۰۰۸/۰
ج) در فعالیتهای یادگیری از طریق IT با فرزندانتان مشارکت می کنید .
۱۴
۱۲
۰۱۶/۰
ط) سایر
۲۷
۲۵
۰۰۷/۰
ی) حمایت خاص از والدین نمی کنید .
۲۱
۲۳
۰۱۹/۰
-۱ این سئوالات چند گزینه ای هستند
جدول ۳ ـ روش هایی که والدین جهت حمایت فرزندانشان برای استفاده از IT در یادگیری استفاده می کنند .
با این وجود ، یافته ها نشان می دهند که ، والدین در هنگ کنگ مشتاق نیستند که در برنامه ها یا فعالیت های مربوط به کاربرد IT در تعلیم و تربیت که از طرف مدارس سازماندهی شده اند شرکت کنند . کمتر از یک چهارم از این والدین ( ۲۳% در MS1 و MS2 ) اظهار داشتند که در چنین برنامه ها یا فعالیت هایی شرکت کرده اند که خودشان را جهت فراهم کردن امکانات مربوط به کاربرد IT در تعلیم و تربیت آماده کنند . در MS1 فقط ۱۴% از والدین گفتند که آن ها بطور زیاد یا خیلی زیاد در این برنامه ها یا فعالیت ها مشارکت داشته اند ( ۶۷/۲ = M در مقیاس ۵ نقطه ای لیکرت که از خیلی کم = ۱ تا خیلی زیاد = ۵ مرتب شده بود ؛ و ۰۴/۱ =SD ) . در MS2 ، این درصد بطور چشمگیری تا ۱۰% کاهش یافت ( ۵۳/۲ = M و ۸۶% = SD ) .
جدول ۴ ـ میزان مشارکت والدین را در برنامه ها یا فعالیتهای مربوط به کاربرد IT در تعلیم و تربیت را که توسط مدارس در سال های تحصیلی ۰۵-۲۰۰۴ و ۰۶-۲۰۰۵ سازماندهی شده اند را نشان می دهد . سه برنامه یا فعالیتی که والدین می گفتند در آن ها مشارکت داشته اند عبارت اند از « دوره های عملی مهارت های پایه ای کامپیوتر » ، « دوره اطلاعات اینترنتی » و« بحث در مورد تدریس دانش آموزان که بطور شایسته ای از IT استفاده کنند » . لازم به ذکر است که کاهش آماری معناداری در درصد والدینی که در « دوره ی اطلاعات اینترنتی » حضور داشته اند و افزایش آماری معناداری در درصد کسانی که در « بحث در مورد تدریس دانش آموزان که بطور شایسته از IT استفاده کنند » بین دو پژوهش وجود داشته است .
با وجود سطح پایین مشارکت در والدین ، آن ها عموماً از پیامدهای برنامه ها و فعالیتهای مربوط به کاربرد IT در تعلیم و تربیت که از طرف مدارس سازماندهی و تنظیم می شد ، راضی بودند ( نگاه کنید به جدول ۵ ). آن ها اذعان داشتند که این برنامه ها و فعالیت ها، رابطه والدین ـ فرزند و ، درک آن ها از سیاست های مدارس در مورد کاربرد IT در تعلیم و تربیت را افزایش داده، علاقه شان به IT را افزایش می دهد و مهارت IT را در آن ها تقویت می کند .
خلاصه آنکه ، والدین در هنگ کنگ بطور جدی از کاربرد IT در تعلیم و تربیت حمایت می کنند . آنان می گفتند که در امر فراهم کردن امکانات و فرصت های استفاده از IT جهت یادگیری در منزل برای فرزندانشان از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند ، اکثریت آن ها گزارش دادند که برای فعال کردن فرزندانشان در مورد استفاده از IT ،کامپیوترهای خانگی را خریداری کرده اند و خدمات اینترنت با پهنای باند مناسب نیز برای آنان فراهم کرده اند . آنان همچنین از شیوه های گوناگونی برای حمایت از فرزندانشان جهت کاربرد IT استفاده می کنند و عموماً تمایل دارند که در جهت تهیه امکانات یادگیری از طریق IT ، زمان و هزینه بگذارند . والدین که در بعضی از قسمتهای این پژوهش شرکت داشتند نیز بطور فعالی خود را برای درگیر کردن با موضوع کاربرد IT در تعلیم و تربیت آماده می کردند . اگر چه تعداد زیادی از والدین می گفتند که در فعالیتهای و برنامه های مختلف مربوط به کاربرد IT در تعلیم و تربیت که از طرف مـــــدارس تهیه و تنظیم می شود شرکت نمی کنند ولی اکثریت آنان اقرار کردند که آن فعالیتها و برنامه ها مؤثر هستند .
فعالیتها و برنامه های مرتبط با آموزش از طریق IT ۱
درصد
درصد
ارزش گذاری P
۶۸۵ = N ) MS1
(۷۸۸ = N ) MS2
الف) دور عملی و پایه ای کامپیوتر
۵۴
۴۸
۰۵۴/۰
ب) دوره ی اطلاعات اینترنتی
۲۸
۲۲
۰۰۸۲/۰