رتبه ای
پرسشنامه
۷
پیاده سازی مبنای حسابداری تعهدی
کیفی
وابسته
رتبه ای
پرسشنامه
۳-۵ : ابزار گردآوری داده ها
معرفی ابزار
در راستای بررسی موانع مؤثر در پیاده سازی موفق سیستم های اطلاعاتی حسابداری و تعیین میزان تأثیر هرکدام و اولویت بندی آنها از پرسشنامه کتبی استفاده خواهد شد . که در آن موانع تأثیر گذار در قالب شش فرضیه “عوامل مدیریتی” ، “عوامل فرآیندی” ، “منابع انسانی” ، “مشخصات فنی سیستم های اطلاعات حسابداری” و “عوامل حسابداری مدیریت” و"قوانین و مقررات” طبقه بندی گردیده اند .
۳-۶ : روایی و پایایی ابزار
برای تایید روایی ابزار پژوهش ، پرسشنامه در میان تنی چند از اساتید دانشگاه و خبرگان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی کاشان توزیع گردید و از قضاوت آنان جهت تعدیل در سوالات بهره گرفته شد .
برای ارزیابی پایایی پرسشنامه تعداد ۱۰ عدد پرسشنامه در میان نمونه آماری توزیع شد و پس از دو هفته دوباره به همان افراد پرسشنامه داده شد تا یکبار دیگر به سوالات پاسخ دهند . جهت اندازه گیری پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ در نرم افزار spss استفاده شد بطوریکه مقدار آن برابر با ۹/۰ گردید . در کل می توان نتیجه گرفت ابزار اندازه گیری همپوشانی و همسویی داشته و از ثبات خوبی برخوردار است .
۳-۷ : روش گردآوری داده ها
روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق بصورت کتابخانه ای و میدانی می باشد .
محقق در روش کتابخانه ای ، به مطالعه و بررسی های لازم درباره مبانی نظری ، ادبیات موضوعی و مطالعه تحقیقات مرتبط و استفاده از سایت های اینترنتی پرداخته است .
در روش میدانی داده های پژوهش از طریق پرسشنامه کتبی که برای مدیران مالی و کارشناسان حسابداری دانشگاه علوم پزشکی ارسال شد . پرسشنامه شامل سؤال های عمومی و اختصاصی می باشد . در بخش سوال های عمومی ، مشخصات فردی پاسخ دهنده شامل سابقه کار ، مقطع تحصیلی، پست سازمانی و رشته تحصیلی و محل خدمت آنها پرسیده می شود و در بخش سوالهای اختصاصی که شامل ۳۰ سؤال می باشد ، پاسخ دهنده در مورد میزان موانع هر یک از عوامل مرتبط با فرضیه ها در ارتباط با استقرار سیستم حسابداری تعهدی با ارائه یک نمره از ۱ تا ۵ (طبق مقیاس لیکرت) میزان مؤثر بودن عامل مورد سؤال را مشخص خواهد کرد .
۳-۸ : ابزار و روش تحلیل داده ها
۳-۸-۱: ابزار تحلیل دادها
از نرم افزار SPSS بعنوان ابزار تحلیل داده ها استفاده شده است .
۳-۸-۲ - روش تحلیل دادها
در این پژوهش یافته ها در دو بخش آمار توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است . از نمودارها و جداول در سطح آمار توصیفی و از آزمون پارامتری t تک نمونه جهت تعیین اختلاف معنادار بین متغیرها ، همچنین به منظور درک میزان تفاوت موانع موثر بین واحدهای مختلف ، سن ، جنس ، مدرک و مقطع تحصیلی از آزمون ANOVA استفاده شده است .
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه :
در این فصل ابتدا یافته های بدست آمده از پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار میگیرد و سپس به تحلیل سوالات و فرضیات پژوهش پرداخته خواهد شد .
۴-۱ : آمار توصیفی
در این بخش اطلاعات زمینه ای شرکت کنندگان از جمله مقطع تحصیلی ، رشته تحصیلی ، محل خدمت و سابقه کاری توصیف میشود .
۴-۱-۱ : آمار توصیفی مقطع تحصیلی
براساس اطلاعات بدست آمده از این پژوهش ، بیشترین تعداد آزمودنی ها دارای مدرک لیسانس (۵۰ درصد) و ما بقی به ترتیب فوق دیپلم (۲۹.۷ درصد) ، دیپلم (۱۷.۶ درصد) و بقیه فوق لیسانس (۲.۷ درصد) بودند .
۴-۱-۲ : آمار توصیفی رشته تحصیلی
براساس اطلاعات بدست آمده از این پژوهش ، بیشترین تعداد آزمودنی ها فارغ التحصیل رشته حسابداری (۷۹.۷ درصد) و ما بقی (۲۰.۳ درصد) فارغ التحصیل سایر رشته ها بودند .
۴-۱-۳ : آمار توصیفی محل خدمت
براساس اطلاعات بدست آمده از این پژوهش ، محل خدمت بیشترین تعداد آزمودنی ها در مراکز درمانی دانشگاه (۴۳.۲ درصد) و ما بقی به ترتیب مراکز آموزشی (۳۶.۵ درصد) و واحدهای ستادی دانشگاه (۲۰.۳ درصد) بودند .
۴-۱-۴ : آمار توصیفی سابقه کار
براساس اطلاعات بدست آمده از این پژوهش ، بیشترین تعداد آزمودنی ها دارای سابقه کاری بالای ۱۸ سال (۴۰ درصد) و ما بقی به ترتیب دارای سابقه کار ۶-۱۲ سال (۲۷.۱ درصد) ، تا ۶ سال (۱۸.۹ درصد) و ۱۲-۱۸ سال (۱۳.۵ درصد) بودند .
۴-۲ : تحلیل داده ها
۴-۲-۱ : اعتبار داده ها
در این پژوهش به منظور بررسی اعتبار داده های بدست آمده از آزمون آلفای کرونباخ جهت هر یک از متغیرهای عوامل مدیریتی ، عوامل مربوط به منابع انسانی ، عوامل فنی ، عوامل فرآیندی ، عوامل مربوط به قوانین و مقررات و عوامل مربوط به حسابداری مدیریت استفاده گردید . با توجه به نتایج حاصله از این آزمون ، سطح اعتبار داده ها در حد مطلوب ارزیابی میشود . جدول ۴-۵ نتایج بدست آمده از این تست را به تصویر میکشد .
جدول ۴-۵ : آزمون اعتبار داده های بدست آمده