فرهنگ کشور
( Olivas-Lujan et al., 2007; Smale & Heikkila, 2009)
جدول۱-۱) عوامل تاثیر گذار بر موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک (محقق )
۵-۱-۱) مدل مفهومی تحقیق
مدل استفاده شده در این تحقیق ، مدلی محقق ساخته است و رابطه میان عوامل فناورانه ، سازمانی ، رفتاری و محیطی را با موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک ، مورد بررسی قرار میدهد.
عوامل موثر
عوامل فناورانه
عوامل سازمانی
عوامل رفتاری
عوامل محیطی
شکل ۱-۱ ) مدل مفهومی تحقیق (محقق)
۶-۱-۱) فرضیات تحقیق
فرضیه ۱ : میان عوامل فناورانه و موفقیت سیستمهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد .
فرضیه ۲ : میان عوامل سازمانی و موفقیت سیستمهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد .
فرضیه ۳ : میان عوامل رفتاری و موفقیت سیستمهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد .
فرضیه ۴ : میان عوامل محیطی و موفقیت سیستمهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد .
فرضیه ۵ : میان ضریب اهمیت هریک از عوامل چهارگانه موثر در موفقیت سیستمهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک تفاوت معناداری وجود دارد .
۷-۱-۱) متغیرهای تحقیق
در مدل مورد استفاده در این تحقیق ، متغیر های فناورانه ، سازمانی ، رفتاری و محیطی ، متغیر مستقل و موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک به عنوان متغیر وابسته می باشد .
۸-۱-۱) روششناسی تحقیق
۱-۸-۱-۱) نوع روش تحقیق
این تحقیق از لحاظ روششناسی یک تحقیق کاربردی محسوب میشود، چرا که با توجه به مدل مفهومی پژوهش و با توجه به شاخصهای استخراج شده از ادبیات به بررسی عوامل تاثیرگذار بر مدیریت منابع انسانی الکترونیک می پردازد. نتایج این تحقیق می تواند برای سازمانهای مربوطه و سایر سازمانهایی که قصد دارند در آینده سیستمهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک را پیادهسازی کرده و در ان موفق عمل کنند، کمک قابل ملاحظهای بکند. از سوی دیگر، این پژوهش از آنجایی که به توصیف روابط بین متغیرها می پردازد توصیفی نیز محسوب میشود. پس در یک جمله این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی به حساب میآید.
۲-۸-۱-۱) روش گردآوری داده ها
در این پژوهش، برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز در زمینه ادبیات و پیشینه تحقیق از مطالعات کتابخانهای شامل کتب داخلی و خارجی، مقالات داخلی و خارجی، پایان نامه های مرتبط، بانک های اطلاعاتی و گزارشهای آماری استفاده شده است و از آنجائیکه پژوهش حاضر از نوع پیمایشی می باشد، برای جمع آوری اطلاعات مورد نظر جهت بررسی موضوع و پاسخ به سؤالات، از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. برای برآورد میزان روایی تحقیق از نظر خبرگان این حوزه و به منظور بررسی پایایی ان از ضریب الفای کرونباخ استفاده شده است.
۳-۸-۱-۱) جامعه اماری
جامعه اماری این تحقیق از بین کارکنان و مدیران بخش منابع انسانی شرکتهایی هستند که در بازه زمانی ۸۸ تا ۹۲ نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی را از شرکت همکاران سیستم خریداری کرده اند .
۴-۸-۱-۱) روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه
با توجه به اینکه شرکتهایی که نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی شرکت همکاران سیستم به فروش می رسانند در چهار منطقه شهر تهران مستقر هستند، برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است . بعد از براورد حجم نمونه ۲۹۷ نفر تخمین زده شد.
۵-۸-۱-۱) روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این تحقیق برای ارزیابی متغیرها از تحلیل عاملی، برای سنجش فرضیه ها از آزمون همبستگی و برای اولویت بندی فاکتورها از آزمون فریدمن استفاده می شود.
۹-۱-۱) قلمرو تحقیق
۱-۹-۱-۱) قلمرو موضوعی تحقیق
قلمرو موضوعی این تحقیق ، مدیریت منابع انسانی می باشد و تمرکز اصلی این تحقیق بر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر مدیریت منابع انسانی الکترونیک میباشد.
۲-۹-۱-۱) قلمرو مکانی تحقیق
قلمرومکانی این تحقیق، شرکتهایی هستند که نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک را از شرکت همکاران سیستم در سطح شهر تهران خریداری کرده اند.
۳-۹-۱-۱) قلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی این پژوهش از اول تیر ماه ( ۱/۴/۱۳۹۳ ) تا پایان مرداد ماه (۳۰/۵/۱۳۹۳ ) میباشد .
۱۰-۱-۱) محدودیتهای تحقیق
یکی از مهمترین محدودیتها ، کمبود منابع علمی بویژه در سطح داخلی در این زمینه است.
دشواریهای دسترسی به خبرگان و موانع معمول مربوط به عدم همکاری اعضای جامعه آماری.
۱۱-۱-۱) تعریف واژه ها و اصلاحات تخصصی
مدیریت منابع انسانی الکترونیک :
مدیریت منابع انسانی الکترونیک، برنامه ریزی، اجرا و بکارگیری فناوری اطلاعات برای اتصال و پشتیبانی حداقل دو شخص یا دو دسته در جهت انجام دادن فعالیتهای مشترک مربوط به منابع انسانی تعریف شده است .(Strohmeier, 2007 )
مدیریت منابع انسانی الکترونیک به عنوان ” راهی برای اجرای استراتژیها ، خط مشیها و شیوه های منابع انسانی در سازمانها از طریق یک پشتیبان هدایت شده و اگاه با استفاده کامل از کانالهای مبتنی بر فناوری وب ” تعریف شده است (Ruel, Bondarouk and Looise, 2004).