- وابستگی[۳۲]: هر عنصر سلسله مراتبی می تواند به عنصر سطح بالاتر خود وابسته باشد و این وابستگی می تواند به صورت خطی تا بالاترین سطح ادامه داشته باشد.
- انتظارات[۳۳] : هرگاه تغییری در ساختمان سلسله مراتبی رخ دهد، پروسه ارزیابی باید مجدداً انجام شود (قدسیپور، ۱۳۸۶).
مراحل کار در AHP به صورت کامل در فصل چهارم توضیح داده خواهد شد.
۲-۵-۱- ویژگیهای فرایند تحلیل سلسله مراتبی
تصمیم گیری سلسله مراتبی به دلیل امکانات و ویژگیهای متعدد، یکی از پرکاربردترین روشهای حل مسائل تصمیم گیری چند شاخصه(MCDM)[34]است. برخی از این ویژگیها عبارتند از:
- تجزیه مسائل بزرگ و پیچیده به سطوح و عناصر مختلف از طریق ساختار ردهای
- سادگی مدل و در واقع عدم نیاز به دانش مهندسی پیشرفته
- عدم نیاز به تهیه و تشکیل ماتریس تصمیم گیری(اندازه گیری شاخص ها)
- مدل کردن توأمان معیارهای کیفی و کمی
- به کارگیری احساسات و افکار تصمیمگیرنده(DM)[35]و …
۲-۵-۲- فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی
ممکن است در یک تصمیم گیری به جای یک تصمیمگیرنده، چندین تصمیمگیرنده باشند که نظرهای همگی آنها باید در ماتریس مقایسه لحاظ شود، در این موارد برای تصمیم گیری گروهی میتوان از میانگین هندسی برای عناصر ماتریس مقایسه استفاده کرد; که روش کامل آن را در فصل سوم توضیح خواهیم داد.
۲-۶- مفهوم خوشهبندی
جین، مورتی و فیلین(۱۹۹۹)، در خصوص کاربرد خوشهبندی بیان می کنند که خوشهبندی برای انواع الگوهای تحلیل اکتشافی، گروهبندی و تصمیم گیری، و موقعیتهای فراگیری ماشینی، شامل: داده کاوی، بازیابی مدارک، بخشبندی تصاویر، و طرح ردهبندی سودمند است. نویل و همکاران(۲۰۰۳)، خوشهبندی را یک فعالیت توصیفی میدانند که شناسایی گروهبندی طبیعی داده ها را مورد کاوش قرار میدهد. جیونیز(۲۰۰۴)، خوشهبندی را یک مرحله مهم از فرایند پردازش تحلیل داده ها، همرا با کاربردهای آن در حوزه های متعدد، معرفی می کند و اظهار میدارد که براساس تعریفی ساده و اولیه، خوشهبندی به عنوان مقوله بخشبندی داده ها درون گروه ها یا خوشه ها تعریف شده، که این داده های موضوعی در همان گروه مشابه مرتبط هستند; در صورتی که، این عناصر، در گروه های مختلف دارای مشابهت نیستند. کراسکف و دیگران(۲۰۰۵)، اظهار میدارند که مقصود از خوشهبندی، جداسازی عناصر درون دستههایی است که صرفاً در بردار مشخصه- مجموعه ای از اجزا و ویژگیها - به کار می رود. روسل(۲۰۰۶)، هدف خوشهبندی را بخشبندی یک مجموعه ساختار نیافته از عناصر، درون خوشه ها یا گروه های مشخص معرفی می کند و شرح میدهد که شخص اغلب میخواهد اجزای خرد را به عنوان عوامل مشترک در همان خوشه-ای قرار دهد که دارای صفات یکسان هستند; و عناصر غیر مشترک را، تا حد ممکن، در خوشهای جای دهد که به آن تعلق دارد. وی همچنین بیان می کند که خوشهبندی در بسیاری از حوزه های موضوعی به کار گرفته شده و انواع زیادی از الگوریتمهای خوشهبندی برای مقاصد و موقعیتهای متفاوت وجود دارد.
کوالکی(۱۹۹۷)، با طرح کاربرد خوشهبندی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، هدف اصلی فرایند خوشهبندی را یاری رساندن به کاربرد در تشخیص محل دقیق اطلاعات میداند. در مجموع، با بیان نظر متخصصان درباره مفهوم خوشهبندی میتوان اظهار کرد که خوشهبندی عبارت است از: مرتب کردن واژه ها یا مدارک شبیه به هم در یک رده با عنوان کلی. از لحاظ کاربردی، خوشهبندی سبب بهینهسازی فعالیت جستجوی اطلاعات شده و زمان جستجوی کاربر را کاهش میدهد. در یک کاوش نظاممند و برمبنای استفاده از پرس و جوهای مبتنی بر راهبردهای کاوش، خوشهبندی سبب ایجاد ارتباط میان خوشههای مختلف شده و در مجموع به نتایج سودمندی منجر می شود. از سوی دیگر خوشهبندی سبب شده تا گروهی از موضوعات مشابه در زیر یک رده، با عنوان کلی سازماندهی شوند. این فعالیت، در دستیابی به اطلاعات مرتبط با موضوع خواسته شده تاثیر بسزایی دارد و باعث دسترسی مطلوب به اطلاعات هم موضوع می شود.
۲-۶-۱- روش تحلیل خوشهای
تجزیه و تحلیل خوشهای، یک روش آماری برای گروهبندی داده ها یا مشاهدات، با توجه به شباهت یا درجه نزدیکی آنها است. از طریق تجزیه و تحلیل خوشهای داده ها یا مشاهدات به دستههای همگن و متمایز از هم تقسیم میشوند. از این روش برای بخشبندی کردن مشتریان بر مبنای شباهتهایشان استفاده می-شود. غالباً در تحلیل خوشهای، تصمیم-گیری درباره تعداد خوشه ها بر مبنای ملاک بیزی و ملاک آکائیکه گرفته می شود. جوابی در سطح حد اقل ملاک بیزی و ملاک آکائیکه به دست می آید، می تواند معرف بهترین تعادل موجود بین دقت و پیچیدگی باشد که مهمترین تاثیرات را در نظر بگیرد و اهمیت آن-ها را کم نشان ندهد. همچنین، راه دیگر برای تصمیم-گیری در زمینه تعداد خوشه ها، استفاده از نسبت فاصله می-باشد. بهینهترین تعداد خوشه ها هنگامی است که تغییری بزرگ در نسبت فاصله مشاهده می-گردد.
اصطلاح تحلیل خوشهای اولین بار توسط Tryon در سال ۱۹۳۹ برای روشهای گروهبندی اشیائی که شبیه بودند مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه خوشهای ابزار میانبر تحلیل داده هاست که هدف آن نظم دادن به اشیا مختلف به گروههایی که درجه ارتباط بین دو شی اگر آنها به یک گروه تعلق داشته باشند حداکثر و در غیر این صورت حداقل است. به عبارت دیگر تحلیل خوشهای ساختار داده ها را بدون توضیح اینکه چه وجود دارد را نشان میدهد.
تحلیل خوشهای یک ابزار اکتشاف است و نتایج آن ممکن است:
- در تعریف یک طرح طبقه بندی مانند ردهبندی حیوانات، حشرات یا گیاهان مفید باشد.
- قواعدی برای اختصاص موارد جدید به طبقهها به منظور شناسایی و تشخیص به دست دهد.
- حدود تعریف، اندازه و تنوغ و تعریف برای آنچه قبلا به شکل مفاهیم وسیعی بوده است، فراهم آورد.
- نمونههایی برای معرفی طبقهها بیاید.
- مدل آماری برای توصیف جامعه ارائه دهد.
مفاهیم فاصله و تشابه از مفاهیم اساسی تحلیل خوشهای است. فاصله اندازهای است که نشان میدهد دو مشاهده تا چه حد جدا از یکدیگرند. در حالیکه تشابه شاخص نزدیکی آنها با یکدیگر است. پژوهشگر قبل از تحلیل، نخست باید یک مقیاس کمی را که بر پایه همخوانی(تشابه) بین مشاهدهها اندازه گرفته می شود را انتخاب کند. این شاخص ها با توجه به الگوریتم تشکیل خوشه، ماهیت متغیر ها(پیوسته، گسسته یا دو ارزشی) و مقیاس اندازه گیری انتخاب میشوند. در این پژوهش طبقه بندی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران از لحاظ شاخص-های دهگانه پژوهش مورد تحلیل قرار میگیرد. خوشهبندی را میتوان به عنوان مهمترین مسئله در یادگیری بدون نظارت در نظر گرفت. خوشهبندی با یافتن یک ساختار درون یک مجموعه از دادههای بدون برچسب درگیر است. خوشه به مجموعهای از دادهها گفته میشود که به هم شباهت داشته باشند. در خوشهبندی سعی میشود تا داده ها به خوشههایی تقسیم شوند که شباهت بین داده های درون هر خوشه حداکثر و شباهت بین دادههای درون خوشههای متفاوت حداقل شود. درون خوشهبندی هیچ دستهای از قبل وجود ندارد و در واقع متغیرها به صورت مستقل و وابسته تقسیم نمیشوند. بلکه ما در اینجا بدنبال گروههایی از داده ها هستیم که به هم شباهت دارند و با کشف این شباهتها می توان رفتارها را بهتر شناسایی کرد و بر مبنای آنها طوری عمل کرد که نتیجه بهتری حاصل شود.
شکل ۲-۱: نمونه ای از اعمال خوشهبندی روی مجموعه ای از داده ها
۲-۶-۲- هدف تجزیه و تحلیل خوشهای
به طور کلی هدف از تجزیه و تحلیل خوشهای را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد:
- گروهبندی آزمودنیها از لحاظ p صفت صورت میگیرد، به طوری که افراد هم گروه از لحاظ P صفت بسیار شبیه هم و افراد غیر هم گروه بسیار به هم ناشبیه هستند.
- هدف، قرار دادن افراد در گروه های مختلف است.
- هدف، رسیدن به گروه های واقعی است.
- کاهش حجم داده ها
۲-۶-۳- انواع روشهای خوشهبندی
روشهای خوشبندی را به طور کلی به دو گروه روشهای طبقه بندی ذهنی(Subjective) و عینی (Objective) تقسیم می کنند. در طبقه بندی زیر انواع روشهای خوشهبندی به صورت مشخص نمایش داده شده است.
شکل ۲-۲:انواع روشهای خوشهبندی
روشهای ذهنی خوشهبندی
روشهای ذهنی از جمله روشهایی هستند که تنها برای داده های اکولوژیکی(اجتماع گیاهی) قابل کاربرد هستند. ولی روشهای عینی بسیار متنوع بوده و در بسیاری از علوم به کار می-روند و استفاده از آنها در علوم محیطی نتایج قابل تفسیرتری و عینیتری را نسبت به روشهای ذهنی ارائه می دهند(گودال، ۱۹۵۴). در این پژوهش به دلیل عدم کاربرد روشهای ذهنی از توضیح بیشتر آن اجتناب میکنیم.