ضعفها (W)
W2
W5
W1
W3
W4
W6,W10
W8,W9
تهدیدها(T)
T1
T2
T3
T5
T4
شکل ۵ – ۸: ماتریس اولویت بندی برنامهریزی اکوتوریسم (SWOT) در شهر کرمانشاه
ماخذ: نگارنده
۵ – ۱۰ – اولویتبندی مجموعه عوامل داخلی و خارجی تاثیرگذار در توسعه اکوتوریسم شهر کرمانشاه
در مجموع امتیاز نهایی عوامل داخلی در ماتریس ارزیابی ۴۷/۴ و امتیاز نهایی عوامل خارجی ۹۸/۳ و به دست آمده است (جدول ۵ - ۱۲) و (جدول ۵ - ۱۳). که نشان دهنده تاثیرگذاری بیشتر عوامل داخلی بر عوامل خارجی در زمینه گردشگری در شهر کرمانشاه میباشد.
بعد از ارزیابی مجموعه عوامل داخلی و خارجی به اولویتبندی مجموعه عوامل داخلی ( قوتها و ضعفها) و عوامل خارجی( تهدیدات و فرصتها) در توسعه اکوتوریسم در شهر کرمانشاه پرداخته شد این اولویتبندی به ارائه استراتژهای برتر کمک خواهد نمود و در توسعه اکوتوریسم موثر میباشد براین اساس با توجه به امتیاز وزنی عوامل به اولویتبندی عوامل پرداخته شد.
۵ – ۱۱ - تدوین راهبردهای توسعه اکوتوریسم در کرمانشاه
شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصتها و تهدیدات خارجی گام مهمی در فرایند تدوین راهبردهاست. تشکیل ماتریس نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها ابزار بسیار مفیدی برای این کار به شمار میرود. که تحلیلگران میتوانند عوامل مشخص شده در ماتریس SWOT را بازنگری کرده و چهار نوع راهبرد متفاوت تدوین نمایند. در عین حال برای رسیدن به بهترین استراتژیها در امر گردشگری، همکاری لازم در بخشهای تحقیقات، اطلاعرسانی، توسعهی محصول، منابع انسانی، بازاریابی و نظارت بر اجرای قوانین لازم و ضروری است). که در ارتباط با این عوامل چهار نوع راهبرد ارائه میگردد (ابراهیم زاده و همکاران، ۱۳۹۰: ۱۳۰).
۵ – ۱۱ – ۱ - راهبردهای رقابتی – تهاجمی (SO) :
در این راهبردها تمرکز برحداکثر – حداکثر سازی نقاط قوت درونی و فرصتهای بیرونی استوار است و هر پدیده برای بهرهمندی هرچه بیشتر از فرصتهای محیط بیرونی در تلاش است که از نقاط قوت خود حداکثر بهره را ببرد و بر این اساس توانمندی و قابلیتهایش را با بهره گرفتن از این قوتها و فرصتها به حداکثر ممکن برساند که عبارتند از:
- بهره گیری از امتیاز ایجاد مناطق نمونه گردشگری اکوتوریسمی در شهر کرمانشاه در طرحهای در دست بررسی در طرح جامع استان.
- احداث مناطق اکوتوریسمی ویژه در کناز جاذبههای اکوتوریسمس همچون جنگلها، غارها، چشمهها، رودخانهها
- بهرهگیری از موقعیت ویژه جغرافیایی و استراتژیکی شهر کرمانشاه جهت جذب گردشگر
- بهرهمندی از پتانسیل توپوگرافی و کوهستانهای جذاب جهت ایجاد تورهای اکوتوریسمی و ژئوتوریسمی در شهر کرمانشاه
- بهرهگیری از منابع آب منطقه جهت احداث استراحتگاهها و تفریحات مفرح و شاد آبی در کنار جاذبههای اکوتوریسمی آبی، جنگلی و دشتها
- توسعه و گسترش امکانات و تسهیلات گردشگری و اقامتگاهی مانند (هتل، مسافرخانه، رستوران، غذاخوری و…) در کنار فضاهای اکوتوریسمی شهری
- بهرهگیری از گیاهان دارویی موجود در دشتها و کوهستانهای برای جذب طبیعت درمانی
- بهرهگیری از وسعت دشتهای بیستون و ماهیدشت برای ایجاد مزارع کشاورزی با محصولات بومی جهت ایجاد کمپهای گردشگری کشاورزی
- ایجاد امکان واگذاری مناطق نمونه اکوتوریسمی به سرمایهگذاران خصوصی جهت توسعه اکوتوریسم
- تشویق بخش خصوصی به سرمایهگذاری در مناطق اکوتوریسمی استان از طریق دادن امتیازات ویژه
- بهرهگیری از آب و هوای مطبوع در فصول مختلف سال شهر
- به کارگیری نیروی تحصیل کرده در تورهای گردشگری و اکوتوریسمی
- فراهم آوردن امکان بازدید اکوتوریسم از کارگاههای قالیبافی، گیوهبافی و دیگر صنایعدستی
- فراهم آوردن ارتقای کیفیت بصری گردشگری در شهر کرمانشاه
۵ – ۱۱ – ۲ - راهبردهای اقتضایی یا تنوع(ST):
این راهبرد مبتنی بر حداکثر – حداقل سازی در تنوع بخشی به نقاط قوت درونی و تهدیدهای بیرونی متمرکز بوده و بر پایه بهرهگرفتن از قوتهای سیستم برای مقابله با تهدیدات خارجی تدوین می شود که عبارتند از:
- بازنگری در طرحهای گردشگری برای ایجاد تعادل در اکوسیستمهای مناطق اکوتوریسمی
- به کارگیری استانداردهای زیست محیطی قبل از ایجاد مناطق اکوتوریسمی بخصوص در مناطق جنگلی