او بیان می­ کند که مشتری محوری در مقایسه با رقابت محوری برای شرکت­ها ضروری­تر است، هم چنین بیان می­ کند که بازرگرایی و اجزای آن برای شرکت­ها با راهبردهای مختلف و فعال در محیط­های رقابتی مختلف، ارزش برابر ندارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    • رکس ای مک کلر[۸۱](۲۰۰۹) در مقاله­ای دیگر تحت عنوان” تأثیر فرهنگ سازمان و تعارض بر بازارگرایی” سه نوع فرهنگ بوروکراسی، حمایتی و نوآوری را شناسایی کرده و از آنها در بیان اینکه چگونه تعارض دورن سازمانی رابطه بین این نوع فرهنگ ها و بازارگرایی را تحت تأثیر قرار می­دهد. برای این منظور وی ۲۰۰ پرسش­نامه را در بین مدیران شرکت­ها توزیع نموده و نتیجه ­گیری می­ کند که تعارض بین سازمانی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بازارگرایی را تعدیل می­ کند و نتیجه می­گیرد که:

 

تعارض رابطه ای مثبت با فرهنگ بوروکراسی و رابطه ای منفی با فرهنگ نوآوری و حمایتی داراست.

 

    • پاملا جی زلبست[۸۲](۲۰۱۰) و همکارانش در مقاله­ای با عنوان “ارتباط بین بازارگرایی، تولید به هنگام، مدیریت کیفیت جامع و چابکی تولیدی” به بررسی تطابق بین این موارد با بهره گرفتن از نظریه­ سیستم­ها می­پردازند و اثر آنها را بر عملکرد لجستیکی و سازمانی مورد بررسی قرار دادند. برای این منظور آنها داده ­ها را از ۱۰۴ مدیر تولید و افراد ناظر در شرکت­ها جمع آوری کردند و در نهایت نتیجه گرفتند که:

 

بازارگرایی بطور مستقیم و مثبتی بر تولید به هنگام، مدیریت کیفیت جامع و چابکی تولیدی اثر می­ گذارد؛
تولید به هنگام هم بطور مستقیم و مثبتی بر مدیرت کیفیت جامع و چابکی تولیدی اثر می­ گذارد و
از طرفی چابکی تولید نیز اثر مستقیم و مثبتی بر عملکرد سازمانی و لجستیکی دارد.

 

    • جینگ ژانگ[۸۳](۲۰۱۰) و همکارش به مطالعه­ اثر بازارگرایی و گرایش به نوآوری بر عملکرد محصول جدید تولیدات چینی می­پردازند. آنها به بررسی نقش بازارگرایی و گرایش به نوآوری در عملکرد محصول جدید و نقش بالقوه­ی میانجی گرایش به نوآوری و و متغیرهای محیطی در بازارگرایی می­پردازند. به همین منظور آنها۲۲۷ پرسشنامه در شرکت­های تولیدی در چین توزیع نموده و نتیجه گرفتند که:

 

بازارگرایی و گرایش به نوآوری اثری برجسته و مثبت بر عملکرد محصول جدید دارند ،
گرایش به نوآوری و تلاطم تکنولوژیکی اثر میانجی مثبتی بر بازارگرایی دارد،
تلاطم محیطی و شدت رقابتی هیچ اثر میانجی ای ندارد.

 

    • پیلار کور بونل[۸۴](۲۰۱۰) و همکارش در مقاله ای تحت عنوان” اثر بازارگرایی بر سرعت نوآوری و عملکرد محصول جدید” بیان می­ کنند که سرعت نوآوری در مدل­های بازارگرایی حذف شده است و به همین دلیل آنها به جستجوی دیدگاهی جدید در مورد چگونگی سه متغیر اصلی بازارگرایی(ایجاد هوشمندی، انتشار هوشمندی و پاسخگویی مؤثر بر سرعت نوآوری) و عملکرد محصول جدید و نقش میانجی سرعت نوآوری، می پردازند. بدین منظور آنها داده های خود را از۲۴۷ شرکت در صنایع مختلف تولیدی جمع آوری کرده و به این نتیجه رسیدند که:

 

ایجاد هوشمندی از طریق انتشار هوشمندی و پاسخگویی اثری مثبت و غیر مستقیم بر سرعت نوآوری دارد،
انتشار هوشمندی بر سرعت نوآوری اثری مثبت دارد و هم بطور مستقیم و غیر مستقیم بر پاسخگویی اثر دارد.
در نهایت یافته­ ها نشان می­دهد که ایجاد و انتشار هوشمندی، بطور غیر مستقیم از طریق پاسخگویی بر عملکرد محصول جدید اثر می گذارد
و در نهایت رابطه ای مثبت بین سرعت نوآوری و عملکرد محصول جدید پیدا شد.

 

    • سانجایا اس گور[۸۵](۲۰۱۱) و همکارانش در مقاله­ای دیگر با عنوان” بازارگرایی و عملکرد تولید شرکت­های هندی با نقش میانجی منابع شرکت و عوامل محیطی” به رابطه بین بازارگرایی و عملکرد تولیدی شرکت های کوچک و متوسط شرکت­های هندی می­پردازند، آنها برای انجام این تحقیق داده ­های خود را از مدیران عالی این شرکت­ها جمع آوری کرده و به این نتیجه می رسند که

 

رابطه ای مثبت بین ابعاد بازارگرایی(مشتری گرایی، رقابت محوری و هماهنگی بین بخشی) و عملکرد تولیدی وجود دارد اما رقابت محوری اثر مستقیم بر عملکرد تولیدی ندارد.
هم چنین این تحقیق نشان می­دهد که منابع شرکتی و شدت رقابت، رابطه­ بین برخی از ابعاد بازارگرایی و عملکرد تولیدی را تعدیل می­ کند.

 

    • موستاک احمد زبال[۸۶](۲۰۱۲) و همکارش به بررسی رابطه­ بین بازارگرایی و عملکرد در دانشگاه­ های خصوصی بنگلادش در مقاله­ای تحت عنوان"بازارگرایی و عملکرد دانشگاه های خصوصی” می­پردازند و اطلاعات خود را با ۳۱۴ پرسش نامه­ی ساختار یافته و با پرسش از اعضای این دانشگاه جمع آوری کردند و به این نتیجه رسیدند که :

 

تمامی سنجه­های عملکرد( رشد دانشجو، سهم بازار، کیفیت آموزش و خدمات) بطور مثبتی با بازارگرایی دانشگاه­ های خصوصی در بنگلادش رابطه دارد.

 

    • دیوید مارتین رویز[۸۷](۲۰۱۲) به بررسی ارتباط بین بازرگرایی شرکت، موفقیت در نوآوری محصول و عملکرد شرکت می ­پردازد. وی برای جمع آوری اطلاعات مقاله­اش تحت عنوان “آیا رفتار بازارگرایی شرکت بر موفقیت­های نوآوری اثر دارد؟” ۲۹۴ پرسشنامه به نمونه­هایی از سازمان­های صنعتی نوآور ارسال کرده و با عودت۸۴ پاسخ به این نتیجه می رسد که:

 

بین بازار­گرایی و موفقیت محصول جدید رابطه-ای مثبت وجود دارد و در این ارتباط به نقش میانجی جدید بودن محصول نیز پی برد.

 

    • اوموتایو اوینیی[۸۸](۲۰۱۳) در مقاله­ای تحت عنوان “تعهد سازمانی و بازارگرایی در شرکت­های غیرنفتی کشور” به رابطه­ بین بازارگرایی و تعهد سازمانی در بخش­های غیر نفتی شرکت­های کشورهای در حال توسعه می ­پردازد. وی برای این منظور اطلاعات مورد نیاز خود را از ۱۹۰مدیر در شرکت­های غیر نفتی جمع آوری می­ کند و با تحلیل خود به این نتیحه می­رسد که:

 

تعهد سازمانی بر بازارگرایی به طور مثبتی اثر می­ گذارد و باور مدیران ارشد و سیستم­های پاداش سازمانی در اجرای بازار­گرایی نقش مهمی دارا هستند.

مطالعات بازارگرایی در داخل

اعرابی و سلطان محمدی(۱۳۸۸) در مقاله­ای تحت عنوان"تأثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکت­های ایرانی فعال در بازار بورس تهران” نحوه­ اندازه گیری سازه بازارگرایی را براساس مفهوم پردازی نارور و اسلاتر در شرایط خاص محیطی ایران مورد توجه قرار داده و تأثیر بازارگرایی را بر عملکرد شرکت های ایرانی بررسی می­ کنند . همچنین نقش تعدیل کننده عوامل محیطی شدت تغییرات بازار، شدت رقابت و قدرت خریداران را در این رابطه آزمون می­نمایند. برای این منظور، داده ­های میدانی در خصوص بازا رگرایی و عملکرد از طریق پرسشنامه­هایی که بین ۳۷۳ شرکت عضو سازمان بورس و اوراق بهادار تهران توزیع شده جمع آوری گردیده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که:
بازارگرایی بر عملکرد ذهنی، عینی و کلی تأثیر معنادار و مثبت دارد؛
قدرت خریداران، نقش تعدیل کننده در رابطه بین بازارگرایی و عملکرد ذهنی و کلی دارد؛
عوامل شدت رقابت و شدت تغییرات بازار، تعدیل کننده این رابطه نیستند.
حسینقلی­پور، انصاری، الهی گل، یوشانلویی(۱۳۹۰) در مقاله­ای با عنوان” تاثیر بازاریابی درونی بر بازارگرایی با وجود متغیر های میانجی تعهدسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بنگاه­های مالی: موردکاوی بانک ملت شهر تهران” به بررسی رابطه بین بازاریابی درونی و بازارگرایی با تاکید بر وجود متغیرهای میانجی رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی در بانک ملت شهر تهران به عنوان یک بنگاه مالی- خدماتی می­پردازند. آنها برای این منظور داده ­های خود را با ۲۶۱پرسشنامه و همچنین نظر خبرگان جمع آوری نموده و با این نتیجه رسیدند که:
رابطه معنادار بین بازاریابی درونی و بازارگرایی در بانک ملت شهر تهران وجود دارد؛
رابطه­ مثبت و معنادار بین بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی، تعهد سازمانی در بانک ملت شهر تهران وجود دارد.
پاکدل، نایب زاده و دهنوی(۱۳۹۰) در مقاله­ای با عنوان"ارزیابی تاثیر بازارگرایی ، نوآوری و وفاداری مشتری بر عملکرد کسب و کار در صنعت پوشاک پل” به بررسی رابطه بازارگرایی، نوآوری و وفاداری مشتریان با عملکرد کسب و کار گروه پوشاک پل می­باشد؛ در راستای دستیابی به این هدف پرسنل واحدها ی تولید، اداری، مالی، بازرگانی، کنترل کیفیت، انبارداری و طراحی گروه پوشاک پل به عنوان جامعه آماری تحقیق جهت جمع آوری داده ­ها در نظر گرفته شده و با بهره گرفتن از پرسشنامه­ استاندارد شده در تحقیقات بین المللی مورد سوال قرار گرفتند .نتایج این تحقیق حاکی از آن است که:
در گروه پوشاک پل افزایش درجه نوآوری نتیجه افزایش سطح بازارگرایی بوده و این امر خود به عملکرد نوآوری بهتر در شرکت می­انجامد؛

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...