۱۰۳۲/۰
سازگاری
–
۰۵۵۲/۰
۰۵۵۲/۰
سهولت استفاده
–
۰۶۹۶/۰
۰۶۹۶/۰
سودمندی درک شده
۵۴/۰
۱۹۹۲/۰
۷۳۹۲/۰
نگرش
۲۴/۰
–
۲۴/۰
جدول۴-۱۵ . تاثیر متغیرهای مستقل تحقیق بر نیت استفاده
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه
مهمترین مرحله در هر نوع مطالعه و پژوهش ، مرحله بحث و نتیجه گیری است. بدیهی است که پژوهش در هر زمینه ای که انجام شود دارای هدف و انگیزه خاص است. لیکن آنچه مهم است نتایج و دستاوردهای حاصل از آن است که می توانند کاربرد پیدا کنند. نتایج و پیشنهادها علاوه بر آنکه از نظر کاربردی کردن پژوهش اهمیت دارد، در ایجاد و تقویت انگیزه در پژوهشگران و همچنین در هموار نمودن راه مطالعات و تحقیقات کاملاً مؤثر است. این فصل براساس خلاصه و نتیجه گیری از یافته های تحقیق ( یافته های توصیفی و یافته های استنباطی) محدودیت ها ، پیشنهادات اجرایی و پیشنهادبرای محققین آتی تنظیم شده است.
۵-۲ نتایج آمار توصیفی
۵-۲-۱ توصیف پاسخ دهندگان
دراین تحقیق ، ۵۲ درصد پاسخ دهندگان پرسشنامه مرد و ۴۸ درصد زنان بودند . بیشترین فراوانی سنی پاسخ دهندگان در گروه سنی ۳۱ تا ۴۰ سال با ۵/۶۹ درصد می باشد و بقیه پاسخ دهندگان در گروه های دیگر سنی قرار می گیرند . ۶/۶۳ پاسخ دهندگان از لحاظ سطح تحصیلات لیسانس بوده و بقیه در سطوح دیگر تحصیلات قرار دارند . از لحاظ شغل پاسخ دهندگان کارمندان با ۴۳ درصد بیشترین و دانشجویان با ۱/۳ درصد کمترین درصد پاسخ دهندگان را داشتند . از نظر تقسیم پاسخ دهندگان در میزان تسلط به کامپیوتر ۲/۴۰ درصد زیاد ، ۳/۵۲ درصد متوسط و ۵/۷ درصد کم قرار داشتند و همچنین میزان دسترسی به اینترنت پاسخ دهندگان نیز بصورت ۵/۳۱ درصد زیاد ، ۷/۶۰ درصد متوسط و ۸/۷ درصد کم می باشد .
۵-۲-۲ توصیف متغیر اعتبار
میانگین امتیاز متغیر اعتبار از نظر پاسخ دهندگان ۸۰۲/۳ ، انحراف معیار ۶۱۲/۰ و واریانس برابر ۳۷۵/۰ می باشد. میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار (امتیاز ۳) است و همچنین کمترین امتیازمربوط به متغیراعتبار از نظر پاسخ دهندگان معادل ۲ و بیشترین امتیاز معادل ۵ می باشد.
۵-۲-۳ توصیف متغیر اعتماد
میانگین امتیاز متغیر اعتماد از نظر پاسخ دهندگان ۵۰۵/۳ ، انحراف معیار ۷۱۴/۰ و واریانس برابر ۵۱/۰ می باشد. میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار است و همچنین کمترین امتیاز مربوط به متغیر اعتماد از نظر پاسخ دهندگان معادل ۲/۱ و بیشترین امتیاز معادل ۵ می باشد.
۵-۲-۴ توصیف متغیر سازگاری
میانگین امتیاز متغیر سازگاری از نظر پاسخ دهندگان ۶۲۴/۳ ، انحراف معیار ۷۱۱۸۹/۰ و واریانس برابر ۵۰۷/۰ می باشد. میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار است و همچنین کمترین امتیاز مربوط به متغیر سازگاری از نظر پاسخ دهندگان معادل ۴/۱ و بیشترین امتیاز معادل ۵ می باشد.
۵-۲-۵ توصیف متغیر سهولت درک شده
میانگین امتیاز متغیر سهولت درک شده از نظر پاسخ دهندگان ۵۵۵/۳ ، انحراف معیار ۶۷۱۹۲/۰ و واریانس برابر ۴۵۱/۰ می باشد. میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار است و همچنین کمترین امتیاز مربوط به متغیر سهولت درک شده از نظر پاسخ دهندگان معادل ۲/۱ و بیشترین امتیاز معادل ۵ می باشد.
۵-۲-۶ توصیف متغیر سودمندی درک شده
میانگین امتیاز متغیر سودمندی درک شده از نظر پاسخ دهندگان ۴۳۷/۳ ، انحراف معیار ۶۸۳/۰ و واریانس برابر ۴۶۶/۰ می باشد. میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار است و همچنین کمترین امتیاز مربوط به متغیر سودمندی درک شده از نظر پاسخ دهندگان معادل ۶/۱ و بیشترین امتیاز معادل ۵ می باشد.
۵-۲-۷ توصیف متغیر نگرش
میانگین امتیاز متغیر نگرش از نظر پاسخ دهندگان ۷۵۱/۳ ، انحراف معیار ۶۳۳/۰ و واریانس برابر ۴۰۱/۰ می باشد. میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار است و همچنین کمترین امتیاز مربوط به متغیر نگرش از نظر پاسخ دهندگان معادل ۲/۲ و بیشترین امتیاز معادل ۵ می باشد.
۵-۲-۸ توصیف متغیر نیت استفاده
میانگین امتیاز متغیر نیت استفاده از نظر پاسخ دهندگان ۴۲۸/۳ ، انحراف معیار ۶۳۹/۰ و واریانس برابر ۴۰۹/۰ می باشد. میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار است و همچنین کمترین امتیاز مربوط به متغیر نیت استفاده از نظر پاسخ دهندگان معادل ۲/۱ و بیشترین امتیاز معادل ۵ می باشد.
۵-۳ آزمون فرضیه های تحقیق
فرضیه ۱. اعتبار درک شده نسبت به رزرو اینترنتی هتل برنگرش فرد به این نوع رزرو تاثیر می گذارد.
با توجه به ضریب استاندارد می توان گفت که میزان تاثیر اعتبار درک شده نسبت به رزرو اینترنتی هتل برنگرش فرد به این نوع رزرو برابر با ۲۰/۰ است و این فرضیه تایید می شود. (نمودار ۴-۱۴) پس می توان نتیجه گرفت که اعتبار سایت های رزرو اینترنتی بر نگرش مشتریان برای استفاده از آنها موثر است .
فرضیه ۲. اعتماد فرد به رزرو اینترنتی هتل تاثیر مثبتی بر نگرش به این نوع رزرو می گذارد .
با توجه به ضریب استاندارد می توان گفت که میزان تاثیر اعتماد فرد نسبت به رزرو اینترنتی هتل برنگرش فرد به این نوع رزرو برابر با ۴۳/۰ است و این فرضیه تایید می شود.. (نمودار ۴-۱۴) پس می توان نتیجه گرفت که اعتماد مشتریان به سایت های رزرو اینترنتی بر نگرش آنها برای استفاده از آنها موثر است .
فرضیه ۳. سازگاری فرد نسبت به رزرواینترنتی هتل برنگرش نسبت به این نوع رزرو تاثیر می گذارد.
با توجه به ضریب استاندارد می توان گفت که میزان تاثیر سازگاری فرد نسبت به رزرواینترنتی هتل برنگرش نسبت به این نوع رزرو برابر با ۲۳/۰ است و این فرضیه تایید می شود. (نمودار ۴-۱۴) پس می توان نتیجه گرفت که سازگاری و تناسب زندگی افراد با خرید های آنلاین ، بر نگرش و نیت استفاده از رزرو اینترنتی آنها موثر است .
فرضیه ۴ . ادراک فرد از سودمندی رزرو اینترنتی هتل به صورت مثبت تحت تاثیر سهولت درک شده از این نوع رزرو قرار می گیرد.