از سؤال ها پرسشنامه (۱۶و۱۷و۱۹و۲۱و۲۷ ) به منظور آزمودن این فرضیه استفاده شده است. و نتیجه آزمون سطح معنی داری آزمون دو جمله ای (sig) کمتر از ۰٫۰۵ = می باشد. در نتیجه فرضیه H0رد و فرضیه تحقیق H1تائید می گردد. تائید فرضیه H1 بدین معناست که اختلاف بین دو گروه ۱ (۳=>) و گروه۲ (۳<) بیش از ۵۰% است. بنابراین مقدار احتمال مشاهده شده جهت پاسخهای بیش از ۳ در نمونه آماری مورد مطالعه۵۳% است که بیانگر تأثیر آموزش ضمن خدمت بر رفتار سازمانی می باشد.بنابراین فرضیه مذکور تائید می گردد.
فرضیه چهارم: آموزش ضمن خدمت بر کارایی دبیران سازمان تأثیر دارد.
از سؤال ها پرسشنامه (۷و۱۱و۱۲و۱۳و۱۴و۱۸و۲۰ ) به منظور آزمودن این فرضیه استفاده شده است. و نتیجه آزمون سطح معنی داری آزمون دو جمله ای (sig) کمتر از ۰٫۰۵ = می باشد. در نتیجه فرضیه H0رد و فرضیه تحقیق H1 تائید می گردد. تائید فرضیه H1 بدین معناست که اختلاف بین دو گروه ۱ (۳=>) و گروه۲ (۳<) بیش از ۵۰% است. بنابراین مقدار احتمال مشاهده شده جهت پاسخهای بیش از ۳ در نمونه آماری مورد مطالعه۳۷% است که بیانگر تأثیر آموزش ضمن خدمت بر کارایی می باشد.بنابراین فرضیه مذکور تائید می گردد.
فرضیه اصلی: آموزش ضمن خدمت بر عملکرد دبیران سازمان تأثیر دارد.
در فرضیه اصلی نتیجه آزمون سطح معنی داری آزمون دو جمله ای (sig) کمتر از ۰٫۰۵ = می باشد. در نتیجه فرضیه H0 رد و فرضیه تحقیق H1 تائید می گردد. تائید فرضیه H1 بدین معناست که اختلاف بین دو گروه ۱ (۳=>) و گروه۲ (۳<) بیش از ۵۰% است. بنابراین مقدار احتمال مشاهده شده جهت پاسخهای بیش از ۳ در نمونه آماری مورد مطالعه۵۱% است که بیانگر تأثیر آموزش ضمن خدمت بر عملکرد می باشد.بنابراین فرضیه مذکور تائید می گردد.
۵-۳ – مقایسه فرضیه ها با نتایج تحقیقات پیشین:
با توجه به نتایج بدست آمده در فرضیه های فوق می توان نتیجه گرفت که با تحقیقات آقایان غلامرضا احمدی ، جاسم انوئی ، رضا خدایی محمودی ، حمید رضا گلی زاده ، مجتبی متان و همچنین با تحقیقات خانم ها مهناز قمی ، زهرا آراسته و دیوید پاتن ، چارلز هندی همسو می باشد. و در اکثر تحقیقات این نتیجه بدست آمده است که آموزش های ضمن خدمت تأثیر بسزایی در عملکرد کارکنان دارد.
۵-۴- محدودیت های تحقیق:
۵-۴-۱-محدودیت مربوط به ماهیت پرسشنامه
۵-۴-۱-۱ در این تحقیق زمان توزیع پرسشنامه ها مهر ماه بود که چون مصادف با بازگشایی مدارس بود به سختی می توانستیم وقت دبیران محترم را بگیریم.و همین امر موجب مراجعه مکرر ما و زمان بر شدن کار توزیع و جمع آوری پرسش نامه ها شد.
۵-۴-۱-۲- از آنجایی که مدارس از نظر جغرافیایی پراکنده بودند و فواصل ما بین مراکز آموزشی در بعضی از محله ها زیاد بود . لذا این مورد نیز خود باعث سختی در امر تحقیق شده بود.
۵-۴-۱-۳- عدم تمایل برخی از دبیران به پاسخگویی به پرسش نامه که ناشی از عدم آگاهی آنان بود .
۵-۴-۱- ۴ -الزام حضور یک همکار آقا برای مراجعه به مدارس پسرانه.
۵-۴-۱- ۵-همکاری نکردن بعضی از مدیران برای اینکه در مدارس آن ها پرسشنامه توزیع شود.
۵-۴-۱-۶-چون پژوهش حاضر از طریق نظرسنجی و به کمک پرسشنامه انجام شده و به نظر می رسد اگرامکان استفاده از مصاحبه بعنوان مکمل وجود می داشت کاربرد نتایج با محدودیت کمتری مواجه می شد .
۵-۴-۲- محدودیت این تحقیق ،محدود بودن به منطقه خاص و شهر تهران بود.
۵-۵- پیشنهاد های تحقیق :
۵-۵-۱ پیشنهادها بر اساس نتایج یافته های تحقیق:
عصر حاضر را عصر دانایی نامیده اند و علت آن سرعت رشد علم و دانش است که خود را در پیشرفت های تکنولوژیکی بشری نمایان می سازد.به تبع این امر ، چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران نیز دانایی بیان شده است یکی از مهمترین عوامل ایجاد ، تقویت و توسعه دانایی ، آموزش است و این امر در زمینه آموزش کارکنان تحت عنوان (طرح تحول اداری ) مورد توجه قرار گرفته است.که آموزش و بهسازی نیروی انسانی جز مرحله ی پنجم از مراحل هفتگانه تحول اداری می باشد.سازمان هایی کهدر مسیر افزایش دانایی منابع انسانی خود حرکت می کنند و مشارکت و همفکری آنها را در امور سازمانی می طلبند به مراتب از موفقیت بیشتری نسبت به سایر سازمان هابر خوردارند.
با توجه به یافته های تحقیق می توان برخی پیشنهادات را به صورت زیر ارائه داد:
۵-۵-۱-۱- فرضیه اول مربوط به تأثیر آموزش ضمن خدمت بر دانش شغلی می باشد.
با توجه به نتایج حاصل از این فرضیه که نشان دهنده تأثیر آموزش ضمن خدمت بر دانش شغلی است، پیشنهادها زیر ارائه می شود:
۱- به روز در آوردن علم دبیران با برگزاری نشست هاوگروههای علمی ،جهت افزایش توان علمی دبیران.
۲- به آموزش نیروی انسانی به عنوان رکن اساسی توسعه توجه جدی شود.
۳- توسعه امکانات آموزش دبیران چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی پیش بینی گردد.
۴-تناسب آموزش با پست و تخصص، بعضاَ بعضی از دوره ها هیچ تناسبی با پست و تخصص ا فراد نداشته و هزینه ی را به سازمان تحمیل کرده است.
۵- برنامه های آموزشی متناسب با سطح توانایی های بالقوه فردی دبیران طراحی شود که زمینه رشد و خلاقیت افراد را فراهم آورد.
۶-در طراحی دوره توجه به سطح ارتقای دانش و آگاهی های کارکنان شود.
۵-۵-۱-۲- فرضیه دوم مربوط به تأثیر آموزش ضمن خدمت بر مهارت شغلی می باشد.
با توجه به نتایج حاصل از این فرضیه که نشان دهنده تأثیر آموزش ضمن خدمت بر مهارت شغلی است، پیشنهادها زیر ارائه می شود:
۱- دوره با توجه به مهارت های شغلی کارکنان طراحی شود.
۲- دوره با توجه به استقلال رأی و خلاقیت و نوآوری در حیطه شغلی کارکنان طراحی شود.
۳- استفاده از اساتید مجرب و علاقه مند در جهت ارتقاء مهارت ، خلاقیت و نوآوری .
۵-۵-۱-۳- فرضیه سوم مربوط به تأثیر آموزش ضمن خدمت بر رفتار سازمانی می باشد.
با توجه به نتایج حاصل از این فرضیه که نشان دهنده تأثیر آموزش ضمن خدمت بر رفتار سازمانی است، پیشنهادها زیر ارائه می شود:
۱- دوره های آموزش ضمن خدمت به گونه ای برگزار شود.که احساس رضایت و انگیزه را در فرد برای حضور ایجاد نماید.
۲- موافقت مدیران برای ترخیص دبیران خود جهت شرکت در کلاسهای آموزشی .
۳- رعایت عدالت در برگزاری دوره آموزشی – خصوصاَ به هنگام تعیین اسامی افراد جهت شرکت افراد در دوره های آموزشی خاص.شرایط یکسانی برای حضور افراد در دوره فراهم آورند و ضوابط را به جای روابط ملاک عمل انتخاب افراد شرکت کننده قرار دهند.
۵-۵-۱-۴- فرضیه چهارم مربوط به تأثیر آموزش ضمن خدمت بر کارایی می باشد.
با توجه به نتایج حاصل از این فرضیه که نشان دهنده تأثیر آموزش ضمن خدمت بر کارایی است، پیشنهادها زیر ارائه می شود:
۱- امکانات آموزشی و رفاهی مناسب ایجاد کرده و نظارت بیشتری داشته باشند.
۲- در نظر گرفتن زمان مناسب برای کلاس های آموزشی .
۳- دوره هایی که تکراری یا مشابه هستند برگزار نشود.
۵-۵-۲ پیشنهادها برای محققین آتی:
۵-۵-۲-۱- پیشنهاد می شود که در مناطق دیگرسازمان آموزش و پرورش شهر تهران و همچنین در کل کشور این تحقیق بررسی شود.
نگاهی به پژوهشهای انجامشده درباره بررسی نقش دوره های آموزش ضمن خدمت بر عملکرد دبیران مقطع ...