برایتهیه یماتریسSWOT هشت مرحله باید طی شود:

 

    1. تهیهیفهرستیازفرصتهایعمدهمحیطخارجیسازمان

 

    1. تهیهیفهرستیازتهدیدهایعمدهیمحیطخارجیسازمان

 

    1. تهیهیفهرستیازنقاطقوتعمدهیداخلیسازمان

 

    1. تهیهیفهرستیازنقاطضعفعمدهیداخلیسازمان

 

۵٫چگونه می‌توان با بهره‌گیری از نقاط قوت حداکثر بهره‌برداری را از فرصتها انجام داد (SO)
۶٫چگونه با بهره گرفتن از نقاط قوت می‌توان اثر تهدیدات را حذف کرد یا کاهش داد (ST)
۷٫چگونه باید با بهره‌گیری از فرصتها نقاط ضعف را تبدیل به نقطه قوت کرد یا از شدت نقاط ضعف کاست (WO)
۸٫چگونه باید با کاهش دادن نقاط ضعف تاثیر تهدیدات را کاهش داد یا تاثیرشان را حذف نمود.(WT)
تجزیه وتحلیل PEST:بهمنظوربررسیعواملمحیطیازقبیلعواملسیاسی،اقتصادی،اجتماعی وفنآوری صورتمیگیردوبهتشخیصعواملSWOTودرکشرایطمحیطیسازمانکمکمیکند.ماتریسداخلیوخارجی(IE)بهمنظورتعییناستراتژیهایبرتر(مطلوب)مورداستفادهقرارمیگیرد.دراینماتریس،جمعامتیازنهاییعواملداخلیبررویمحورافقیوجمعامتیازنهاییعواملخارجیبررویمحورعمودیقرار میگیرد. اگرجمعامتیازنهاییعواملخارجی(EFE)[32]بین ۱ تا ۲٫۵ باشد،نشاندهندهیتهدیدخارجیوچنانچهبین۲٫۵ تا ۴ باشدبیانگر فرصت است. هم چنین اگرجمعامتیازنهاییعواملداخلی(IFE)[33] بین ۱ تا ۲٫۵ باشد،،به مفهوم ضعف داخلیوچنانچهبین ۲٫۵ تا ۴ باشدبیانگر قوت داخلی است.
عکس مرتبط با اقتصاد
جدول (۳-۲) ماتریس داخلی و خارجی (IE)[5]
امتیاز نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE)
امتیاز نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE)

 

تهاجمی
خانه ی ۱
محافظه کارانه
خانه ی ۲
رقابتی
خانه ی ۳
تدافعی
خانه ی ۴

قرارگرفتنسازماندرهریکازخانههایماتریسداخلیوخارجیدرجدول(۲)،مفاهیمراهبردیخاصیدارد. سازمانیکهدرخانهی۱قرارگیرد،ازموقعیتیعالیبرخورداراستواینسازمانبهتراستاستراتژیتهاجمیرامدنظرقراردهد. سازمانیکهدرخانهی۲قرارگیرد،ازنظرمحیطخارجیازموقعیتیعالیبرخورداراست،ولیازنظرمحیطداخلیموقعیتخوبیندارد؛لذا،انتخاباستراتژیمحافظهکارانهبرایاینسازمانمناسبتراست. استقراریکسازماندرخانهی۳،نشانمیدهدکهازنظرمحیطداخلیازموقعیتیعالیبرخورداراست؛ولیازنظرمحیطخارجیوضعمناسبیندارد.لذا، برایاینسازماناستراتژیرقابتیپیشنهادمیشود.سازمانیکهدرخانهی۴قرارگیرد،همازنظرموقعیتمحیطداخلیوهمبهلحاظموقعیتمحیطخارجیدروضعیتنامناسبیقراردارد؛یعنی،درمحیطداخلیضعفداردودرمحیطخارجینیزتهدیدمیشودوبهتراستازاستراتژیهایتدافعیاستفادهنماید.
دانلود تحقیق و پایان نامه
۳-۹-۲٫ مراحل تدوین استراتژی در این تحقیق
پسازبررسیومطالعاتصورتگرفته،فرایندیدهمرحلهای،برایتدویناستراتژیدرسازمانموردبررسیپیشنهادگردید:
مرحلهیاول: بررسیوشناختچشمانداز
مرحلهیدوم: بررسیوشناخترسالتومأموریتسازمان
مرحلهیسوم:تهیهوتنظیمپرسشنامههایمربوطبهعواملداخلیوخارجیمنابعانسانی و پرسشنامه مربوط به روش SWOT
مرحلهی چهارم: آزمونپرسشنامههایتهیهشدهازدیدگاهکارشناسانومدیرانعالی
مرحلهیپنجم:توزیعپرسشنامههاوجمعآوریوتجزیهوتحلیلآنها
مرحلهیششم:بررسیوشناختوضعیتموجودمدیریتمنابعانسانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...