فصل اول 2 کلیات تحقیق 2 مقدمه. 3 1-1. بیان مسأله. 4 1-2. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 6 1- 3. اهداف تحقیق 7 1- 3- 1. هدف اصلی. 7 1- 3- 2. اهداف فرعی. 7 1-4. فرضیات و سؤالات تحقیق 7 1-5. تعاریف متغیرها و واژه های کلیدی. 8 1-5-1.تعاریف نظری. 8 کلاهبرداری بیمه ای. 8 1-5-2.تعریف عملیاتی. 8 1-6. قلمرو تحقیق: 8 فصل دوم. 12 مطالعات نظری. 12 مقدمه. 13 2-1. بیمه. 14 2-2. تاریخچه بیمه. 15 2-3. کلاهبرداری. 18 2-4. کلاهبرداری بیمه ای. 19 2-5. تاریخچه جرم کلاهبرداری. 22 2-6 . ریسک کلاهبرداری و تاثیر آن بر بیمه. 23 2-7 . انواع ریسک های کلاهبرداری در صنعت بیمه. 24 2-8 . کلاهبرداری داخلی ( شناسایی و پیشگیری). 24 2-9 . کلاهبرداری بیمه گذار و دعاوی خسارت( شناسایی و پیشگیری). 26 2-10 . ریسک کلاهبرداری واسطه( شناسایی و پیشگیری). 28 2-11 . تقسیم بندی دیگری از کلاهبرداری بیمه ای. 30 2-12 . گروه های کلاهبرداری بیمه ای. 32 2-13 . مثلث فریب یا کلاهبرداری در صنعت بیمه. 33 2-14 . مدل کنترل کلاهبرداری و تقلب 36 2-15 . مدیریت ریسک های کلاهبرداری توسط بیمه گران 38 2- 16 . تبیین ارکان کلاهبرداری در صنعت بیمه. 41 2-17 . رفتار صنعت بیمه دنیا در مقابله با کلاهبرداری های بیمه ای 53 2-18 . تحلیل وضعیت صنعت بیمه ایران در ارتباط با ریسک های کلاهبرداری 56 2-19. موارد کلاهبرداری از شرکت های بیمه. 58 2-20. نقش نهادهای و شرکت ها در امر رسیدگی به کلاهبرداری بیمه ای. 60 2-21. روندها و ضوابط سازمانی حمایت کننده در جلوگیری از کلاهبرداری بیمه ای.63 2-22. محدویتها ومشکلات مربوط به روند رسیدگی به کلاهبرداری بیمه ای.66 2-23 . موانع موجود برای مقابله موثر با کلاهبرداری.68 2-24 . راه های مقابله با کلاهبرداری در شرکت های بیمه71 2-25 . مهمترین مواردی که روند رسیدگی به پروندههای کلاهبرداریهای بیمهای را با مشکل مواجه میکند.73 2-26 .مهمترین محدودیتهای کشف تقلب و کلاهبرداریهای بیمهای.74 2-27. وظایف و نقش شرکتهای بیمه 76 2-28.پیشینه پژوهش.79 فصل سوم. 87 روش شناسی تحقیق 87 مقدمه. 88 3-1. روش تحقیق 88 3-2. جامعه آماری. 89 3-3. نمونه آماری. 89 3-4 . ابزار جمعآوری دادهها و اطلاعات 89 3-5. روایی و پایایی. 91 3-6 . روش تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات 92 3-7.مدل تحقیق: 94 فصل چهارم. 95 تجزیه و تحلیل نتایج. 95 مقدمه. 96 4-1 آمارتوصیفی اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 97 4-2 آزمون نرمال بودن متغیر ها ( آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف، KS ) 100 4-3 بررسی پایایی تحقیق 103 4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی : 105 4-4-1-آزمون فرضیه اول: 106 4-4-2-آزمون فرضیه دوم: 108 4-4-3-آزمون فرضیه سوم: 109 4-5آزمون فریدمن جهت اولویت بندی 3 بعد در سازمان مورد مطالعه 110 4-6 تعیین اوزان شاخصها 111 4-7 رتبه بندی عوامل موثر بر کلاهبرداری با TOPSIS. 115 فصل پنجم 122 نتیجه گیری. 122 مقدمه. 123 5-1 نتیجه گیری از سوالات تحقیق 124 5-2 محدودیت های تحقیق 126 5-3 پیشنهادات تحقیق 126 5-3-1پیشنهادات کاربردی. 126 5-3-2 پیشنهاد به محققین آتی. 131 پیوست ها 133 منابع و ماخذ 136 فهرست منابع فارسی. 137 Abstract 143 چکیده: کلاهبرداری در قوانین بسیاری از کشورهای جهان جرم کیفری تلقی شده و در صورت اثبات ،مرتکب آن علاوه بر بازگرداندن وجوه ناشی از کلاهبرداری، محکوم به جریمه مالی و حتی حبس می شود. علاوه بر آن، کلاهبرداری ، ریسکی جدی برای تمامی بخش های مالی ، از جمله صنعت بیمه ایجاد کرده و زیانهایی که از طریق فعالیت های کلاهبرداری ایجاد می شوند، منافع بیمه گران و ثبات مالی آنان را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل کلاهبرداری از شرکتهای بیمه ای و ارائه راهکارهای پیشگیری از آن در استان لرستان می باشد.بدین منظور با طرح سؤال و با روش توصیفی ـ پیمایشی این تحقیق انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضرشامل کلیه افراد شاغل، در بیمه استان لرستان میباشند.حجم نمونه براساس نمونه گیری تصادفی طبقه ای ساده ،120نفرتعیین شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این خصوص پرسشنامه 20سؤالی با پایائی آلفای کرونباخ 87/0 بوده است. تجزیه وتحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرمافزار SPSS و و آزمون t استیودنت وآزمون فریدمن صورت گرفته است. بر اساس یافته ها 3 شاخص(محرک/ انگیزه ، فرصت و توجیه عقلی) در ارزیابی عوامل موثر بر روی کلاهبرداری بیمه ای تاثیر دارند. با توجه به اولویت بندی که به روش تاپسیس صورت گرفت به ترتیب عوامل(عدم آگاهی از قوانین ، عدم کنترل صحیح، عدم ترویج فرهنگ بیمه، عدم استفاده از فن آوری روزدنیا وتجربه کشورهای دیگر ، عدم آموزش تخصصی عوامل بیمه، عدم استخدام و گزینش تخصصی نیروی انسانی ، و ضعف قوانین بیمه ای ) به عنوان عوامل اول تا هفتم کلاهبرداری از شرکتهای بیمه ای شناسایی شدند. واژگان کلیدی : کلاهبرداری ،بیمه ،کلاهبرداری بیمه ای مقدمه امروزه صنعت بیمه جایگاه خود رابه عنوان یکی ازستون های اصلی جامعه تثبیت کرده است.اگرچه ماهیت بیمه و اهمیت آن تحت تأثیر پیشرفت های تکنولوژیکی و روند جهانی شدن و مقررات زدایی بازارهای مالی و حقیقی، در معرض تغییرات قابل توجه است اما بدون شک صنعت بیمه جایگاه فعلی خود را در آینده حفظ و حتی مستحکم تر خواهد کرد(برزی محمدی،1390، 3). هم اکنون بیمه یک جزء اساسی استراتژی های پیچیده مدیریت ریسک برای افراد، گروه های اجتماعی و صنایع و حرف شده است.بیمه سازگاری و انطباق با شرایط سخت،نامطمئن و پیچیده که پیوسته در
پایان نامه ارشد رشته مدیریت : شناسایی و رتبه بندی عوامل کلاهبرداری از شرکتهای بیمه ای