ونگ[۹۰](۱۹۹۴)در بررسی برنامه های درسی وچگونگی تصمیم گیری نسبت به آن ها در آموزش عالی چین،به این نتیجه رسیده است که از مشکلات اساسی برنامه های درسی در آموزش عالی چین می توان به عدم تطابق با فرصت های شغلی وعدم رضایت فارغ التحصیلان از مطالعات خود اشاره کرد.اودر این بررسی نشان داد که یکی از دلایل مهم وجوداین مشکلات،ساختار متمرکزتصمیم گیری در مورد برنامه های درسی می باشد.
آندره[۹۱](۱۹۹۸)در پژوهش خود با عنوان"برنامه ریزی درسی برای سال دوهزار:مطالعه موردی فرایند بازنگری برنامه درسی مدارس حرفه ای"عوامل متعددی از جمله ارزشها وفرهنگ سازمانی،روابط،خط مشی هاو. . . رابااستفاده از روش قوم نگاری مورد مطالعه قرار داده ودرنهایت نتیجه گرفته است که از عوامل بسیارمهم در برنامه ریزی،مشارکتن فعال اعضای هیات علمی وکلیه گروه های ذی ربط از جمله دانشجویان،مدیران وکارفرمایان وهمچنین حمایت مدیریتی وداشتن رویکرد سیستمی در برنامه ریزی است.
۸۷ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش |
تسای[۹۲]( ۲۰۰۸) در پژوهشی تحت عنوان کاربرد بعد شناختی پزشکی در اصلاح برنامه درسی پزشکی در تایوان به این نتیجه رسده است که برنامه درسی که به دانشجویان ارائه می شود باید دانشجو محور و نتیجه محور باشدکه دانش پایه و عملی را با هم ادغام می کند و یادگیری فعال را ارتقا می دهد.برنامه درسی همچنین باید به دانشجویان کمک کند که که ساختار دانش خود و استراتژی های تشخیصی خود را توسعه دهند و بالاخره برنامه درسی باید انعطاف پذیر باشد و در مقابل نیازهای دانشجویان که تلاش می کنند پزشک ماهری در آینده بشوند پاسخگو باشد.
Lisboa [۹۳](۲۰۰۹)در پزوهشی “تحت عنوان استاندارد سازی ارزشیابی در برنامه درسی آموزش عالی در برزیل” به این نتیجه رسیده است که دربرنامه درسی جدید که برای دانشجویان ارائه شد به سه هدف مهم که برنامه درسی برای رسیدن به آن اهداف طراحی شده بود، رسیده شد. این اهداف بدین شرح بود
-
- آموزش برنامه هایی که دانشجویان مسئولیت پذیر شوند و شهروندان خلاقی برای جامعه خود باشند.
-
- توسعه مهارت های پژوهش توسط اساتید
-
- انتقال فرهنگ شایسته از موسسه یا دانشگاه به جامعه
پژوهشی توسط بیبارز و کوکاکولاه[۹۴] (۲۰۰۹)"تحت عنوان ارزیابی برنامه درسی فیزیک پایه نه بر اساس نظر معلمان ” انجام گرفته است که طبق نتایج این پژوهش معلمان تصور می کردند که فعالیت های موجود در برنامه درسی مناسب بودند اما این فعالیتها در محیط کلاس درس صدق نمی کند. بعلاوه یافته های این مطالعه نشان میداد که فعالیتها با شرایط محیطی سازگار نبودند و امکانات محیطی، فعالیتها را حمایت نمیکردند و زمانی که برای تدریس یک واحد لازم بود کافی نبود یا معلمان نظرات یکسانی در مورد آن نداشتند. بنابراین نقش معلمان نباید در دستیابی به موفقیت در اجرای برنامه درسی نادیده گرفته شود.
زهیر بوتا[۹۵] (۲۰۱۰) در پژوهشی تحت عنوان بررسی سطح رضایتمندی دانشجویان از آموزش عالی در پاکستان به این نتیجه رسیده است که دانشجویان سطح رضایتمندی متوسطی از آموزش عالی داشته اند. او هم
۸۸ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش |
چنین به این نتیجه رسیده است که سطح رضایتمندی می تواند با طراحی یک برنامه درسی منسجم که به نیازهای هر دو جنس پرداخته شده است و در آن محیط یادگیری، برانگیزاننده یادگیری باشد افزایش یابد.
کیرکگوز[۹۶] (۲۰۱۰) در پژوهشی تحت عنوان چالش های توسعه و نگه داری نوآوری در برنامه درسی در آموزش عالی ترکیه به این نتیجه رسیده است که فرایند اصلاح برنامه درسی می تواند حالت پویا و موثری داشته باشد اگر روی نیازهای اساتید و دانشجویان و همچنین تجزیه و تحلیل نیازهای چند بعدی اجتماع پایه گذاری شده باشد
کای[۹۷](۲۰۱۰)در پژوهشی تحت عنوان ارزشیابی از برنامه های آموزش ریاضی به این نتیجه رسیده است که ارزشیابی از این برنامه ها باید در سه سطح انجام گیرد(برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و به دست آمده).فرایند ارزشیابی در هر سطح باید اهدافی را برای بهبود و افزایش یادگیری فراگیران داشته باشد و همچنین ارزشیابی باید اطلاعاتی در اختیار گذارد که برای همه فراگیران دست یافتنی باشد.
کیم[۹۸](۲۰۱۰)در پژوهشی تحت عنوان کیفیت اساتید، دانشجویان، برنامه درسی و منابع برای آموزش رشته ی دکترای پرستاری در کره به این نتیجه رسیده است که نقاط قوت هیات علمی، تحقیقات پژوهشی شان و جذب کمک های مالی بوده است و نقاط ضعف آنها سن بالا،تعداد ناکافی، و تدریس بدون تخصص در تئوریهای پرستاری بوده است.نقاط قوت دانشجویان، سوابق تحصیلی گوناگون آنها،پایان نامه های چند رشته ای و داشتن فرصت هایی برای تعامل با همسالان و فارغ التحصیلان و هیات علمی بوده است و نقاط ضعف آنها تعداد کم و کیفیت پایین آنها در درجه دکترا بوده است.نقاط قوت برنامه درسی تمرکز روی حوزه های پژوهشی خاص و تاکید بر اخلاق پژوهشی و دوره های چند رشته ای بوده است و نقاط ضعف انها زمان ناکافی برای توسعه برنامه درسی و عدم ارتباط بین تئوری و عمل بوده است. نقاط قوت منابع، دوره های بین سازمانی برای انتقال اعتبار بوده است و نقاط ضعف آنها حمایت مالی کم دانشگاه برای فارغ التحصیلان و دسترسی محدود به امکانات دانشگاه بوده است.
۸۹ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش |
خلاصه دانش ومطالعات موجود درباره موضوع وارائه چارچوب نظری تحقیق
آنچه از دیدگاه صاحبنظران ارائه شد، حاکی از اهمیت برنامههای درسی دانشگاهی در چارچوب نظامهای اجتماعی و زندگی شخصی یادگیرندگان دانشگاهی است. بر این اساس، باید قبل از هرگونه قضاوت و تصمیمگیری در خصوص تغییر یا اصلاح برنامههای درسی موجود، نخست باید بطور نظاممند تحولات و پیشرفتهای تکنولوژی، اقتصادی و… که بر آموزش عالی و عناصر آن از جمله برنامههای درسی تاثیر میگذارند، بررسی و سپس نیازهای کلیه عوامل متاثر از برنامههای درسی مورد شناسایی واقع شوند. همچنین، آگاهی از نوع و میزان تاثیرات و مسائل و چالشهای ناشی از آنها در هر یک از عناصر آموزش عالی ضروری است. آگاهیهای از این دست به برنامهریزان درسی دانشگاهی دیدگاهی روشن از آنچه پیش روی آنان قرار دارد، میدهد.
۹۰ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش |