آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی

شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی شامل مدیتیشن­های مختلف، یوگای کشیدگی، آموزش مقدماتی درباره افسردگی، تمرین مرور بدن و چند تمرین شناخت­درمانی است که ارتباط بین خلق، افکار، احساس و حس­های بدنی را نشان می دهد. تمام این تمرین­ها، به نوعی توجه به موقعیت­های­بدنی و پیرامون را در«لحظه­ی حاضر»میسرمی­سازد و پردازش­های خودکار افسردگی­زا را کاهش می­دهد.  در این شیوه، منابع حسی مانند الگوهای معنایی است. تمرین­های بدنی، باعث تغییر شکل مدل طرحواره می­ شود(تیزدل و همکاران،2000). در پژوهش حاضر، آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی ،  برگرفته از راهنمای جلسات مداخله­ی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی(محمدخانی و خانی پور،1384)، متغیر­مستقل در مقیاس اسمی و دارای دوسطح است:

سطح اول، حضور در جلسه­های آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی به مدت 8 جلسه­ی یک ساعته است. این جلسه­ها بر اساس “راهنمای آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی:  ویژه­ی افراد مبتلا به دیابت اجرا می شود )بودن در گروه مداخله(.

سطح دوم، عدم حضور در جلسه­های آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی است )بودن در گروه شاهد(.

1-5-3-مداخله­ ی گروهی افزایش انگیزه

درمان افزایش انگیزهروشی مراجع محورو رهنمودی به­منظور تقویت و افزایش انگیزه­ی درونی برای تغییرات از طریق کشف، شناسایی و حل تردیدها و دوسوگرایی است. این درمان یک شیوه­ مشاوره­ای کوتاه مدت برای افزایش انگیزه جهت تغییر رفتارها بوسیله­ی جستجو و حل مسائل درباره تغییر است(بریت،2008). در پژوهش حاضر، آموزش گروهی افزایش انگیزه،  برگرفته از راهنمای جلسات مداخله­ی گروهی افزایش انگیزه (بریت،2008)می باشد ، متغیر مستقل در مقیاس اسمی و دارای دوسطح است:

سطح اول، حضور در جلسه های آموزش گروهی افزایش انگیزه به مدت 4 جلسه­ی یک­ساعته است. این جلسه­ها بر اساس “راهنمای آموزش گروهی افزایش انگیزه: ویژه ی افراد مبتلا به دیابت” اجرا می­ شود )بودن در گروه مداخله(.

سطح دوم، عدم حضور در جلسه­های آموزش گروهی افزایش انگیزه است )بودن در گروه شاهد(.

1-5-4-مداخله­ی گروهی روانی اجتماعی

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

سابورین وهمکاران(2011) شکل کوتاهی از مداخله­ی روانی اجتماعی گروهی را طراحی کردند ویژه­ی اصلاح رفتار، کمک به مدیریت و ثبات هیجانی در بیماران دیابتی نوع 2. هدف مداخلات روانی اجتماعی حمایت روانی بیماران است. در پژوهش حاضر، آموزش گروهی روانی اجتماعی ه  برگرفته از راهنمای جلسات مداخله­ی روانی اجتماعی گروهی سابورین و همکاران(2011)می باشد،

متغیر مستقل در مقیاس اسمی و دارای دوسطح است:

سطح اول، حضور در جلسه­های آموزش گروهی روانی اجتماعی به مدت6 جلسه­ی یک ساعته است. این جلسه­ها بر اساس “راهنمای آموزش گروهی حمایت اجتماعی:  ویژه­ی افراد مبتلا به دیابت” اجرا می­ شود )بودن در گروه مداخله(.

سطح دوم، عدم حضور در جلسه های آموزش گروهی حمایت اجتماعی است )بودن در گروه شاهد(.

1.Teasdale

Motivational enhancement therapy (MET) 1.

2.Britt

3.Brief psychosocial Group intervention

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...