۶۸۳
۳-۳ نمونه آمارحجم نمونه و روش تعیین آن:
الف ) نمونه آماری
نمونه آماری مورد مطالعه در این پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان و از بین ۶۸۳ نفر از دبیران ۲۵۰ نفر که در مناطقه ۸ آموزش و پرورش شهر تهران و در سال تحصیلی ۹۱ – ۹۰ مشغول به کار بوده اند، انتخاب گردیده است.
ب ) روش نمونه گیری
روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده می باشد. به این ترتیب که نمونه مورد بررسی از دبیران زن و مرد به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. این تعداد شامل ۹۸ نفر دبیر مرد و ۱۵۲ نفر دبیر زن و در مجموع ۲۵۰ نفر بوده است.
۴-۳ ابزار اندازه گیری داده ها
در این پژوهش به منظور گردآوری اطلاعات، داده ها و نیز تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استاندارد (OHI) سلامت سازمانی استفاده شد. این مقیاس شامل شش مولفه (یگانگی نهادی، ملاحظه گری مدیر، ساخت دهی، پشتیبانی منابع، تاکید علمی مدرسه و روحیه کارکنان) است و در مجموع شامل ۳۸ سوال که در طیف لیکرت تهیه شده است، که سوالات مربوط به هر یک از مولفه ها در جدول (۲- ۳) به تفکیک آورده شده است.
جدول (۲-۳) سوالات مربوط به هر یک از مولفه ها
ردیف
مولفه ها
سوالات پرسشنامه
۱
یگانگی نهادی
۱ ، ۱۸، ۲۴، ۳۰، ۳۳
۲
ملاحظه گری مدیر
۲، ۷ ، ۱۳ ، ۱۹ ، ۲۵
۳
ساخت دهی
۳، ۸، ۱۴ ، ۲۰، ۲۶
۴
پشتیبانی منابع
۴، ۹، ۱۵، ۲۱، ۲۷
۵
تاکید علمی مدرسه
۶، ۱۱، ۱۷، ۲۳،۲۹،۳۲،۳۵، ۳۷
۶
روحیه کارکنان
۵، ۱۰، ۱۶، ۲۲، ۲۸، ۳۱، ۳۴، ۳۶، ۳۸
۵-۳ تعیین روایی[۲۰] و پایایی[۲۱] ابزار پژوهش:
منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سؤالات مندرج در ابزار دقیق متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد، یعنی اینکه هم داده های گردآوری شده از طریق ابزار مازاد بر نیاز تحقیق نباشدو هم اینکه بخشی داده های مورد نیاز در رابطه سنجش متغیر ها در محتوای ابزار حذف نشده باشد یا به عبارت دیگر، عین واقعیت بخوبی نشان دهد. (شریعتمداری، ۱۳۸۸، ص۱۶۴)
برای سنجش روایی پرسشنامه های تحقیق از روایی محتوایی و صوری استفاده می گردد. پرسشنامه های مورد استفاده در این تحقیق از روایی صوری و محتوایی برخوردارند، زیرا در تهیه آنها از نظرات اساتید محترم راهنما و مشاور و نیز سایر استادان صاحبنظر استفاده گردیده و از جدیدترین اطلاعات و نظریه های علمی موجودی در زمینه های مذکور بهره گرفته شده است.