شغل چالش بر انگیز(نه انقدر سخت و نه آنقدر مشکل)
۳۳
غرق شدن در کار
عدم احساس گذشت زمان در حال کار کردن
۲۳
متوجه نشدن اتفاقات پیرامون خود در هنگام کار
۲۶
احساس خوب مواقع درگیر بودن به انجام کار
۲۹
غرق شدن در کار
۳۱
فراموش کردن خود به هنگام کار
۳۴
عدم جدایی خود از شغل
۳۶
۳-۴ - ابزار های گرد آوری داده ها
در هر تحقیق پژوهشـگر میتواند به منظور گردآوری و ثبت و ضبط داده ها و اطلاعات از ابزارهای متنوعی استفاده نماید. محقق برای به دست آوردن داده های مورد نیاز در تحقیق باید از ابزارهای متناسب با همان نوع داده و شرایط خاص آن تحقیق استفاده کند و پس از آن با تحلیل، پردازش و تبدیل آنها به اطلاعات، فرضیه هایش را بیازماید(خاکی، ۱۳۷۹).ابزارهای مختلفی برای جمع آوری اطلاعات وجود دارد که مهمترین آنها پرسشنامه، مصاحبه ، مشاهده و بررسی اسناد و مدارک می باشد. هنگامی که پژوهشگر دقیقاً میداند که در پی چیست و چگونه باید متغیرهای خود را اندازهگیری کند، پرسشنامه ابزاری کارآمد برای گردآوری اطلاعات به شمار میرود (سکاران، ۱۳۸۲، ۲۶۰)
پرسشنامه[۲۱۰]
پرسشنامه بعنوان مهمترین ابزاری است که در این تحقیق از آن استفاده شده است. با توجه به اینکه پرسشنامه ها به دو دسته باز و بسته تقسیم می شوند: پرسشنامه های بسته مستلزم دادن پاسخهای کوتاه یا انتخاب یک پاسخ از میان چند گزینه است.
در پرسشنامه تحقیق حاضر، از دو سری سئوالات بسته استفاده شده است. پاسخگو برای پاسخ دادن به هر کدام از سئوالات پرسشنامه باید یکی از گزینه ها را انتخاب نماید و علامت بزند. ساختار پرسشنامه ها شامل سه بخش می باشد:
معرفی پژوهش:
در بخش اول، عنوان، معرفی پژوهش و هدف از انجام آن برای پاسخگو بیان شده است و ضمن بیان اهداف تحقیق و ایجاد اطمینان در پاسخ دهندگان ، از پاسخ دهندگان خواستار همکاری به منظور انجام دقیق تحقیق می شود.
پرسش های ویژگی های شخصی :
برای بخش دوم ، تعداد ۵ سئوال در مورد، جنسیت، میزان تحصیلات، سابقه کار، وضعیت تاهل ونوع استخدام برای پاسخگویان در نظر گرفته شده است. این سوالات بر اساس اهمیت آنان در شکل گیری سبک تفکر و نیز به منظور بررسی شرایط شرکت کننده گان در نمونه آموری تحقیق ذکر می گردد .این سوالات در هر دو پرسشنامه ذکر گردیده شده است.
پرسش های سنجش معنویت در کار و درگیری در کار:
در بخش سوم یکسری سئوال بسته برای گردآوری داده های مربوط به سنجش هر یک از ابعاد مورد بررسی در معنویت در کار و درگیری در کار طراحی گردیده است.
۳-۵-۱- پرسشنامه معنویت در کار:
میلیمن و همکارانش (۲۰۰۳) سه بعد از هفت بعدی را که آچمز و دوچن (۲۰۰۰) برای سنجش متغیر “معنویت در کار” مطرح کرده بودند ،انتخاب نمودند؛ و در یک تحقیق تجربی از آنها استفاده کردند.این سه بعدکه متناظر با سه سطح فردی ،گروهی ،و سازمانی می باشد ،که عبارتنداز: کار با معنی [۲۱۱]در سطح فردی ،حس اجتماعی [۲۱۲]در سطح گروهی ،و تطابق با ارزش های سازمان[۲۱۳] در سطح سازمانی است. پرسشنامه معنویت در کار دارای ۲۰شاخص می باشد. در طراحی این قسمت سعی گردیده است که سوالات پرسشنامه تاحد ممکن قابل فهم باشد. پرسشنامه سه بعد معنادار بودن (۶شاخص)، حس اجتماعی(۷شاخص)، تطابق با ارزش های سازمانی(۷شاخص) را می سنجد.
جدول شماره ۳- ۳ : ابعاد و سوالات مربوط به ابعاد متغیر “معنویت در کار”
معنویت در کار