پژوهش‌های کارآفرینی نشان داده است که عوامل و شرایط محیطی مثل عوامل فرهنگی، اجتماعی، قانونی، سیاسی و فناوری تأثیر مثبت و یا منفی بر توسعه‌ی کارآفرینی دارند (. Deakins & Freel, 2003; Histrich & Drnovsek, 2002)
در دهه گذشته سیاست‌گذاران دولت، خط مشی‌های کارآفرینی را برای رشد اقتصادی تدوین کرده‌اند. سیاست‌های دولتی، قوانین و استراتژی‌هایی هستند که دولت برای هدایت و مدیریت برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، اداری و غیره تدوین می‌کند اهداف خط سیاست‌هایی که سیاست‌گذاران دولتی تدوین می‌کنند عبارت است از: (داوری، رضایی کلیدبری ۱۳۸۵)
پایان نامه - مقاله - پروژه
تشویق افراد به کارآفرینی و خوداشتغالی
کمک به کارآفرینان در فرایند کارآفرینی (قبل از شروع، مرحله شروع و مرحله رشد)
خلق فرصت‌ها و آموزش مهارت‌های جدید برای کارآفرینان
برخی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های دولت برای توسعه‌ی کارآفرینی عبارت‌اند از: تدوین قوانین و مقررات مرتبط، خط سیاست‌های مالیاتی، ساده‌سازی مراحل اداری، حمایت‌های مالی و اعطای وام، ارتقای کارآفرینی و آموزش، اطلاع‌رسانی و مشاوره به کارآفرینان و ایجاد زیرساخت‌های لازم (Lundstrom & Stevenson, 2001)
الگوها و مدل‌های مختلفی برای تدوین سیاست‌های دولتی در توسعه‌ی کارآفرینی وجود دارد که جدول زیر مقایسه‌یی بین این الگوها است.
جدول ‏۲‑۱مقایسه‌ی الگوهای خط مشی دولتی در توسعه کارآفرینی (داوری، رضایی کلیدبری ۱۳۸۵)

 

ر الگو اجزای مدل نقاط قوت نقاط ضعف
۱ لوندرسترم واستیونسنس (۲۰۰۱) توسعه‌ی شرکت‌های کوچک و متوسط
تمرکز بر گروه‌های خاص
تاسیس شرکت جدید
کل‌گرا
توجه به گروه‌های متخصص برای کارآفرینی
توجه به گروه‌های خاص و اقلیت‌ها
عدم توجه به تسهیل فرایند انحلال شرکت‌ها
عدم توجه به زیرساخت‌های کارآفرینی
عدم نگرش فرآیندی و سیستمی
۲ حمایت و تشویق کارآفرینی شرکت‌های کوچک و متوسط پویا (۲۰۰۵) قوانین و مقررات
خط مشی‌های ویژه شرکت‌ها
توسعه‌ی زیرساخت‌ها
فرهنگ‌سازی
حمایتی
آموزش و ارتباط با صنعت
کمک‌های مالی
توجه به موضع حکمرانی
تعریف و حفظ مالکیت معنوی
آموزش و ارتباط با صنعت
عدم توجه به موضع، فناوری و تامین منابع دانش
عدم نگرش فرآیندی و سیستمی
۳ الگوی سازمان همکاری‌های افتصادی و توسعه (۲۰۰۴) دسترسی به منابع مالی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...