فصل اول 2 کلیات تحقیق 2 مقدمه. 3 1-1. بیان مسأله. 4 1-2. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 6 1- 3. اهداف تحقیق 7 1- 3- 1. هدف اصلی. 7 1- 3- 2. اهداف فرعی. 7 1-4.  فرضیات و سؤالات تحقیق 7 1-5. تعاریف متغیرها و واژه های کلیدی. 8 1-5-1.تعاریف نظری. 8 کلاهبرداری بیمه ای. 8 1-5-2.تعریف عملیاتی. 8 1-6. قلمرو تحقیق: 8 فصل دوم. 12 مطالعات نظری. 12 مقدمه. 13 2-1. بیمه. 14 2-2. تاریخچه بیمه. 15 2-3. کلاهبرداری. 18 2-4. کلاهبرداری بیمه ای. 19 2-5. تاریخچه جرم کلاهبرداری. 22 2-6 . ریسک کلاهبرداری و تاثیر آن بر بیمه. 23 2-7 . انواع ریسک های کلاهبرداری در صنعت بیمه. 24 2-8 .  کلاهبرداری داخلی ( شناسایی و پیشگیری). 24 2-9 . کلاهبرداری بیمه گذار و دعاوی خسارت( شناسایی و پیشگیری). 26 2-10 . ریسک کلاهبرداری واسطه( شناسایی و پیشگیری). 28 2-11 . تقسیم بندی دیگری از کلاهبرداری بیمه ای. 30 2-12 . گروه های کلاهبرداری بیمه ای. 32 2-13 . مثلث فریب یا کلاهبرداری در صنعت بیمه. 33 2-14 . مدل کنترل کلاهبرداری و تقلب 36 2-15 . مدیریت ریسک های کلاهبرداری توسط بیمه گران 38 2- 16 . تبیین ارکان کلاهبرداری در صنعت بیمه. 41 2-17 . رفتار صنعت بیمه دنیا در مقابله با کلاهبرداری های بیمه ای 53 2-18 . تحلیل وضعیت صنعت بیمه ایران در ارتباط با ریسک های کلاهبرداری   56 2-19. موارد کلاهبرداری از شرکت های بیمه. 58 2-20. نقش نهادهای و شرکت ها در امر رسیدگی به کلاهبرداری بیمه ای. 60 2-21. روندها و ضوابط سازمانی حمایت کننده در جلوگیری از کلاهبرداری بیمه ای.63 2-22. محدویتها ومشکلات مربوط به روند رسیدگی به کلاهبرداری بیمه ای.66 2-23 . موانع موجود برای مقابله موثر با کلاهبرداری.68 2-24 . راه های مقابله با کلاهبرداری در شرکت های بیمه71 2-25 . مهم‌ترین مواردی که روند رسیدگی به پرونده‌های کلاهبرداری‌های بیمه‌ای را با مشکل مواجه می‌کند.73 2-26 .مهم‌ترین محدودیت‌های کشف تقلب و کلاهبرداری‌های بیمه‌ای.74 2-27. وظایف و نقش شرکت‌های بیمه 76 2-28.پیشینه پژوهش.79 فصل سوم. 87 روش شناسی تحقیق 87 مقدمه. 88 3-1. روش تحقیق 88 3-2. جامعه آماری. 89 3-3. نمونه آماری. 89 3-4 . ابزار جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات 89 3-5. روایی و پایایی. 91 3-6 . روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات 92 3-7.مدل تحقیق: 94 فصل چهارم. 95 تجزیه و تحلیل نتایج. 95 مقدمه. 96 4-1 آمارتوصیفی اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 97 4-2 آزمون نرمال بودن متغیر ها ( آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف، KS )  100 4-3 بررسی پایایی تحقیق 103 4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی : 105 4-4-1-آزمون فرضیه اول: 106 4-4-2-آزمون فرضیه دوم: 108 4-4-3-آزمون فرضیه سوم: 109 4-5آزمون فریدمن جهت اولویت بندی 3 بعد در سازمان مورد مطالعه  110 4-6 تعیین اوزان شاخصها 111 4-7 رتبه بندی عوامل موثر بر کلاهبرداری با TOPSIS. 115 فصل پنجم 122 نتیجه گیری. 122 مقدمه. 123 5-1 نتیجه گیری از سوالات تحقیق 124 5-2 محدودیت های تحقیق 126 5-3 پیشنهادات تحقیق 126 5-3-1پیشنهادات کاربردی. 126 5-3-2 پیشنهاد به محققین آتی. 131 پیوست ها 133 منابع و ماخذ 136 فهرست منابع فارسی. 137 Abstract 143 چکیده: کلاهبرداری در قوانین بسیاری از کشورهای جهان جرم کیفری تلقی شده و در صورت اثبات ،مرتکب آن علاوه بر بازگرداندن وجوه ناشی از کلاهبرداری، محکوم به جریمه مالی و حتی حبس می شود. علاوه بر آن، کلاهبرداری ، ریسکی جدی برای تمامی بخش های مالی ، از جمله صنعت بیمه ایجاد کرده و زیانهایی که از طریق فعالیت های کلاهبرداری ایجاد می شوند، منافع بیمه گران و ثبات مالی آنان را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل کلاهبرداری از شرکتهای بیمه ای و ارائه راهکارهای پیشگیری از آن در استان لرستان می باشد.بدین منظور با طرح سؤال و با روش توصیفی ـ پیمایشی این تحقیق انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضرشامل کلیه افراد  شاغل، در بیمه استان لرستان می­باشند.حجم نمونه براساس نمونه گیری تصادفی طبقه ای ساده ،120نفرتعیین شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این خصوص پرسشنامه 20سؤالی با پایائی آلفای کرونباخ 87/0 بوده است. تجزیه وتحلیل داده‌های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرم‌افزار SPSS و و آزمون t استیودنت وآزمون فریدمن صورت گرفته است. بر اساس یافته ها 3 شاخص(محرک/ انگیزه ، فرصت و توجیه عقلی) در ارزیابی عوامل موثر بر روی کلاهبرداری بیمه ای تاثیر دارند. با توجه به اولویت بندی که به روش تاپسیس صورت گرفت به ترتیب عوامل(عدم آگاهی از قوانین ، عدم کنترل صحیح، عدم ترویج فرهنگ بیمه، عدم استفاده از فن آوری روزدنیا وتجربه کشورهای دیگر ، عدم آموزش تخصصی عوامل بیمه، عدم استخدام و گزینش تخصصی نیروی انسانی ، و ضعف قوانین بیمه ای ) به عنوان عوامل اول تا هفتم کلاهبرداری از شرکتهای بیمه ای شناسایی شدند. واژگان کلیدی : کلاهبرداری ،بیمه ،کلاهبرداری بیمه ای  مقدمه امروزه صنعت بیمه جایگاه خود رابه عنوان یکی ازستون های اصلی جامعه تثبیت کرده است.اگرچه ماهیت بیمه و اهمیت آن تحت تأثیر پیشرفت های تکنولوژیکی و روند جهانی شدن و مقررات زدایی بازارهای مالی و حقیقی، در معرض تغییرات قابل توجه است اما بدون شک صنعت بیمه جایگاه فعلی خود را در آینده حفظ و حتی مستحکم تر خواهد کرد(برزی محمدی،1390، 3). هم اکنون بیمه یک جزء اساسی استراتژی های پیچیده مدیریت ریسک برای افراد، گروه های اجتماعی و صنایع و حرف شده است.بیمه سازگاری و انطباق با شرایط سخت،نامطمئن و پیچیده که پیوسته در

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...