او بیان می کند که مشتری محوری در مقایسه با رقابت محوری برای شرکتها ضروریتر است، هم چنین بیان می کند که بازرگرایی و اجزای آن برای شرکتها با راهبردهای مختلف و فعال در محیطهای رقابتی مختلف، ارزش برابر ندارد.
-
- رکس ای مک کلر[۸۱](۲۰۰۹) در مقالهای دیگر تحت عنوان” تأثیر فرهنگ سازمان و تعارض بر بازارگرایی” سه نوع فرهنگ بوروکراسی، حمایتی و نوآوری را شناسایی کرده و از آنها در بیان اینکه چگونه تعارض دورن سازمانی رابطه بین این نوع فرهنگ ها و بازارگرایی را تحت تأثیر قرار میدهد. برای این منظور وی ۲۰۰ پرسشنامه را در بین مدیران شرکتها توزیع نموده و نتیجه گیری می کند که تعارض بین سازمانی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بازارگرایی را تعدیل می کند و نتیجه میگیرد که:
تعارض رابطه ای مثبت با فرهنگ بوروکراسی و رابطه ای منفی با فرهنگ نوآوری و حمایتی داراست.
-
- پاملا جی زلبست[۸۲](۲۰۱۰) و همکارانش در مقالهای با عنوان “ارتباط بین بازارگرایی، تولید به هنگام، مدیریت کیفیت جامع و چابکی تولیدی” به بررسی تطابق بین این موارد با بهره گرفتن از نظریه سیستمها میپردازند و اثر آنها را بر عملکرد لجستیکی و سازمانی مورد بررسی قرار دادند. برای این منظور آنها داده ها را از ۱۰۴ مدیر تولید و افراد ناظر در شرکتها جمع آوری کردند و در نهایت نتیجه گرفتند که:
بازارگرایی بطور مستقیم و مثبتی بر تولید به هنگام، مدیریت کیفیت جامع و چابکی تولیدی اثر می گذارد؛
تولید به هنگام هم بطور مستقیم و مثبتی بر مدیرت کیفیت جامع و چابکی تولیدی اثر می گذارد و
از طرفی چابکی تولید نیز اثر مستقیم و مثبتی بر عملکرد سازمانی و لجستیکی دارد.
-
- جینگ ژانگ[۸۳](۲۰۱۰) و همکارش به مطالعه اثر بازارگرایی و گرایش به نوآوری بر عملکرد محصول جدید تولیدات چینی میپردازند. آنها به بررسی نقش بازارگرایی و گرایش به نوآوری در عملکرد محصول جدید و نقش بالقوهی میانجی گرایش به نوآوری و و متغیرهای محیطی در بازارگرایی میپردازند. به همین منظور آنها۲۲۷ پرسشنامه در شرکتهای تولیدی در چین توزیع نموده و نتیجه گرفتند که:
بازارگرایی و گرایش به نوآوری اثری برجسته و مثبت بر عملکرد محصول جدید دارند ،
گرایش به نوآوری و تلاطم تکنولوژیکی اثر میانجی مثبتی بر بازارگرایی دارد،
تلاطم محیطی و شدت رقابتی هیچ اثر میانجی ای ندارد.
-
- پیلار کور بونل[۸۴](۲۰۱۰) و همکارش در مقاله ای تحت عنوان” اثر بازارگرایی بر سرعت نوآوری و عملکرد محصول جدید” بیان می کنند که سرعت نوآوری در مدلهای بازارگرایی حذف شده است و به همین دلیل آنها به جستجوی دیدگاهی جدید در مورد چگونگی سه متغیر اصلی بازارگرایی(ایجاد هوشمندی، انتشار هوشمندی و پاسخگویی مؤثر بر سرعت نوآوری) و عملکرد محصول جدید و نقش میانجی سرعت نوآوری، می پردازند. بدین منظور آنها داده های خود را از۲۴۷ شرکت در صنایع مختلف تولیدی جمع آوری کرده و به این نتیجه رسیدند که:
ایجاد هوشمندی از طریق انتشار هوشمندی و پاسخگویی اثری مثبت و غیر مستقیم بر سرعت نوآوری دارد،
انتشار هوشمندی بر سرعت نوآوری اثری مثبت دارد و هم بطور مستقیم و غیر مستقیم بر پاسخگویی اثر دارد.
در نهایت یافته ها نشان میدهد که ایجاد و انتشار هوشمندی، بطور غیر مستقیم از طریق پاسخگویی بر عملکرد محصول جدید اثر می گذارد
و در نهایت رابطه ای مثبت بین سرعت نوآوری و عملکرد محصول جدید پیدا شد.
-
- سانجایا اس گور[۸۵](۲۰۱۱) و همکارانش در مقالهای دیگر با عنوان” بازارگرایی و عملکرد تولید شرکتهای هندی با نقش میانجی منابع شرکت و عوامل محیطی” به رابطه بین بازارگرایی و عملکرد تولیدی شرکت های کوچک و متوسط شرکتهای هندی میپردازند، آنها برای انجام این تحقیق داده های خود را از مدیران عالی این شرکتها جمع آوری کرده و به این نتیجه می رسند که
رابطه ای مثبت بین ابعاد بازارگرایی(مشتری گرایی، رقابت محوری و هماهنگی بین بخشی) و عملکرد تولیدی وجود دارد اما رقابت محوری اثر مستقیم بر عملکرد تولیدی ندارد.
هم چنین این تحقیق نشان میدهد که منابع شرکتی و شدت رقابت، رابطه بین برخی از ابعاد بازارگرایی و عملکرد تولیدی را تعدیل می کند.
-
- موستاک احمد زبال[۸۶](۲۰۱۲) و همکارش به بررسی رابطه بین بازارگرایی و عملکرد در دانشگاه های خصوصی بنگلادش در مقالهای تحت عنوان"بازارگرایی و عملکرد دانشگاه های خصوصی” میپردازند و اطلاعات خود را با ۳۱۴ پرسش نامهی ساختار یافته و با پرسش از اعضای این دانشگاه جمع آوری کردند و به این نتیجه رسیدند که :
تمامی سنجههای عملکرد( رشد دانشجو، سهم بازار، کیفیت آموزش و خدمات) بطور مثبتی با بازارگرایی دانشگاه های خصوصی در بنگلادش رابطه دارد.
-
- دیوید مارتین رویز[۸۷](۲۰۱۲) به بررسی ارتباط بین بازرگرایی شرکت، موفقیت در نوآوری محصول و عملکرد شرکت می پردازد. وی برای جمع آوری اطلاعات مقالهاش تحت عنوان “آیا رفتار بازارگرایی شرکت بر موفقیتهای نوآوری اثر دارد؟” ۲۹۴ پرسشنامه به نمونههایی از سازمانهای صنعتی نوآور ارسال کرده و با عودت۸۴ پاسخ به این نتیجه می رسد که:
بین بازارگرایی و موفقیت محصول جدید رابطه-ای مثبت وجود دارد و در این ارتباط به نقش میانجی جدید بودن محصول نیز پی برد.
-
- اوموتایو اوینیی[۸۸](۲۰۱۳) در مقالهای تحت عنوان “تعهد سازمانی و بازارگرایی در شرکتهای غیرنفتی کشور” به رابطه بین بازارگرایی و تعهد سازمانی در بخشهای غیر نفتی شرکتهای کشورهای در حال توسعه می پردازد. وی برای این منظور اطلاعات مورد نیاز خود را از ۱۹۰مدیر در شرکتهای غیر نفتی جمع آوری می کند و با تحلیل خود به این نتیحه میرسد که:
تعهد سازمانی بر بازارگرایی به طور مثبتی اثر می گذارد و باور مدیران ارشد و سیستمهای پاداش سازمانی در اجرای بازارگرایی نقش مهمی دارا هستند.
مطالعات بازارگرایی در داخل
اعرابی و سلطان محمدی(۱۳۸۸) در مقالهای تحت عنوان"تأثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکتهای ایرانی فعال در بازار بورس تهران” نحوه اندازه گیری سازه بازارگرایی را براساس مفهوم پردازی نارور و اسلاتر در شرایط خاص محیطی ایران مورد توجه قرار داده و تأثیر بازارگرایی را بر عملکرد شرکت های ایرانی بررسی می کنند . همچنین نقش تعدیل کننده عوامل محیطی شدت تغییرات بازار، شدت رقابت و قدرت خریداران را در این رابطه آزمون مینمایند. برای این منظور، داده های میدانی در خصوص بازا رگرایی و عملکرد از طریق پرسشنامههایی که بین ۳۷۳ شرکت عضو سازمان بورس و اوراق بهادار تهران توزیع شده جمع آوری گردیده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که:
بازارگرایی بر عملکرد ذهنی، عینی و کلی تأثیر معنادار و مثبت دارد؛
قدرت خریداران، نقش تعدیل کننده در رابطه بین بازارگرایی و عملکرد ذهنی و کلی دارد؛
عوامل شدت رقابت و شدت تغییرات بازار، تعدیل کننده این رابطه نیستند.
حسینقلیپور، انصاری، الهی گل، یوشانلویی(۱۳۹۰) در مقالهای با عنوان” تاثیر بازاریابی درونی بر بازارگرایی با وجود متغیر های میانجی تعهدسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بنگاههای مالی: موردکاوی بانک ملت شهر تهران” به بررسی رابطه بین بازاریابی درونی و بازارگرایی با تاکید بر وجود متغیرهای میانجی رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی در بانک ملت شهر تهران به عنوان یک بنگاه مالی- خدماتی میپردازند. آنها برای این منظور داده های خود را با ۲۶۱پرسشنامه و همچنین نظر خبرگان جمع آوری نموده و با این نتیجه رسیدند که:
رابطه معنادار بین بازاریابی درونی و بازارگرایی در بانک ملت شهر تهران وجود دارد؛
رابطه مثبت و معنادار بین بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی، تعهد سازمانی در بانک ملت شهر تهران وجود دارد.
پاکدل، نایب زاده و دهنوی(۱۳۹۰) در مقالهای با عنوان"ارزیابی تاثیر بازارگرایی ، نوآوری و وفاداری مشتری بر عملکرد کسب و کار در صنعت پوشاک پل” به بررسی رابطه بازارگرایی، نوآوری و وفاداری مشتریان با عملکرد کسب و کار گروه پوشاک پل میباشد؛ در راستای دستیابی به این هدف پرسنل واحدها ی تولید، اداری، مالی، بازرگانی، کنترل کیفیت، انبارداری و طراحی گروه پوشاک پل به عنوان جامعه آماری تحقیق جهت جمع آوری داده ها در نظر گرفته شده و با بهره گرفتن از پرسشنامه استاندارد شده در تحقیقات بین المللی مورد سوال قرار گرفتند .نتایج این تحقیق حاکی از آن است که:
در گروه پوشاک پل افزایش درجه نوآوری نتیجه افزایش سطح بازارگرایی بوده و این امر خود به عملکرد نوآوری بهتر در شرکت میانجامد؛