خود را به منظور ارزیابی عملکرد آنها وارد میکردند که مشکلاتی نیز در این مسیر ایجاد شد. بنابراین، نیاز به کدگذاری اسامی بود. همچنین نیاز بود که افراد کاملا توجیه شود که اسامی آنها به هیچعنوان از سازمان خارج نخواهد شد که نیازمند صرف زمان و هماهنگی بسیاری بود.
فهرست منابع فارسی
اژهای جواد، خداپناهی محمدکریم، فتحی آشتیانی علی، ثابتی آزاد، قنبری سعید، سیدموسوی پریسا سادات (۱۳۸۸)، “تعامل بین شخصیت و سبک های فرا انگیزشی در عملکرد شغلی"، مجله علوم رفتاری، دوره ۳، شماره ۴، صص. ۳۰۱-۳۱۰٫
ایران نژاد پاریزی، مهدی (۱۳۷۸)، “روش های تحقیق در علوم اجتماعی"، چاپ پنجم، تهران، نشر مدیران
افجه سیدعلیاکبر، محمدزاده سیدمجتبی (۱۳۹۰)، “الگوی اثرگذاری سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمان: شرکت های تابع گروه صنعتی ایران خودرو"، مجله پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره۱، شماره۲٫
الوانی مهدی (۱۳۸۴)،” مدیریت عمومی"، نشر نی، تهران.
امیرخانی امیرحسین (۱۳۸۵)،” توانمندسازی، روانشناختی منابع انسانی، دیدگاه ها و ابعاد"، مجموعه مقالات سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی، انتشارات آهار و مؤسسه آموزش عالی پژوهشی تأمین اجتماعی، تهران.
امیری مجید، تاج آبادی رضا و رحیمی محمد (۱۳۹۰)،” نقش شبکههای اجتماعی اینترنتی در جنگ نرم سایبری"، مجموعه مقالات همایش شبکههای اجتماعی مجازی و فضای سایبر، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، تهران.
بازرگان، عباس، سرمد، زهره، حجازی، الهه (۱۳۸۴)، “روش های تحقق در علوم رفتاری"، تهران: انتشارات آگاه.
باستانی ، قادر (۱۳۸۶)، اصول و تکنیکهای برقراری ارتباط موثربا دیگران ، چاپ دوم ، تهران، انتشارات ققنوس.
بشیر حسن (۱۳۸۷)، “معناشناسی جدید ارتباطات: زمینهسازی برای شناخت عمیق تر رابطه فرهنگ و رسانه"، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره ۳، صص. ۷۳-۱۱۵٫
جعفری قوشچی (۱۳۸۵)، “راه های افزایش کارایی"، رایج در سایت:
http://www.karafariny.com.
جوادی نیا سیدعلیرضا، عرفانیان مرتضی، عابدینی محمدرضا، بیجاری بیتا (۱۳۹۱)، “تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند"، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره ۱۲، ص ۵۹۸-۶۰۶٫
حسن پور اکبر، عباسی طیبه، نوروزی مجتبی (۱۳۹۰)،” بررسی نقش رهبری تحولآفرین در توانمندسازی کارکنان"، مجله پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره ۱۵، شماره ۱٫
حقیقی، محمدعلی و رعنایی، حبیب الله (۱۳۷۶)، “بهرهوری نیروی انسانی، ارزشیابی عملکرد کارکنان"، تهران، انتشارات ترمه.
حمیدی محسن، سرتیپی یاراحمدی رزیتا (۱۳۸۸)، “کاربرد فنآوری اطلاعات در توانمندسازی شغلی کارکنان کتابخانه منطقه ۵ دانشگاه آزاد اسلامی"، فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، سال دوم، شماره ۵٫
خاکی غلامرضا (۱۳۸۲)، “روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی” تهران، انتشارات بازتاب.
خردمند، الف.، ولیلو، م. ر.، و لطفی، علی (۱۳۸۹)، “بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی"، مجله مطالعات علمی، (۴)۶ ، صص. ۳۱۷-۳۲۳٫
دلاور علی، (۱۳۸۵)، “روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی"، تهران، نشر ویرایش.
دولان ، شیمون . ال . شولر ، رندال . اس (۱۳۸۰)، “مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی"، ترجمه محمد علی طوسی و محمد صائبی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ پنجم.
ذاکرفرد منیره، (۱۳۸۸)، “تأثیر آموزش مهارتهای ادراکی سرپرستان شیفت بر افزایش رضایت و عملکرد شغلی زیر دستان آنان در شرکت فولاد مبارکه اصفهان"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
رحمان زاده سید علی، (۱۳۸۹) “تدوین مدل انتشار اطلاعات در زمینه انحرافات اجتماعی از طریق رسانه ملی ایران ، مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات، تابستان شماره ۱۹ صص ۱۰۷ تا ۱۳۶٫
رضائیان علی، (۱۳۷۹)، “رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریهها و کاربردها". تهران: علم و ادب.
رضائیان علی، (۱۳۸۴)، “مدیریت رفتار سازمان"، تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
رضازاده جواد ، صادقی احمد، (۱۳۹۰)،” بررسی وضعیت عوامل انگیزشی موثر بر عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی"، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد.
رمضانی ابوالفضل و میرزامحمدی علی، (۱۳۹۲)، “تحلیل شبکههای اجتماعی به همراه آموزش نرم افزار UCINET"، تهران، انتشارات جامعه شناسان.
روحانی، محمدحسین (۱۳۸۴)، “بررسی و مطالعه نقش فرایند ارتباطات در عملکرد مدیران سازمانهای تابعه وزارت کشاورزی در شهر تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
زارعیمتین حسن، جندقی غلامرضا، توره ناصر (۱۳۸۵)، ” شناخت عوامل شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد."، مجله فرهنگ مدیریت، صص. ۳۱-۶۳
ساعتچی ، محمود (۱۳۸۲). “روان شناسی بهرهوری"، تهران، موسسه نشر و ویرایش ، چاپ دوم.
سجادی، نصراله (۱۳۸۷). “بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی". انتشارات حرکت، شماره ۳۸٫
مقالات و پایان نامه ها در رابطه با بررسی تاثیر شبکههای ارتباطی محیط کاری آنلاین و آفلاین بر عملکرد ...