برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده می شود. که این نرمافزار در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی، داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند. بخش آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار و جداول آماری و نمودار است. در بخش آمار استنباطی نیز ابتدا از آزمون کلموگروف اسمیرنوف جهت مشخص کردن نرمال یا غیرنرمال بودن داده ها استفاده شده که در صورت نرمال بودن داده ها از ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیات و از ضریب رگرسیون برای اندازه گیری میزان و شدت اثرات استفاده خواهد شد.
۳-۸-قلمرو پژوهش
۳-۸-۱-قلمرو مکانی پژوهش
قلمرو مکانی پژوهش فروشگاههای لوازم خانگی شهرستان سنندج میباشد.
۳-۸-۲-قلمرو زمانی پژوهش
قلمرو زمانی پژوهش نیمه دوم سال ۱۳۹۳ میباشد.
۳-۸-۳-قلمرو موضوعی پژوهش
قلمرو موضوعی پژوهش در راستای ابزارهای بازاریابی سبز (تبلیغ محیط زیستی، برچسب محیط زیستی و برند محیط زیستی) میباشد و تاثیر این عوامل بر رفتار مصرف کنندگان مورد بررسی قرار میگیرد
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش
۴-۱-مقدمه
دادههای جمع آوری شده اعداد و ارقامی بدون معنی میباشند که از آمار برای معنیدار کردن آنها به منظور تحقق اهداف پژوهشها و تحقیقات کمک گرفته میشود. تجزیه و تحلیل اطلاعات بعنوان بخشی از فرایند روش تحقیق علمی یکی از پایههای اصلی هر مطالعه و پژوهش به شمار میرود که بوسیله آن کلیه فعالیتهای تحقیقی تا رسیدن به یک نتیجه، کنترل و هدایت میشوند.
به عبارتی در این بخش، پژوهشگر برای پاسخگویی به مسأله تدوین شده و یا تصمیمگیری در مورد رد یا تأیید فرضیه یا فرضیاتی که برای تحقیق در نظر گرفته است از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده میکند. لذا ذکر این نکته ضروری است که تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده به تنهایی برای یافتن پاسخ پرسشهای پژوهش کافی نیست، تعبیر و تفسیر این دادهها نیز لازم است. ابتدا باید دادهها را تجزیه و تحلیل نمود و سپس نتایج این تجزیه و تحلیل را مورد تعبیر و تفسیر قرار داد. اطلاعات لازم برای تحقیق حاضر از پرسشنامهای که اعتبار آن مورد آزمون قرارگرفته بود، جمع آوری شد. این اطلاعات در محیط نرمافزاری با اعمال آزمونهای آماری مناسب با توجه به فرضیات تحقیق، تجزیه و تحلیل گردید و در این فصل نتایج گردآوری شده و تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته دادهها بر مبنای استنباط آماری و به کمک فنون آماری مناسب، به منظور تأیید یا رد فرضیه تحقیق ارائه میشود.
در این بخش به منظور توصیف ویژگیهای نمونه، ابتدا دادههای جمع آوری شده با بهره گرفتن از شاخصهای آمار توصیفی خلاصه و طبقهبندی میشود، بعد از آن آمارهای توصیفی از جمله میانگین، انحراف معیار مربوط به متغیرهای تحقیق آورده شده، سپس با بهره گرفتن از شاخصهای آمار استنباطی به تأًیید یا رد فرضیات میپردازیم.
۴-۲- یافتهها
تحلیلهای آماری که در این فصل انجام گرفتهاند شامل “تحلیل توصیفی” و “تحلیل استنباطی” میباشد که به ترتیب تشریح خواهند شد.
۴-۲-۱- تحلیل های آماری توصیفی
۴-۲-۱-۱-متغیرهای جمعیت شناختی
اطلاعات دموگرافیک
در این قسمت پس از گردآوری دادهها و اطلاعات با بهره گرفتن از آمار توصیفی که شامل شاخصهای مرکزی و پراکندگی مانند درصد فراوانی، نمودار و جداول میباشد به توصیف نمونه پرداخته میشود.
۴-۲-۱-۱-۱- جنسیت
بررسی اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه، فراوانی آزمودنیها (مصرف کنندگان در فروشگاههای لوازم خانگی شهرستان سنندج) بر اساس جنسیت مطابق جدول و نمودار شماره ۴-۱ میباشد.
جدول (۴-۱): توزیع فراوانی مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان
جنسیت | فراوانی | درصد |
مرد | ۱۲۲ | ۹۰/۳۶ |
زن | ۲۰۹ | ۱۰/۶۳ |
جمع کل | ۳۳۱ | ۱۰۰ |