۳-۹-۱) کتابخانه ای: گردآوری شاخص های مطرح شده در مقالات متعدد
۳-۹-۲) غیرکتابخانه ای: پرسشنامه.
۳-۹-۳) مقیاس اندازه گیری
۳-۹-۱) روش کتابخانه ای: از این روش جهت جمع آوری اطلاعات برای تدوین مبانی نظری تحقیق (همچون تعریف مفاهیم کلیدی، طرح ضرورت ها، بیان کاربردها و تشریح اهمیت آنها) استفاده شده است. در این راه از ابزارهای کتابخانه ای مرتبط با سیستم برنامه ریزی منابع سازمان نظیر کتاب ها، مقالات، پایان نامه ها و متون دیجیتال استفاده گردید. بر اساس اطلاعات حاصله از طریق منابع کتابخانه ای، فرضیات تحقیق تدوین شده و شاخص های مرتبط با آنها جهت شناسایی ساخص های موثر بر موفقیت استقرار و پیاده سازی این سیستم استفاده گردید.
۳-۹-۲) غیرکتابخانه ای:
پرسشنامه
پرسسشنامه به عنوان یکی از متداول ترین ابزار های جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی است. پرسشنامه مجموعه ای از سوال ها (گویه ها) است که دیدگاه و بینش فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار داده و پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ لازم را ارائه می دهد (بازرگان ،۱۳۸۶). پرسشنامه تحقیق حاضر حاصل شناسایی مجموعه ای از شاخص های اشاره شده در ادبیات موضوع و مصاحبه با استاد راهنمای پژوهش در خصوص ترکیب و شمای کلی پرسشنامه و نحوه طراحی آن و در قالب فرضیه ها و سئوالات تحقیق می باشد. به منظور حصول اطمینان در خصوص ابزار تحقیق و بررسی صحت آن، در ابتدا پرسشنامه با کسب نظرات خبرگان، مورد بازبینی قرار گرفت و پس از رفع اشکالات آن، پرسشنامه نهایی در قالبی دقیق تر و منطقی تر، طراحی شد.
در تحقیق حاضر با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه، اطلاعات خبرگان در خصوص اهمیت شاخص های شناسایی شده مرتبط با سنجش موفقیت سیستم مدیریت منابع سازمان که با بهره گرفتن از مرور و بررسی مقالات متعدد گردآوری شده و نیز سایر شاخص هایی که به نظر ایشان نقش مهمی در تبیین میزان موفقیت پیاده سازی این سیستم ها دارد، با بهره گرفتن از طیف لیکرت مشخص گردید. در پرسشنامه تهیه شده، از خبرگان خواسته شد تا شاخص های شناسایی شده در ادبیات موضوع را بر اساس میزان توانمندی آن ها در سنجش میزان موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان ارزیابی نمایند. همچنین برای سنجش میزان موفقیت استقرار سیستم در جامعه هدف (چند سازمان منتخب)؛ نیز از ابزار پرسشنامه استفاده گردید.
۳-۹-۳) مقیاس اندازه گیری
از جمله ابزار گردآوری داده ها در تحقیقات علوم رفتاری، مقیاس های اندازه گیری نگرش است. به طور کلی مقیاس ها برای سنجش نگرش ها، قضاوت ها، عقاید و سایر خصیصه هایی که به آسانی قابل اندازه گیری نیستند، به کار می رود. برای اندازه گیری نگرش می توان از مقیاس هایی نظیر مقیاس لیکرت[۵۷]، مقیاس افتراق معتایی، مقیاس ثرستون، مقیاس گاتمن، و مقیاس فاصله احتماعی بوگاردوس استفاده کرد. در این میان یکی از رایجترین مقیاس های اندازه گیری، طیف لیکرت می باشد که در آن گویه ها از لحاظ ارزش اندازه گیری، دارای فاصله های مساوی است. طیف لیکرت امکان اندازه گیری تفاوت ها، میزان یا شدت یک خصیصه را فراهم می کند (بازرگان ،۱۳۸۶).
بر این اساس، در پژوهش حاضر به منظور ارزیابی تاثیر هر یک از شاخص های شناسایی شده به عنوان متغیر مستقل بر میزان موفقیت استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمان به عنوان متغیر وابسته، نحوه امتیاز دهی به پرسشنامه ها بر مبنای طیف لیکرت و از امتیاز ۱ الی ۷ بوده است.
جهت سنجش عوامل و شاخص های نام برده در جدول زیر، سوالات متناظر با هر شاخص در جدول زیر آمده است.
جدول ۳-۲) ارتباط سوالات پرسشنامه نخست با شاخص های سنجش موفقیت استقرار سیستم مدیریت منابع سازمان
ردیف | شاخص | سوالات متناظر در پرسشنامه |
۱ | مدیریت نیازمندی | ۱ الی ۷ |
۲ | مدیریت تغییر | ۸ الی ۱۳ |
۳ | مدیریت پروژه | ۱۴ الی ۳۴ |
۴ | کارکنان سازمان | ۳۵ الی ۳۹ |