۳-۴حجم نمونه و روش نمونه گیری
نمونه آماری پژوهش حاضر شامل ۲۰۰ نفر از دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه(۱۰۰ نفر دانشجویان دختر و ۱۰۰ نفر دانشجویان پسر) می باشد. که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند
۳-۵-ابزار های پژوهش
در پژوهش حاضر جهت جمع آوری دادهها از ابزارهای زیر استفاده شده است:
۱-پرسشنامه کیفیت زندگی:
پرسشنامه کیفیت زندگی(فرم کوتاه ۳۶ سوالی( ۳۶-SF) یک پرسشنامه معتبر است که به طور گسترده برای ارزیابی کیفیت زندگی، به کار برده می شود. در ایران این فرم توسط منتظری و همکاران(۱۳۸۵) با روش ترجمه و ترجمه مجدد به فارسی برگردانده و روی ۴۱۶۳ نفر در رده سنی ۱۵ سال به بالا(میانگین سنی ۱/۳۵ سال) که ۵۲ درصد آنها زن بودند هنجاریابی شده است. ضریب پایایی گزارش شده برای خرده مقیاس ها از ۷۷/۰ تا ۹۰/۰ است، به غیر از خرده مقیاس سرزندگی که ۶۵/۰ بود. در مجموع یافته ها نشان دادند که نسخه ایرانی این پرسشنامه ابزاری مناسب برای اندازه گیری کیفیت زندگی است.
پرسشنامه ( ۳۶-SF) شامل ۳۶ سوال است، که ۳۵ سوال آن در ۸ خرده مقیاس چند ماده ای خلاصه شده است:
۱- خرده مقیاس کارکرد جسمانی[۱۰۶]: محتوای این خرده مقیاس شامل ۱۰ سوال است، که توانایی انجام فعالیت های زندگی مانند توجه کردن به نیازهای فردی، پیاده روی و نرمش را در بر می گیرد.
۲- خرده مقیاس نقش جسمانی: (نقش محدودیت هایی که به سبب مشکلات جسمانی ایجاد می شود): محتوای این خرده مقیاس ۱۴ سوال است که به فعالیت های محدود کننده تواناییهای جسمانی مربوط می شود.
۳- خرده مقیاس درد جسمانی[۱۰۷]: این خرده مقیاس دارای ۴ سوال است، که میزان احساس درد طی ۴ هفته گذشته و تداخل آن با فعالیت های روزمره فرد را ارزیابی می کند.
۴-خرده مقیاس سلامت عمومی[۱۰۸]: چهار سوال این خرده مقیاس سلامت عمومی را بر اساس ادراک فرد ارزیابی می کند.
۵- خرده مقیاس سرزندگی[۱۰۹]: این خرده مقیاس ۴ سوال دارد که محتوای آن در خصوص احساس چالاکی، انرژی و خستگی است.
۶- خرده مقیاس کارکرد اجتماعی[۱۱۰]: این خرده مقیاس دارای ۲ سوال است که میزان تاثیر مشکلات جسمی و روانی را در انجام فعالیتهای اجتماعی و ارتباط با خانواده، دوستان، و سایر افراد جامعه مورد ارزیابی قرار می دهد.
۷- خرده مقیاس نقش هیجان[۱۱۱](نقش محدودیت هایی که به سبب مشکلات هیجانی ایجاد می شود): این خرده مقیاس دارای ۳ سوال است که عوامل هیجانی تداخل کننده با کار یا سایر فعالیت ها را ارزیابی می کند.
۸- خرده مقیاس سلامت روانی[۱۱۲]: این خرده مقیاس دارای ۵ سوال است که احساس افسردگی و اضطراب را می سنجد.
هشت مقیاس ( ۳۶-SF) در دو بعد سلامت جسمانی[۱۱۳] و سلامت روانی خلاصه می گردند. چهار خرده مقیاس اول شامل کارکرد جسمانی، نقش جسمانی، درد جسمانی و سلامت عمومی در بعد ” سلامت جسمانی” و ۴ خرده مقیاس آخر شامل سرزندگی، کارکرد اجتماعی، نقش هیجان و سلامت روانی در بعد” سلامت روانی” ترکیب می شوند.
همچنین پرسشنامه( ۳۶-SF)دارای ۱ سوال است که مربوط به ارزیابی فرد از وضعیت سلامتی اش و تغییرات آن طی یک سال گذشته است( کلانترزاده و همکاران، ۱۳۸۴؛ به نقل از قمری گیوی، ۱۳۸۶). برای بررسی نتایج از برنامه اکسل که بر اساس رهنمودهای ۳۶( ۳۶-SF) توسط کلانترزاده و همکاران طراحی شده است، استفاده شد. دامنه نمرات افراد در این آزمون بین نمره صفر (پایین ترین نمره و بیانگرکیفیت زندگی نامطلوب است) و نمره ۱۰۰( بالاترین نمره و بیانگر کیفیت زندگی مطلوب است) قرار می گیرد.
۲- مقیاس خودکارآمدی:
مقیاس خودکارآمدی نوجوانان (موریس، ۲۰۰۱) ۲۴ ماده دارد که آزمودنیها به آن با یک مقیاس پنج درجه (خیلی بد تا خیلی خوب) پاسخ می دهند. این پرسشنامه خودکارآمدی را با سه زیر مقیاس تحصیلی، اجتماعی و هیجانی میسنجد. ضریب آلفای پرسشنامه خودکارآمدی ۸۸/۰ به دست آمده است. ضریب همبستگی بین این پرسشنامه و پرسشنامه کودکان (۴۰/۰) به دست آمده است (۰۱/۰< P). بیگی (۱۳۹۰) پایایی این مقیاس را با روش آلفای کرونباخ ۸۰/۰ گزارش کردند.
۳-۶-شیوه اجرای پژوهش
در گرد آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شد. بعد از تهیه فهرست اسامی دانشجویان و انتخاب آنها، ابتدا هدف تحقیق برای آنها بیان شد وسپس آزمونهای پژوهش در اختیارآنها قرارداده شد و از آنها خواسته شد نظر خود را با دقت بیان کنند. اطلاعات به صورت گروهی و در دانشگاه آنها جمعآوری شد سپس داده های بدست آمده با بهره گرفتن از ابزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۷-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
با توجه به اینکه در این پژوهش هدف اصلی تعیین رابطه بین متغیرهای مختلف و مقایسه آنها است. بنابر این برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از آمار آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) استفاده شد.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
۴-۱-یافته های جمعیت شناختی
توزیع فراوانی رشته تحصیلی در دانشجویان پسر و دختر نشان میدهد که از میان دانشجویان پسر ۱۲ درصد(۱۵نفر) رشته حقوق، ۳۶ درصد(۴۵ نفر) رشته روانشناسی، ۲/۱۹ درصد(۲۴ نفر) رشته علوم تربیتی و ۸/۲۸ درصد(۳۶ نفر) در رشته جامعه شناسی مشغول به تحصیل بودند. همچنین از بین دانشجویان دختر ۲/۱۹ درصد (۲۴ نفر) رشته حقوق، ۸/۲۸ درصد (۳۶ نفر) در رشته روانشناسی، ۳۶ درصد ( ۴۵ نفر در رشته علوم تربیتی و ۱۲ درصد ( ۱۵ نفر در رشته جامعه شناسی مشغول به تحصیل بودند.
توزیع فراوانی سن در دانشجویان پسر و دختر نشان میدهد که از میان دانشجویان پسر ۶/۵۰ درصد( ۶۷ نفر) در گستره سنی ۱۹ تا ۲۳ سال۲۴ درصد(۳۰ نفر) در گستره سنی ۲۳ تا ۲۷ سال و ۶/۲۱ درصد(۲۷ نفر) آنها نیز در گسترهی سنی ۲۸ تا ۳۲ سال قرار داشتند. همچنین از میان دانشجویان دختر۷/۷۶ درصد( ۵۷ نفر) در گستره سنی ۱۹ تا ۲۳ سال۱۸ درصد(۳۴ نفر) در گستره سنی ۲۳ تا ۲۷ سال و ۲۱ درصد(۳۳ نفر) آنها نیز در گسترهی سنی ۲۸ تا ۳۲ سال قرار داشتند.
توزیع فراوانی وضعیت اقتصادی دانشجویان پسر و دخترنشان میدهد که از میان دانشجویان پسر ۲۰ درصد (۲۵۲۳ نفر) دارای وضعیت اقتصادی پایین، ۶۰ درصد ( ۷۵ نفر) دارای وضعیت اقتصادی متوسط و ۲۰ درصد(۲۵ نفر) دانشجویان دارای وضعیت اقتصادی بالا گزارش بودند. همچنین از میان دانشجویان دختر ۲۴ درصد(۳۰ نفر) دارای وضعیت اقتصادی پایین، ۶۴ درصد ( ۸۰ نفر) دارای وضعیت اقتصادی متوسط و ۱۲ درصد(۲۰ نفر) از دانشجویان دختر دارای وضعیت اقتصادی پایین بودند.
توزیع فراوانی وضعیت اشتغال دانشجویان پسر و دختر نشان میدهد از میان دانشجویان پسر۲۰ درصد(۲۵ نفر) شاغل و ۸۰ درصد(۱۰۰ نفر) بیکار بودند. و از میان دانشجویان دختر ۱۲ درصد(۱۵ نفر) شاغل در مشاغل دولتی بود و ۸۸ درصد (۱۱۰نفر) نیز بیکار بودند.
توزیع فراوانی وضعیت تأهل در دانشجویان پسر و دختر نشان میدهد از میان دانشجویان پسر ۸۸ درصد (۱۱۰ نفر) مجرد و ۱۲ درصد (۱۵ نفر) متأهل بودند. همچنین از میان دانشجویان دختر۷۲ درصد (۹۰نفر) مجرد و ۱۲۸ درصد (۳۵ نفر) در بین دانشجویان متأهل بودند.
۴-۲-یافته های توصیفی
جدول۴-۶: میانگین و انحراف معیار سن در دانشجویان پسر و دختر
متغیر | دانشجویان پسر | دانشجویان دختر | ||
میانگین | انحراف معیار | میانگین | انحراف معیار |