ضعف‌ها (W)
W2
W5
W1
W3
W4
W6,W10
W8,W9

 

تهدیدها(T)
T1
T2
T3
T5
T4

 

 

 

شکل ۵ – ۸: ماتریس اولویت بندی برنامه‌ریزی اکوتوریسم (SWOT) در شهر کرمانشاه
ماخذ: نگارنده
۵ – ۱۰ – اولویت‌بندی مجموعه عوامل داخلی و خارجی تاثیرگذار در توسعه اکوتوریسم شهر کرمانشاه
در مجموع امتیاز نهایی عوامل داخلی در ماتریس ارزیابی ۴۷/۴ و امتیاز نهایی عوامل خارجی ۹۸/۳ و به دست آمده است (جدول ۵ - ۱۲) و (جدول ۵ - ۱۳). که نشان دهنده تاثیر‌گذاری بیشتر عوامل داخلی بر عوامل خارجی در زمینه گردشگری در شهر کرمانشاه می­‌باشد.
بعد از ارزیابی مجموعه عوامل داخلی و خارجی به اولویت‌بندی مجموعه عوامل داخلی ( قوت­ها و ضعف‌ها) و عوامل خارجی( تهدیدات و فرصت‌ها) در توسعه اکوتوریسم در شهر کرمانشاه پرداخته شد این اولویت‌بندی به ارائه استراتژهای برتر کمک خواهد نمود و در توسعه اکوتوریسم موثر می­باشد براین اساس با توجه به امتیاز وزنی عوامل به اولویت‌بندی عوامل پرداخته شد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۵ – ۱۱ - تدوین راهبردهای توسعه اکوتوریسم در کرمانشاه
شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت‌ها و تهدیدات خارجی گام مهمی در فرایند تدوین راهبردهاست. تشکیل ماتریس نقاط قوت و ضعف، فرصت­ها و تهدیدها ابزار بسیار مفیدی برای این کار به شمار می­رود. که تحلیلگران می‌توانند عوامل مشخص شده در ماتریس SWOT را بازنگری کرده و چهار نوع راهبرد متفاوت تدوین نمایند. در عین حال برای رسیدن به بهترین استراتژی‌ها در امر گردشگری، همکاری لازم در بخش‌های تحقیقات، اطلاع­رسانی، توسعه‌ی محصول، منابع انسانی، بازاریابی و نظارت بر اجرای قوانین لازم و ضروری است). که در ارتباط با این عوامل چهار نوع راهبرد ارائه می­گردد (ابراهیم زاده و همکاران، ۱۳۹۰: ۱۳۰).
۵ – ۱۱ – ۱ - راهبردهای رقابتی – تهاجمی (SO) :
در این راهبردها تمرکز برحداکثر – حداکثر سازی نقاط قوت درونی و فرصت‌های بیرونی استوار است و هر پدیده برای بهره­مندی هرچه بیش‌تر از فرصت­های محیط بیرونی در تلاش است که از نقاط قوت خود حداکثر بهره را ببرد و بر این اساس توانمندی و قابلیت­هایش را با بهره گرفتن از این قوت­ها و فرصت­ها به حداکثر ممکن برساند که عبارتند از:

 

 

  • بهره گیری از امتیاز ایجاد مناطق نمونه گردشگری اکوتوریسمی در شهر کرمانشاه در طرح‌های در دست بررسی در طرح جامع استان.

 

 

 

  • احداث مناطق اکوتوریسمی ویژه در کناز جاذبه‌های اکوتوریسمس همچون جنگلها، غارها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها

 

 

 

  • بهره‌گیری از موقعیت ویژه جغرافیایی و استراتژیکی شهر کرمانشاه جهت جذب گردشگر

 

 

 

  • بهره‌مندی از پتانسیل توپوگرافی و کوهستانهای جذاب جهت ایجاد تورهای اکوتوریسمی و ژئوتوریسمی در شهر کرمانشاه

 

 

 

  • بهره‌گیری از منابع آب منطقه جهت احداث استراحتگاه‌ها و تفریحات مفرح و شاد آبی در کنار جاذبه‌های اکوتوریسمی آبی، جنگلی و دشتها

 

 

 

  • توسعه و گسترش امکانات و تسهیلات گردشگری و اقامتگاهی مانند (هتل، مسافرخانه، رستوران، غذاخوری و…) در کنار فضاهای اکوتوریسمی شهری

 

 

 

  • بهره‌گیری از گیاهان دارویی موجود در دشتها و کوهستانهای برای جذب طبیعت درمانی

 

 

 

  • بهره‌گیری از وسعت دشتهای بیستون و ماهیدشت برای ایجاد مزارع کشاورزی با محصولات بومی جهت ایجاد کمپهای گردشگری کشاورزی

 

 

 

  • ایجاد امکان واگذاری مناطق نمونه اکوتوریسمی به سرمایه‌گذاران خصوصی جهت توسعه اکوتوریسم

 

 

 

  • تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در مناطق اکوتوریسمی استان از طریق دادن امتیازات ویژه

 

 

 

  • بهره‌گیری از آب و هوای مطبوع در فصول مختلف سال شهر

 

 

 

  • به کارگیری نیروی تحصیل کرده در تورهای گردشگری و اکوتوریسمی

 

 

 

  • فراهم آوردن امکان بازدید اکوتوریسم از کارگاه­های قالی‌بافی، گیوه‌بافی و دیگر صنایع‌دستی

 

 

 

  • فراهم آوردن ارتقای کیفیت بصری گردشگری در شهر کرمانشاه

 

 

۵ – ۱۱ – ۲ - راهبردهای اقتضایی یا تنوع(ST):
این راهبرد مبتنی بر حداکثر – حداقل سازی در تنوع بخشی به نقاط قوت درونی و تهدیدهای بیرونی متمرکز بوده و بر پایه بهره‌گرفتن از قوت­های سیستم برای مقابله با تهدیدات خارجی تدوین می­ شود که عبارتند از:

 

 

  • بازنگری در طرح‌های گردشگری برای ایجاد تعادل در اکوسیستمهای مناطق اکوتوریسمی

 

 

 

  • به کارگیری استانداردهای زیست محیطی قبل از ایجاد مناطق اکوتوریسمی بخصوص در مناطق جنگلی

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...