دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد
عنوان:
اثر بخشی نمایش درمانی بر فراخنای توجه پسران کم توان ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی
دانشجو:
حمیده بیاتی
استاد راهنما:
دکتر معصومه پورمحمدرضای تجریشی
استاد مشاور:
دکتر علی زاده محمدی
خرداد ۱۳۹۰
شماره ثبت:۱۵۶-۴۰۰۰
تقدیم به آنانکه همیشه چراغ راهم بودند
مادرم و پدرم…
نام برخی نفرات روشنم میدارد
قوتم میبخشد
ره می اندازد
نام برخی نفرات رزق روحم شده است
وقت هر دلتنگی سویشان دارم دست،
جرأتم میبخشد
روشنم میدارد
و اجاق کهنه سرد سرایم گرم می آید از گرمی عالی دمشان
یاد بعضی نفرات…
پیشکش به دکتر حسن فتحی
با سپاس بی پایان از سرکار خانم دکتر معصومه تجریشی که در نگارش این پایان نامه بسیار یاریم دادند و همچون حمایتگری مهربان و دلسوز دستم را گرفتند و پا به پا بردند.
سپاسی فراوان از جناب آقای دکتر علی زاده محمدی بخاطر همه ی حمایت و روشنگری هایشان در آغاز راهی برای من که خود در آن پدری کهنه کار و استادی گران بودند.
با تشکر از سرکار خانم زینب افتخاری و داستان زیبایشان –کرم خال خالی- که بی منت در اختیار این بنده قرار دادند تا نمایشی باشد در این راه.
و با تشکر از تمام کسانی که مرا در این مسیر حمایتگر بودند و فرشته های خدایی بر روی زمینش که اگر آنان نبودند هیچ گاه در این راه قدمی نمی گذاشتم.
چکیده
کاستی توجه یکی از شایعترین مشکلات در کودکان کم توان ذهنی است و این مسئله به آسیب های روانشناختی، تحصیلی و اجتماعی منجر می شود. کمک به کودک کم توان ذهنی جهت افزایش فراخنای توجه بسیاری از مشکلات اساسی آنان را تعدیل می کند. از بین روش های درمانی متعدد که برای مداخله در این کاستی معرفی شده اند، نمایش درمانی به عنوان شیوه ای نزدیک با طبیعت کودکان و هماهنگ با ویژگی آنان جایگاه خاصی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نمایش درمانی بر میزان فراخنای توجه پسران کمتوانذهنی آموزشپذیر در مقطع ابتدایی اجرا شد.در این مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل ۳۰ نفر (هر یک از گروه های آزمایش و کنترل ۱۵ نفر) از بین مدارس پسرانه دانشآموزان کمتوانذهنی با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. سپس، با بهره گرفتن از آزمون تولوز- پیرون و خرده آزمون فراخنای توجه آزمون شناختی- تشخیصی کی فراخنای توجه دانشآموزان اندازه گیری شد. گروه آزمایش به دوگروه ۷ و ۸ نفری تقسیم شد و در ۱۲ جلسه نمایش درمانی ۴۵ دقیقهایبه مدت ۶ هفته شرکت کردند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. در پایان جلسات درمانی مجدداً آزمون تولوز- پیرون و خرده آزمون فراخنای توجه آزمون شناختی- تشخیصی کی بر روی هر دو گروه اجرا شد.داده های به دست آمده با بهره گرفتن از تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از فراخنای توجه در آزمون تولوز پیرون (۰۴۹/۰=p) و خرده آزمون فراخنای توجه مجموعه کی (۰۰۲/۰=p) بیانگر تفاوت معنادار در گروه های آزمایش و کنترل بوده است. بر مبنای یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که نمایش درمانی به عنوان روش مؤثر بر بهبود فراخنای توجه در کودکان کم توان ذهنی به شمار می رود.
کلید واژه ها: نمایش درمانی، فراخنای توجه، کم توانی ذهنی،مقطع ابتدایی
فهرست مطالب
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………… صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱مقدمه…………………………………………………………………………………………….۲
۲-۱بیان مسأله……………………………………………………………………………………….۵
۳-۱اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………………………………۹
۴-۱اهداف پژوهش……………………………………………………………………………….۱۰
الف) هدف کلی …………………………………………………………………………………۱۰
ب) اهداف کاربردی……………………………………………………………………………..۱۱
فرضیه………………………………………………………………………………………………..۱۱
متغیرها …………………………………………………………………………………………………………………۱۱
الف) تعاریف نظری………………………………………………………………………………۱۲